AnonymBruker Skrevet 2. desember 2012 #1 Skrevet 2. desember 2012 Trenger sårt hjelp.. kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Sitter fast på en likning jeg ikke klarer å løse.. (i) 2x-3y+z=7 (ii)x+3y-5z=-1 (iii) -x+y-3z=-3 Takk for hjelpen på forhånd! Anonym poster: 77b6e45952896396fddde3986ad9e7fb
Gjest Summers Skrevet 2. desember 2012 #2 Skrevet 2. desember 2012 Har du prøvd? Løs ligning 2 slik at du får x på venstreside og resten på høyresiden. Løs ligning 3 slik at du har y på venstresiden og resten på høyresiden. Sett ligning 2 og 3 inn i ligning 1 slik at du blir kvitt alle xene og yene. Da finner du z. Sett inn verdien for z inn f.eks ligning 2 og 3. Og sett ligning 2 inn i ligning 3, da finner du x. Og da har du y.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2012 #3 Skrevet 2. desember 2012 Jeg har prøvd.. men det er alltid et eller annet tall som er feil.. eksamen på mandag.. vet at jeg kommer til å få en slik oppgave.. sliter!!! Anonym poster: 32b504fd2f7eba5a184c63ba232deabf
Gjest Summers Skrevet 2. desember 2012 #4 Skrevet 2. desember 2012 TS, har prøvd, men blir bare krøll når jeg prøver å løse oppgaven, men den forrige fremgangsmåten jeg ga var feil. Prøv denne og si ifra om du ikke får det til. (i) 2x-3y+z=7 (ii)x+3y-5z=-1 (iii) -x+y-3z=-3 ta ligning (ii) løs ut for x og sett den inn i ligning (i) kall denne ligningen (i)*, den har to ukjente Ta ligning (iii) løs ut for x og sett inn i lining (i) og ikke i ligning (i)*, kall den nye ligningen (i)**, den har også to ukjente og de er de samme som i lignin (i)*, så nå har du to ligninger og to ukjente, ett skritt nærmere. Ta ligning (i)** løs ut for y og sett den inn i ligning (i)* kall den nye ligningen (i)*** den har en ukjent(z), så da vet du verdien for z. Sett dette tallet inn i ligning (i)**, da finner du y. Sett verdiene for z og y inn i ligning (i) da finner du x.
Løvetanten Skrevet 3. desember 2012 #6 Skrevet 3. desember 2012 Jepp, matriser er saken her. Har du lært Gauss-eliminasjon? http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?p=58990 Hvilken type matte snakker vi her? Vgs, høyskole?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå