Gå til innhold

Anbefal prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som overskriften sier så vil jeg gjerne bytte fra p-piller da jeg kort og greit er for surrete til å huske å ta dem. Men det finnes jo en million alternativer der ute, og jeg har gått meg litt vill i jungelen.

Noen som har hatt positive og negative opplevelser de vil dele? Alle svar mottas med takk :)

Jeg er i slutten av 20årene og har ikke barn foresten, men vil gjerne ha etterhvert...

Anonym poster: 3504d654b6565c746c82cbeb0703463d

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

P-sprøyte? Da får du injekson hver 3. måned, og det eneste du trenger huske på er den datoen.

Skrevet

P-sprøyte? Da får du injekson hver 3. måned, og det eneste du trenger huske på er den datoen.

Har hørt at man blir fryktelig hormonell av den?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Har hørt at man blir fryktelig hormonell av den?

Jeg har ikke brukt det selv, så det vet jeg ikke. Bare vet om flere som surrer med pilla som bruker det.

Skrevet

Jeg har ikke brukt det selv, så det vet jeg ikke. Bare vet om flere som surrer med pilla som bruker det.

Tusen takk for tips :) Noen flere erfaringer?

Skrevet

Tusen takk for tips :) Noen flere erfaringer?

Jeg vil anbefale å bruke anledningen til å øve deg opp i evnen til planlegging og strukturering i hverdagen. Mot slutten av 20-årene vil jeg si dette begynner å bli på tide.

Anonym poster: 1ab6d956b0b12f613335547c0657e154

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på p-sprøyte og har ingen negative erfaringer med det. Det er utrolig enkelt: Jeg får resept for et år om gangen. Hver 3. måned henter jeg ut en sprøyte på apoteket og oppsøker et legekontor (trenger ikke timebestilling) for å få den satt. Så trenger jeg ikke tenke mer på det de neste tre månedene.

Du kan jo selvsagt være uheldig å få en type som du reagerer på, og da er du stuck med de bivirkningene i tre måneder. Men jeg har ikke opplevd det.

Skrevet

P stav! Fikk d selv for et halvt år siden ca. Denne er en liten stav som du får satt inn i underarmen av legen. Jeg synes den er kjempe grei, jeg har alltid glemt av p pillen og p sprøyten vAr kjip, det er tross alt hver 3 mnd. Noen ganger kunne di stikke litt feil i muskelen og, noe som gjorde at jeg ikke klarte sove på den armen noen dager. Jeg har aldri hatt problemer med hormoner når jeg har brukt prevensjon, noen får det lett men tror det er vanskeligere med denne.:-)

Skrevet

P-ring! Helt fantastisk! Jeg hadde brukt p-piller(Cerazette) et par år, men syntes det var så stress å skulle ta de hver eneste dag. Mot slutten ble jeg så lei at jeg ble litt slurvete(tok de til forskjellige tider, men enda innenfor sikkerhetens tid, altså!), og da kom bivirkningene også, bl.a. mellomblødninger. Så leste jeg om p-ring, og fikk en resept på det. Har aldri vært så fornøyd, og gått på det i snart 2 år. Eneste bivirkningene var litt kviser i 2 uker etter start, så forsvant de. Pleier å hoppe over mensen på de, men anbefaler ikke å gjøre dette mer enn 2-3 ganger etter hverandre(fare for mellomblødninger!). Ellers har jeg mensen i 4-5 dager i stedet for en uke, og blør mye mindre, enn om jeg ikke hadde brukt prevensjon i det hele tatt.

Du har ringen inne i skjeden i 3 uker, før du tar den ut i en uke for å ha mensen - ELLER setter inn en ny med en gang, for å hoppe over mens. P-ringen kan være ute av skjeden i 3 timer sammenhengende, før det går utover sikkerheten. F.eks. om du ønsker å ha sex uten ringen inne, så går det helt fint.

NUVA RING IN MY <3 :fnise:

Anonym poster: 75fa01856922b2d6ca055d3c8f600c26

• Liker 2
Skrevet

Kondom

Anonym poster: 97dc34a249d422762e396e7c2c5dffbb

Skrevet

Jeg anbefaler P-stav/implantat. Jeg roter selv med p-piller, p-plasteret satt ikke veldig godt og det hendte jeg rev det av. Fikk i tillegg bivirkninger av det etter en stund. P-ringen er bra, men jeg opplevde mer utflod enn jeg er komfortabel med så etter noen måneder/litt over et halvt år ga jeg opp og vi begynte med kondomer fram til vi ønsket graviditet.

P-staven jeg hadde var 5-årsvarianten, tok den ut etter 4,5 år omtrent. Ingen bivirkninger foruten at jeg mistet mensen alle disse årene, noe som bare var herlig etter mange år med voldsomme menssmerter :) To små arr på undersiden av overarmen, men de er lyse så synes ikke veldig godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...