Gå til innhold

Ung med søvnproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Uansett hvor mye jeg sover, hvor tidlig jeg legger meg, så er jeg trøtt og trenger minst 12 timer søvn.

Dette er et så stort problem for meg fordi jeg har ikke krefter til å engang være med venner og være sosial. Jeg går på skolen i 8 timer hver dag, og når jeg kommer hjem så spiser jeg og så sover jeg.

Jeg føler at jeg mister veldig mange timer av livet mitt på å sove. Jeg pleier å legge meg i 7-8 tiden, og jeg er en frisk 16-åring som trener og spiser sunt. Jeg har vært hos legen og tatt mange blodprøver, men alle prøvene var fine.

Jeg har ingen anelse hvorfor jeg har så problemer med trøttheten. Jeg klarer ikke engang å være lenge våken i helgene! I helgene klarer jeg av og til å være våken til klokken 9.. Dette startet for noen måneder siden. Før trengte jeg bare 8-9 timer søvn, og jeg er faktisk i bedre form nå enn før.

Jeg blir helt frustrert over dette! Jeg er bekymret for hvor mye av livet mitt jeg går glipp av.. (bekymrer meg også for hvordan jeg skal klare å holde meg våken på for eksempel nyttårsaften..) Trenger hjelp!! Jeg blir evig takknemlig hvis noen har svar/eller teorier om hvorfor og hvordan jeg kan bli frisk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kosthold og trening?

Er du veldig bekymret/stresset for noe?

Skrevet

Neppe sannsynlig, men økt søvnbehov kan være et tegn på diabetes. Jeg nevner det bare, da det kan sjekkes med en enkel blodprøve.

Du sier du har tatt «alle prøver», men spør legen din om dette.

Skrevet

Kosthold og trening?

Er du veldig bekymret/stresset for noe?

Jeg jogger veldig mye siden vi har tredemølle, og spiser veldisg sunt. Jeg jogger 10 min flere ganger i uka, og spiser veldig mye. Spiser salat flere ganger i uka. var veldig bekymret/stresset før, men har blitt veldig positiv og bekymringsfri etter jeg begynte å trene.

Skrevet

Neppe sannsynlig, men økt søvnbehov kan være et tegn på diabetes. Jeg nevner det bare, da det kan sjekkes med en enkel blodprøve.

Du sier du har tatt «alle prøver», men spør legen din om dette.

Jeg har ikke tatt "alle prøver" men en del. Tviler på at jeg har diabetes siden jeg ikke har alle symptomene :)

Skrevet

Jeg har ikke tatt "alle prøver" men en del. Tviler på at jeg har diabetes siden jeg ikke har alle symptomene :)

Nei, man trenger ikke ha alle symptomene i begynnelsen.

Hvis du virkelig er så desperat gjør det vel ingenting om du sjekker ut det også? Så har du utelukket det.

Skrevet

Jeg jogger veldig mye siden vi har tredemølle, og spiser veldisg sunt. Jeg jogger 10 min flere ganger i uka, og spiser veldig mye. Spiser salat flere ganger i uka. var veldig bekymret/stresset før, men har blitt veldig positiv og bekymringsfri etter jeg begynte å trene.

Vil ikke akkurat definere det som å jogge mye....?

Anonym poster: ed3bac2a3cab655ede4a5ce79ce71281

• Liker 1
Skrevet

Vil ikke akkurat definere det som å jogge mye....?

Anonym poster: ed3bac2a3cab655ede4a5ce79ce71281

Hun skulle sikkert skrive 10 mil og ikke 10 minutter.

TS, jeg har det akkurat som deg for tiden. Jeg må sove i 12 timer, og noen dager sover jeg også 20 timer fordi kroppen trenger det. Jeg begynner å bli redd og stressa for at ME sniker seg tilbake, og ikke for å stresse deg, men dette kan være mild ME. Ikke alle sover 6 måneder i strekk når de har ME.

Ellers så kan du være utbrent. Om du løper 10 mil 5 ganger i uka, har mye på skolen, fritidsaktiviteter, deltidsjobb, dramabefengte relasjoner til andre og/eller sosialt press (bare det jeg kom på i farten) så blir man lett utbrent. Kanskje du ikke spiser nok heller. Å spise salat i seg selv er ikke bare sunt, for du spiser nesten bare vann (kommer an på hva du dytter oppi) og det inneholder ikke mye næring. Er du veldig aktiv og løper rundt på dager og i helger, så kan det fort la seg gjøre å ikke spise nok og ikke få i seg nok næring. Prøv å legg om kostholdet, flere karbohydrater?

Anonym poster: 2f16888f85cc4f6951c335f1f44ba858

Skrevet

Hun skulle sikkert skrive 10 mil og ikke 10 minutter.

Anonym poster: 2f16888f85cc4f6951c335f1f44ba858

Ti mil flere ganger i uka??? Don't think so

Anonym poster: e46598f10580aabb0e610e7d482caec0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...