Gå til innhold

Dårlig syn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 18 år gammel, og har relativt dårlig syn. Jeg ser dårlig både på lang og kort avstand, altså er jeg både langsynt og kortsynt, noe optikeren sa var svært uvanlig for min unge alder. Mamma og pappa er begge i førtiårene og ingen av dem har dårlig syn (de bruker ikke lesebriller en gang!). Jeg er litt bekymret, for jeg har alltid sett godt, men plutselig (for omtrent to år siden) begynte synet og streike og jeg ser dårligere og dårligere.

Er det noe jeg kan gjøre for å få bedre syn, eller i det minste noen knep for å passe på at synet ikke blir enda verre? Er det a-vitaminer som skal være bra for øyet, i så fall har det noen hensikt å ta a-vitamintilskudd (eller er det bortkasta penger) ? Er det andre ting jeg kan gjøre? Hjelp, er redd for synet mitt merker jeg :S !!!

Anonym poster: dc21c81e9187a9a103b06dff92a5b637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde helt fint syn til jeg ble rundt 16, så ble det verre og verre :) Begynte med dagslinser.

Men synsplager kommer jo forskjellig på folk, tror ikke du har noe å bekymre deg for, selv om det er litt uvanlig. Men går det ikke ann å få tak i en type linser eller briller som hjelper? :)

A-vitaminer skal visstnok hjelpe på synet, jah :laugh:

- Gulrøtter

- Leverpostei

- Spinat

- Melk

- Fløte

- Ost

- Gresskar

- Brokkoli, osv

Men for mye A-vitaminer kan faktisk forverre synet ditt, eller i verste tilfelle gi deg leverskade, så ingen grunn til å overdrive :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...