Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger sårt hjelp.. kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

Sitter fast på en likning jeg ikke klarer å løse..

(i) 2x-3y+z=7

(ii)x+3y-5z=-1

(iii) -x+y-3z=-3

Takk for hjelpen på forhånd!

Anonym poster: 77b6e45952896396fddde3986ad9e7fb

Videoannonse
Annonse
Gjest Summers
Skrevet

Har du prøvd?

Løs ligning 2 slik at du får x på venstreside og resten på høyresiden.

Løs ligning 3 slik at du har y på venstresiden og resten på høyresiden.

Sett ligning 2 og 3 inn i ligning 1 slik at du blir kvitt alle xene og yene. Da finner du z.

Sett inn verdien for z inn f.eks ligning 2 og 3. Og sett ligning 2 inn i ligning 3, da finner du x. Og da har du y.

Skrevet

Jeg har prøvd.. men det er alltid et eller annet tall som er feil.. eksamen på mandag.. vet at jeg kommer til å få en slik oppgave.. sliter!!!

Anonym poster: 32b504fd2f7eba5a184c63ba232deabf

Gjest Summers
Skrevet

TS, har prøvd, men blir bare krøll når jeg prøver å løse oppgaven, men den forrige fremgangsmåten jeg ga var feil.

Prøv denne og si ifra om du ikke får det til.

(i) 2x-3y+z=7

(ii)x+3y-5z=-1

(iii) -x+y-3z=-3

ta ligning (ii) løs ut for x og sett den inn i ligning (i) kall denne ligningen (i)*, den har to ukjente

Ta ligning (iii) løs ut for x og sett inn i lining (i) og ikke i ligning (i)*, kall den nye ligningen (i)**, den har også to ukjente og de er de samme som i lignin (i)*, så nå har du to ligninger og to ukjente, ett skritt nærmere.

Ta ligning (i)** løs ut for y og sett den inn i ligning (i)* kall den nye ligningen (i)*** den har en ukjent(z), så da vet du verdien for z. Sett dette tallet inn i ligning (i)**, da finner du y. Sett verdiene for z og y inn i ligning (i) da finner du x.

Skrevet

Bruk matriseregning, løst på 1min.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...