Gå til innhold

Planlegger reise til Berlin-trenger litt råd og tips

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg planlegger å kjøpe flybilletter til meg og samboer i julegave. Tenker å dra til Berlin. Fant ganske rimelige flybilletter (bor helt nord i landet, så må regne med noen lapper ekstra for å komme oss til oslo) 1600,- tur/retur fra der vi bor-oslo-berlin. Det ble litt mer enn jeg hadde regnet med å legge i en julegave, men vi trenger å komme oss bort litt i en ellers hektisk og travel hverdag.

Så kommer mine spørsmål til dere. Hvor lang tid må man beregne på flyplassen i Oslo mtp innsjekking osv?

Flyet lander i Oslo 08.25 og flyet fra Oslo til Berlin går klokken 10.30. Går dette greit eller er det knapt med tid? Er det noe man kan gjøre for å spare tid på flyplassen?

(Flyet hjem går fra Oslo klokken 20.45 og vi lander i Oslo ca klokken 18.35)

Vi trenger virkelig den turen her, så jeg håper at det kommer til å gå greit, men så er jeg ikke så veeldig reisevant ( selv om jeg har reist litt før )

Videre så lurer jeg på om det er noen hoteller i Berlin som dere kan anbefale? Kriteriene er billigst mulig, ganske sentralt og rent og pent (samt varmt vann :P)

Usikker på om dette lar seg gjøre, men samboer skal få være med å legge i penger på hotellet ;)

Og hvordan kommer man seg raskest og billigst mulig fra flyplassen (Tegel) og inn til sentrum/byen. ? Er det dyrt og hvor lang tid tar det ca?

Vi er ikke så veldig intr i å teste ut partylivet i Berlin, så tips til opplevelser og andre ting man kan gjøre mottas med stor takk :) Er ikke så veldig glad i å gå på museum alle fire dagene vi skal være der, men noe historisk påfyll synes jeg at vi bør ha med oss. Så er det jo greit å få med seg litt billig shopping, og god mat :)

Finnes det forresten steder man bør bo på dersom man ikke vil ha partyfaktor hele natta, eller er det samme greia over alt? :)

Håper på positiv respons :) P.s: har søkt rundt på forumet og funnet litt tips og råd, men ikke alt svarte til våre interesser, derfor spør jeg her :)

Anonym poster: 00ed9f6189c42d1d45a3a49847372ea7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer enn nok med to timer på Gardermoen, dere kommer til å ha god tid der.

Fra Tegel er det mye kollektivtransport og det er billig i Berlin, sjekk nettsiden til flyplassen. Det raskeste vil komme an på hvor dere skal bo. Taxi er billig i Berlin, forresten. Dere kan også kjøpe turistkort som i tillegg til fri kollektivtransport gir rabatter på museer og slikt. Dere trenger antagelig bare kort for sone A + B.

Det er ikke noen strøk som er veldig utpreget mer partyparty enn andre, men sjekk hotellene dere er interessert i på Tripadvisor for å finne ut om det er bråk i nabolaget.

I Berlin er det egentlig ikke ett bysentrum, det er et sentrum i hver bydel pluss Mitte. Bydelen Prenzlauer Berg er veldig trivelig, anbefales. Billige hoteller vet jeg lite om, luksusdyr som jeg er har jeg aldri bodd særlig rimelig i Berlin, men googler du "Berlin on a budget" vil du nok få masse tips.

Såvidt jeg husker går buss nr. 100 innom en hel masse severdigheter og turiststeder.

I Berlin er det så mange og så rare museer at jeg snubler over et nytt jeg aldri kunne forestilt meg fantes hver gang jeg er der :fnise:

Det mangler ikke på ting å se og gjøre, men jeg kan kanskje ha noen spesifikke tips hvis du er litt mer spesifikk på hva dere liker.

Skrevet

Hotell: H2 Alexanderplatz er ekstremt sentralt. Det er rent og pent med greie rom.

Det går buss fra Tegel til Alexanderplatz som koster rundt 20 kroner. Det tar dog ganske lang tid, siden den kjører innom hele byen først. Men da kommer dere direkte frem til en rimelig penge.

Anonym poster: 9ae55b639a461cba458800a2666ac80d

Skrevet

Det er ikke noen strøk som er veldig utpreget mer partyparty enn andre

Friedrichshain er definitivt mer party-party enn andre steder.

Skrevet

Alexanderplatz er et lite trivelig område fordi det er et trafikknutepunkt, men som utgangspunkt for å dra rundt omkring fungerer det greit.

Kollektivtrafikk er generelt meget bra og langtfra dyrt i Berlin.

I Friedrichshain er det også fullt mulig å finne fredelige pletter, og det er fullt mulig å finne gatestubber med høy partyfaktor i andre bydeler i Berlin. Etter å ha bodd på hotell oppå en voldsomt aktiv metallklubb i det som ellers regnes for en veldig søvnig og stille bydel i en annen storby er jeg veldig forsiktig med å uttale meg generelt om hele strøk... Det er derfor det er viktig å sjekke Tripadvisor når man har funnet hotell som virker interessant.

Skrevet

Jeg bor i Prenzlauer Berg. Det er ikke meningen man skal henge rundt Alexanderplatz, men det er et utrolig greit utgangspunkt.

Eventuelt Arcotel i Oranienburger Str.

Skrevet

Tusen takk for alle svar :)

Akkurat da jeg hadde lagt inn bestilling igår, så kom det opp at prisene var endret. Over 2000,- mer. Så jeg får drøye det litt før jeg eventuelt bestiller noe. Er det noen andre billige storbyer som dere anbefaler?

Tenker som sagt å reise i slutten av februar/begynnelsen av mars. Og er det mulig å finne billetter til storbyer for under 1000,- fra oslo? Flytidene må jo stemme overens med de som jeg har oppgitt ovenfor når flyet lander i oslo på tur til og tar av på tur hjem.

La også merke til at iallefall på airberlin sin hjemmeside, så må man betale 74 kroner ekstra for setevalg per pers-per vei. Det blir jo fort noen lapper dyrere med alle de tingene som man må betale i tillegg.

Et lite tips: På supersaver sin side, så må man betale rundt 200kr ekstra for avbestillingsforsikring, mens hos airberlin koster det rundt 60 kroner. Er jo verdt å merke seg dette, for det blir jo endel dyrere.

Har forøvrig prøvd siden dohop.no, og den er ganske bra :) (eneste ulempe er at de ekstra kostnadene som jeg nevnte ovenfor ikke er medregnet i prisen )

-TS

Skrevet

Tenker som sagt å reise i slutten av februar/begynnelsen av mars. Og er det mulig å finne billetter til storbyer for under 1000,- fra oslo? Flytidene må jo stemme overens med de som jeg har oppgitt ovenfor når flyet lander i oslo på tur til og tar av på tur hjem.

Sa du det noe sted? Kan ikke se det, står bare julegave.

Og mener du altså at du allerede har billett med et flyselskap fra hjemstedet ditt og Oslo, tur/retur, og derfor bare søker billetter fra Oslo?

Skrevet

Er det forresten noen som vet hvor langt det er fra Gardemoen til Rygge, hvordan man enklest kommer seg dit, og hvor mye sånn ca det koster?

Er jo en mulighet å ta et fly derifra, men det skal vel godt la seg gjøre at man finner noe som er såpass rimelig, eller? Noen som har erfaringer med det?

-TS

Skrevet

Glynis: Hehe, ser nå at jeg ikke har skrevet det. Har nok bare tenkt at jeg har gjort det, beklager!

Det er i den perioden at flybillettene fra hjemstedet mitt og til oslo "bare" koster 918,- per pers t/r. Må derfor ha flybilletter videre fra Oslo til et eller annet sted. (Har mest lyst til å dra til Berlin, men prøver å overtale meg selv om det sikkert finnes andre steder som er billig og bra)

(Flyet lander i oslo 08.25 og tilbake fra oslo 20.45)

Er ikke sikkert at det er å oppdrive noe under 1000,- Har prøvd alle mulige søkemotorer og sider. (Norwegian, Sas, Dohop, Solfaktor, Ticket, Supersaver, Travellink, airbaltic, airberlin osv)

-TS

Skrevet (endret)

Jeg har fått blant annet Berlin, Amsterdam, Paris og London til den prisen, men det kommer jo an på nøyaktig hvilke dager dere reiser. Rygge er bare stress.

Endret av Glynis
Skrevet

De dagene vi evt må bruke blir da tors 21 -> man 25 februar. eller tors 07. -> man 11 mars...

Vet du om det blir billigere å bestille jo nærmere man kommer avreisedato? (Men må jo bestille det før julaften helst :P)

Skrevet

Er det noen her som har reist med Airberlin før? Er det nødvendig å reservere sete nå, eller kan man gjøre det når man sjekker inn før avreise?

Skrevet

21.-25. feb er vel midt i vinterferien, så da vil jeg anta at det er litt dyrere hvertfall.

Du trenger ikke reservere sete. Jeg gjør aldri det, gidder ikke betale masse for det. Tar det heller når jeg sjekker inn elektronisk et døgn før reisen, da koster det ikke noe ;)

Skrevet

Hva med Roma til kr. 1232 med Brussels Airlines 7-11.mars?

Fant også Berlin til kr. 1579 på Lufthansa

Skrevet

Hei igjen! Tusen takk for svar Mynona, jeg reserverte ikke sete jeg heller :) Fant på airberlin sine sider at man kunne gjøre dette 30-2 timer før avreise :)

Nå er billettene bestilt :) Ble totalt for meg og sambo hjemmefra-oslo-berlin og tilbake for 4.300,-

Årets dyreste julegave, og jeg er enda ikke ferdig med hele familien, så nå må jeg finne på noe lurt ;)

Får bare håpe at gaven faller i smak hos sambo også :) Er det noen som har en gøyal måte å gi billettene på? Vi skal være hos hver vår familie i jula, så vil gjøre det litt spesielt :)

Skrevet

Jeg har gitt bort reise ved å kjøpe en sånn guidebok til byen, og lagt en lapp med datoen for reisen og noen fine ord i boken. Ikke så veldig originalt kanskje, men pappa ble fornøyd han ;)

Siden det ble Berlin kan jeg anbefale en restuarant hvis dere vil spise en skikkelig fancy muddag. Knallgod mat.. Må bare komme på hva den het igjen :ler:

Skrevet

Jeg hadde funnet et gammelt VHS-cover til 'Hjelp, vi skal på ferie' og lagt et postkort av Berlin inni. Men det krever litt innsats :D

Skrevet

Tusen takk for tipset om den restauranten og reiseguiden Mynona, skal skrive navnet på restauranten ned i "planleggingsboken" min ;)

Glynis: det var en veldig god ide, men jeg aner ikke hvor jeg skulle funnet et slik cover :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...