Gå til innhold

Nye tenner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år som har veldig dårlige tenner. Det tærer mye på livskvaliteten og jeg har null selvtillit. Har ikke vært hos tannlegen på mange år, grunnet tannlegeskrekk.. Tennene mine råtner rett og slett opp. Og jeg tør ikke dra til tannlegen. Hva kan jeg gjøre?

Anonym poster: 3d82446df15d089325d81bbc8542d6a0

Anonym poster: 3d82446df15d089325d81bbc8542d6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leve på stumpene og spise grøt resten av livet.

Anonym poster: 105f71082badee9ae6ffe7b953995da0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite du kan gjøre utover å oppsøke tannlege, gjerne en med erfaring i behandling av pasienter med tannlegeskrekk (odontofobi). Et alternativ er en universitetsklinikk hvis du bor i en by med tannlegeutdannelse. Dette er billigere enn vanligere tannlege, og noen har også et eget opplegg for odontofobi. I Bergen har universitetet et eget senter for odontofobi. Det er også mulig å behandles i narkose. Fellesnevneren for alt er dog at det koster penger. Hvis ting står dårlig til kan det fort bli snakk om et sekssifret beløp.

Man får ikke dårlige tenner av å ha tannlegeskrekk, men det motsatte går for så vidt an. Er du redd for selve behandlingen, eller for at tannlegen skal se hvor dårlig det står til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Du går heller med munnen full av råtne tenner enn å gå til tannlegen?

Du er ikke bare redd for tannlegen, du er aldri så lite korttenkt også.

Det blir verken bedre, billigere eller mindre ubehagelig hvis du venter. Tvert om.

Kjipt nå eller møkkakjipt om 2 år? Ditt valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke dårlige tenner av å ha tannlegeskrekk, men det motsatte går for så vidt an. Er du redd for selve behandlingen, eller for at tannlegen skal se hvor dårlig det står til?

Det synes jeg er en gjenganger... Unge mennesker hvor tennene råtner på rot, med masse hull og behov for å både rotfylling og trekking av tenner. Er det en sammenheng mellom tannlegeskrekk og neglisjering av munnhygienen?

Hadde jeg hatt skikkelig tannlegeskrekk, så skulle jeg i alle fall passet på å ha gode matvaner, pusse tennene veldig godt to ganger om dagen, bruke tanntråd og fluortabletter/fluorskyll hver dag! (Det gjør jeg forsåvidt uansett, for jeg synes hygiene og tenner er viktig - men at jeg ikke har hatt hull siden jeg var veldig liten, er ikke tannlegens fortjeneste..)

Anonym poster: 4f854dfefea61afb81b8f74a15964814

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke dårlige tenner av å ha tannlegeskrekk, men det motsatte går for så vidt an. Er du redd for selve behandlingen, eller for at tannlegen skal se hvor dårlig det står til?

Er vel egentlig redd for begge deler. Jeg har tenkt på å kanskje få satt inn nye tenner, men jeg har veldig vanskelig for å ta steget å oppsøke tannlege. Fordi jeg er redd for at han skal se hvor ille det er, og hva jeg blir nødt til å gjennomføre av behandlinger..

Anonym poster: 3d82446df15d089325d81bbc8542d6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel egentlig redd for begge deler. Jeg har tenkt på å kanskje få satt inn nye tenner, men jeg har veldig vanskelig for å ta steget å oppsøke tannlege. Fordi jeg er redd for at han skal se hvor ille det er, og hva jeg blir nødt til å gjennomføre av behandlinger..

Anonym poster: 3d82446df15d089325d81bbc8542d6a0

Jeg fikk noen nye tenner etter en ulykke nå for en tid siden. Måtte gjennom noen operasjoner og der de skrudde skruer inn i kjevebeinet for å sette tennene på og slikt. Gruet meg sikkelig i forkant, men vet du hva? Det gikk helt overraskende lett og greit! Inngrepet var gjort på en halvtime, og etterpå gikk jeg tilbake på jobb og fortsatte dagen min. Hadde heller ingen særlige smerter i ettertid (tok 1 vanlig paracet rett etterpå, det var alt jeg trengte).

Tannlegene er veldig flinke i dag, og de har gode teknikker for å få inngrepene til å gå raskt og smertefritt. Det er sannsynligvis ingenting i nærheten av så ille som du tror det skal være.

Anonym poster: 36e323262cb9571409762859298a8c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss tenna dine.

Anonym poster: 36bf1900a775ee7c49c9b2fe017edc25

Personangrep fjernet.

Bond, adm

Endret av Bond
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare hoppe i det. Tannlegen bryr seg ikke. Selv om du ikke skulle ha penger til kosmetisk eller implantatbehandling (ett enkelt implantat kan koste så mye som 30 000) bør du i hvert fall få ordnet på det helsemessige (friske tenner er ikke det samme som pene). Det kan være livsfarlig, og det hender også at folk må fjerne deler av ansiktet og kjeve på grunn av noe som begynte som en liten filleinfeksjon utgående fra en tann.

Du sier ikke hvilken livssituasjon du er, men man får i utgangspunktet ikke støtte til noe. Unntaket er om du er arbeidsledig og ikke har egne midler og søker NAV om støtte til livsopphold. Da kan du også få dekket nødvendig tannbehandling. Du blir sendt til en offentlig tannlege som setter opp en behandlingsplan med prisoverslag og sender den til fylkestannlegen for godkjenning. NAV dekker så hele prisoverslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jenta mi, jeg er en stor og stygg jævel på 28 år - med tannlegeskrekk!

Har ikke vært hos tannlegen på 3-4 år, men nå MÅ jeg, ei tann har sprukket pluss to hull som er djevelsk vonde.

Skal vi inngå en deal her og nå?

Vi bestiller oss tannlegetime i morgen den dag, ok?

Skjønner veldig godt hvordan du har det.. Kan ikke si at tennene "råtner i kjeften" min, men tannlegeskrekk er alt annet enn kult..

Tanken på lyden av et tannlegebor er drepen........

Har vi en avtale?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noen nye tenner etter en ulykke nå for en tid siden. Måtte gjennom noen operasjoner og der de skrudde skruer inn i kjevebeinet for å sette tennene på og slikt. Gruet meg sikkelig i forkant, men vet du hva? Det gikk helt overraskende lett og greit! Inngrepet var gjort på en halvtime, og etterpå gikk jeg tilbake på jobb og fortsatte dagen min. Hadde heller ingen særlige smerter i ettertid (tok 1 vanlig paracet rett etterpå, det var alt jeg trengte).

Tannlegene er veldig flinke i dag, og de har gode teknikker for å få inngrepene til å gå raskt og smertefritt. Det er sannsynligvis ingenting i nærheten av så ille som du tror det skal være.

Anonym poster: 36e323262cb9571409762859298a8c8f

Hei, ble nyskjerrig når jeg leste dette-

Er du fornoyd med resultatet? har du overhodet ingen smerte lengre? og kan du tygge normalt, som f.eks. knekkebrød og gulrot?

Hvordan er det med kaffe og te- blir det fort misfarging? Er de nye tennene lett integrert i de gamle

eller skilller de seg ut?

Og til slutt, hvor mye måtte du betale pr tann?

Setter svært pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ble nyskjerrig når jeg leste dette-

Er du fornoyd med resultatet? har du overhodet ingen smerte lengre? og kan du tygge normalt, som f.eks. knekkebrød og gulrot?

Hvordan er det med kaffe og te- blir det fort misfarging? Er de nye tennene lett integrert i de gamle

eller skilller de seg ut?

Og til slutt, hvor mye måtte du betale pr tann?

Setter svært pris på svar!

Har ingen smerter nå, og hadde ingen underveis i prosessen.

De nye tenne passer helt fint sammen de gamle, og det er umulig å se at de ikke er ekte. Porselenstenner tar ikke til seg farge slik som ekte tenner gjør, så om man får mye misfarging på de ekte tennene så vil det jo vises at det er en forskjell, men da vil det også gå an å bleke de ekte tennene slik at det blir likt igjen. Jeg har hatt mine nye i 7 måneder nå, og har ikke fått noen fargeforskjell enda, selv om jeg drikker mye kaffe.

Jeg kan spise og drikke alt jeg vil, helt som normalt. Også knekkebrød og gulrot ja :)

Betalte ca 30 000 per tann, men det er sikkert mulig å få det billigere også. Jeg brydde meg ikke med å sjekke priser hos forskjellige siden jeg fikk det på forsikringen (det var en ulykke).

Anonym poster: 36e323262cb9571409762859298a8c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten var tannlegen jeg gikk til lokalisert på "beste vestkant" her i Oslo, så jeg er vel egentlig ganske overbevist om at det er nok billigere andre steder. Man må til protetikk-spesialist og kjevekirurg også, vanlig tannlege kan ikke sette inn nye tenner.

Anonym poster: 36e323262cb9571409762859298a8c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurifix

Om man bor i nord-norge så har man all grunn til å ha tannlegeskrekk. Fyfaen alle de verste tannlegene jobber i nord. Var en gang hos en tannlege i Oslo. Det føltes ikke som jeg var hos tannlegen da han rotet rundt i kjeften min. Var jo rene drømmen. Møtte bare opp, lå der i 1 time og vips! Alle hull tettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen smerter nå, og hadde ingen underveis i prosessen.

De nye tenne passer helt fint sammen de gamle, og det er umulig å se at de ikke er ekte. Porselenstenner tar ikke til seg farge slik som ekte tenner gjør, så om man får mye misfarging på de ekte tennene så vil det jo vises at det er en forskjell, men da vil det også gå an å bleke de ekte tennene slik at det blir likt igjen. Jeg har hatt mine nye i 7 måneder nå, og har ikke fått noen fargeforskjell enda, selv om jeg drikker mye kaffe.

Jeg kan spise og drikke alt jeg vil, helt som normalt. Også knekkebrød og gulrot ja :)

Betalte ca 30 000 per tann, men det er sikkert mulig å få det billigere også. Jeg brydde meg ikke med å sjekke priser hos forskjellige siden jeg fikk det på forsikringen (det var en ulykke).

Anonym poster: 36e323262cb9571409762859298a8c8f

Tusen takk for svar :)

I og med at det var en ulykke, og at du måtte erstatte noe som var tapt, ble bittet ditt da forandret litt?

Kjennes det annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

I og med at det var en ulykke, og at du måtte erstatte noe som var tapt, ble bittet ditt da forandret litt?

Kjennes det annerledes?

Og glemte og spørre om porselen er sterkt, varer det livet ut? eller må du skifte ut?

Er det det samme ´materialet´som porselenskrone eller innlegg, samme holdbarhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Eg e og ei jente på 20 år, som har dårlige tenner. Eg gikk lenge uten å gå til tannlegen, mest pga eg visste at eg hadde mange hull og at det kom til å bli vondt, og var redd for hva tannlegen skulle si. Var også veeeldig dårlig på tannhygiene. Dumme meg!!

Endelig kom eg meg til tannlegen, fikk verdens flinkeste og snilleste tannlege. Nå har eg vert 4 ganger på 3 måneder, for å borre hull, slapp heldigvis rotfylling. Nå er eg endelig ferdig, og NÅ bruker eg fluor tannkrem, tanntråd, skyll og tabletter. Det kommer ikke til å bli så gale som du tror.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...