Gå til innhold

Trøstespising


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff! Jeg er en jente som har en lei tendens til å trøstespise når livet går i motbakke. Da tyr jeg gjerne til sjokolade, cookies, kaker og is - samt mye større matporsjoner. Det henger sammen med hvordan jeg har det - og spesielt når jeg er singel / har det vanskelig i kjærlighetslivet, er det mat jeg tyr til. Nå for eksempel har jeg lagt på meg 3 kilo på 3 uker!!! Er ikke overvektig, men veier 65 kilo, men vil helst ned til idealvekta som er 60.

For 3 uker siden ble jeg "dumpa", begynte å trøstespise etter dette. Hadde følt meg nyforelsket og spent, plutselig ble jeg dumpet "ut av det blå". Da blir maten som en "substitute for love".

Det med maten har gått bedre i perioder - men når jeg først har havnet på "matvogna" er det som en avhengighet som bare blir større... :(

Andre som har opplevd det samme? Noen som har tips?

Jeg var usikker på i hvilken forum-kategori denne hørte hjemme, men prøver her, siden det ikke handler om kostold sånn sett, men mer det emosjonelle / psykisk helse.

Anonym poster: 428c3e9be3d95b67b8fb8c7aedbc087b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også lett for å ty til "matvogna" når jeg er deppa og lei..

Men jeg har begynt å ta sunnere valg. Spise frukt og grønt, tygge tyggis og drops uten sukker. Jeg tar meg ett glass farris istedenfor brus.

Dette hjelper meg stort. Jeg spiser, jeg spiser masse, men ikke av de usunne tingene :)

Når det gjelder matporsjoner så tar jeg lite på tallerknen først og går heller å tar meg mer etterpå. Av og til gidder jeg ikke å ta på mer. Jeg er flinkere til å drikke til maten også, vann selvsagt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lett for å ty til "matvogna" når jeg er deppa og lei..

Men jeg har begynt å ta sunnere valg. Spise frukt og grønt, tygge tyggis og drops uten sukker. Jeg tar meg ett glass farris istedenfor brus.

Dette hjelper meg stort. Jeg spiser, jeg spiser masse, men ikke av de usunne tingene :)

Når det gjelder matporsjoner så tar jeg lite på tallerknen først og går heller å tar meg mer etterpå. Av og til gidder jeg ikke å ta på mer. Jeg er flinkere til å drikke til maten også, vann selvsagt :)

Takk for svar! Men når det gjelder emosjonell spising, synes du det hjelper med sunne ting da...? Det synes ikke jeg, da er det helt andre ting jeg "craver".

og hvorfor skal mat og (manglende) kjærlighet ha en sammenheng? Veldig irriterende. Kanskje fodri når man har kjæreste, vil man ikke sitte og fråtse foran denne, og føler seg uvel når man går og legger seg med oppblåst mage?

Det som skjedde ved at jeg ble nyforelska og deretter plutselig dumpa, var ikke enkelt...

Anonym poster: 428c3e9be3d95b67b8fb8c7aedbc087b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men når det gjelder emosjonell spising, synes du det hjelper med sunne ting da...? Det synes ikke jeg, da er det helt andre ting jeg "craver".

og hvorfor skal mat og (manglende) kjærlighet ha en sammenheng? Veldig irriterende. Kanskje fodri når man har kjæreste, vil man ikke sitte og fråtse foran denne, og føler seg uvel når man går og legger seg med oppblåst mage?

Det som skjedde ved at jeg ble nyforelska og deretter plutselig dumpa, var ikke enkelt...

Anonym poster: 428c3e9be3d95b67b8fb8c7aedbc087b

Nei, sunne ting frister ikke i det heletatt da.. Jeg ønsker meg pizza, taco, smågodt, chips, cola, sjokolade, og ellers bare spise spise spise spise..

Men jeg tvinger meg til å ikke kjøpe usunne ting når jeg er i en sånn periode. Av og til sprekker jeg jo helt kolosalt og spiser til jeg føler jeg skal sprekke. Og da blir jeg jo enda mer lei meg og ligger i fosterstilling på sofaen..

Det er ikke lett, men når jeg står forran godtehylla og ser så tenker jeg hele tiden "nei, dette skal jeg ikke ha, hvorfor trenger jeg dette?" så går jeg heller rett til kassen med det andre jeg har kjøpt, som kansje er noen epler..

Men ja, jeg SPREKKER.. Men som regel pleier jeg da å spise så mye av èn spesiell ting at jeg blir skikkelig kvalm og får ikke lyst på akkuratt den tingen på flere uker.. som f.eks O´boy som jeg ikke tåler synet av for øyeblikket :fnise:

Men noe som også hjelper meg litt, er at jeg lager en skikkelig svær gryte med bare grønnsaker og bittelitt kjøtt (f.eks koteletter i biter). Jeg koker dette sammen til en slags lapskaus. Eller, det er ikke helt lapskaus heller da bitene er så store og du koker det ikke så lenge. Uansett, det jeg vil frem til er at jeg da spiser bare det. Og da spiser jeg hele tiden imens jeg drikker farris (jeg er veldig glad i kullsyre som fort blir en cola på en dårlig dag).

Dette hjelper en del, for da har jeg noe i munnen hele tiden, det er sundt og det er godt. Det er ingen kjemikalier i det (håper jeg) og det gir en god metthetsfølelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det ligger en tråd under trening og kosthold om samme tema. Kanskje du kan få noen tips derifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...