Gå til innhold

Er det jeg som er hysterisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har inntrykk av at flesteparten av mennesker i Norge idag ikke bryr seg så veldig mye om miljø, dyr eller andre mennesker.

De kjøper mishandla dyr og spiser (f. eks fordi det er billig), kjøper dunjakker der dun er tatt fra levende dyr, kjøper matprodukter som inneholder palmeolje og tar hvilken som helst sjokolade fra sjokoladehylla, så lenge den smaker godt. Og så handler de fra HM/skriver de om og anbefaler klær fra HM. De bryr seg rett og slett ikke om annet enn seg selv, lever kanskje i en egen verden (kan man håpe).

Er folk uvitende? Vet du om slike ting?

JA, det er vanskelig å skulle unngå HM, billig kjøtt, palmeolje og sjokolade. Det er faktisk veldig vanskelig, det synes jeg. Eller altså, ikke i praksis, men psykisk. Ja, Freia melkesjokolade smaker godt. Bedre enn fair trade sjokoladen Divine, smaksmessig. Jeg liker også smash, men unngår å kjøpe det fordi det inneholder både usertifisert kakao og palmeolje.

Men jeg synes alle burde synes at man ikke skal støtte å ødelegge regnskogen, å mishandle dyr, slaveri (usertifisert kakao) og dårlige arbeidsforhold. Jeg synes faktisk at man skal synes det er viktigere enn hva som blir lett og hva som smaker godt for deg selv! Men hvorfor fortsetter og fortsetter folk å handle disse varene?..

Det MÅ jo være fordi de er så uvitende at de ikke vet om annet?? Det er det jeg håper på. Hva tror du?

Anonym poster: fb0256873d9a4a9840697a70840ce631

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk har som regel nok med seg og sitt og tenker ikke på hele resten av verden.

Det er helt normalt.

Gjest Eurodice
Skrevet

Er det trygt å drikke vann, mon tro? Eller burde jeg ha dårlig samvittighet?

Skrevet

Jeg tror at mange har viljen til å handle riktig, men så er det andre faktorer som ødelegger - f.eks. priser, tilgjengelighet og kvalitet. Samt at det ikke alltid er like lett å finne ut hva som er riktig og feil å handle. Det er mye informasjon å hente, men en del av informasjonen kommer fra litt usikre kilder.

Jeg kjenner i hvert fall meg selv godt igjen i beskrivelsen min over her. Jeg prøver å gjøre enkle grep som å holde meg for det meste unna palmeolje, pels bruker jeg ikke av prinsipp, og jeg prøver å holde meg til økologiske egg ettersom de økologiske hønene visstnok har det hakket bedre.

Men hvordan skal jeg handle riktig kjøtt? Og skinn handler jeg og - jeg tenker som så at det kommer jo fra dyrene vi spiser uansett. Og jeg handler på H&M, rett og slett fordi det er billig og lett tilgjengelig og de har mye jeg liker. Kunne forsåvidt godt kuttet ut H&M, men jeg vet ikke om det hjelper så mye når jeg da bare kommer til å handle mer i de andre billigbutikkene som Cubus, Vero Moda, ONLY osv.?

• Liker 2
Skrevet

Er det trygt å drikke vann, mon tro? Eller burde jeg ha dårlig samvittighet?

Nå har vel ikke vannet hatt det så veldig vondt før du drakk det......

Jeg tenker på hva jeg kjøper ts. Syns økologisk er litt vanskelig å få tak i, men klart det er styrt av etterspørsel.

Skrevet

Jeg tror at mange har viljen til å handle riktig, men så er det andre faktorer som ødelegger - f.eks. priser, tilgjengelighet og kvalitet. Samt at det ikke alltid er like lett å finne ut hva som er riktig og feil å handle. Det er mye informasjon å hente, men en del av informasjonen kommer fra litt usikre kilder.

Jeg kjenner i hvert fall meg selv godt igjen i beskrivelsen min over her. Jeg prøver å gjøre enkle grep som å holde meg for det meste unna palmeolje, pels bruker jeg ikke av prinsipp, og jeg prøver å holde meg til økologiske egg ettersom de økologiske hønene visstnok har det hakket bedre.

Men hvordan skal jeg handle riktig kjøtt? Og skinn handler jeg og - jeg tenker som så at det kommer jo fra dyrene vi spiser uansett. Og jeg handler på H&M, rett og slett fordi det er billig og lett tilgjengelig og de har mye jeg liker. Kunne forsåvidt godt kuttet ut H&M, men jeg vet ikke om det hjelper så mye når jeg da bare kommer til å handle mer i de andre billigbutikkene som Cubus, Vero Moda, ONLY osv.?

Men hva med sjokolade, spiser du det? Bergene melk er trygt :) (Ikke SÅ godt, men allikevel)

Anonym poster: 569f5dad5077c82c47c3faa8ac37c4b3

Skrevet

Du er ikke hysterisk, og vi burde alle være mer bevisst på nettopp ting som dette. Problemet er at det er vanskelig, og jeg tror det er to viktige (blant andre) faktorer som gjør det slik:

1. Vaner. Mennesker er vanedyr, og vi har lagt oss til en spesiell livsstil og spesielle rutiner som passer med det livet vi har. Hvis man har jobb og småbarn, så er livet også hektisk nok som det er. Da er det tungt å snu på vaner og rutiner som er inngrodde. Selv om handlingen (kjøpe økologisk i stedet for ikke-økologiske dagligvarer) i seg selv ikke er spesielt vanskelig, så kan det være mer mentalt stressende enn hva man har overskudd til der og da.

2. Det sosiale. Mennesker er sosiale dyr, og liker ofte ikke å skille seg ut. Det er vanskelig å skulle gå mot strømmen og handle annerledes når "alle andre" handler på Rimi. Det er også vanskelig å holde fokuset på at å gjøre nettopp det er riktig. Hvordan kan det være så feil å handle ikke-økologisk/fairtrade/dyrevennlig når "alle andre" gjør det? Ens egen overbevisning kan drukne i flertallet.

• Liker 1
Skrevet

Men hva med sjokolade, spiser du det? Bergene melk er trygt :) (Ikke SÅ godt, men allikevel)

Hvordan da mener du? :) I følge denne siden inneholder verken Bergene Melk eller Freia Melkesjokolade palmeolje. Er det noen andre ting du tenker på i stedet, som arbeidsforholdene til de ansatte i fabrikkene e.l.?

Skrevet

Du er absolutt ikke hysterisk TS - det høres ut som du er veldig fornuftig og bryr deg om verden! Hurra!

Stå på og fortsett å kjøp fair trade og boikott det som er miljøskadelig og stammer fra dårlige arbeidsforhold. Vi er flere som prøver! Kanskje følger flere etter sakte men sikkert.. håper jeg..

Jeg tror rett og slett folk ikke tenker.. de står i butikken, og det eneste hensynet de tar er hva de har lyst på og hva som er billigst. Det er altfor innarbeidet i samfunnet vårt.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan da mener du? :) I følge denne siden inneholder verken Bergene Melk eller Freia Melkesjokolade palmeolje. Er det noen andre ting du tenker på i stedet, som arbeidsforholdene til de ansatte i fabrikkene e.l.?

Som nevnt over tenker jeg på kakaoen de bruker i produktene. Det er ikke fabrikker sånt sett, det er små barn som blir tatt fra foreldrene sine og gjort til slaver. Kakaoen er ikke sertifisert hos Freia. Det er mye slaveri og mye ufattelig stygt i kakaoindustrien.

Bergene melk inneholder utzsertifisert kakao, og er trygg å spise med god samvittighet, i motsetning til alle freiaprodukter.

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Som nevnt over tenker jeg på kakaoen de bruker i produktene. Det er ikke fabrikker sånt sett, det er små barn som blir tatt fra foreldrene sine og gjort til slaver. Kakaoen er ikke sertifisert hos Freia. Det er mye slaveri og mye ufattelig stygt i kakaoindustrien.

Bergene melk inneholder utzsertifisert kakao, og er trygg å spise med god samvittighet, i motsetning til alle freiaprodukter.

Hva betyr "utz"?

Endret av Arabella
Skrevet

Litt dobbelmoral kanskje? Altså, du handler kanskje ikke på H&M, men på Cubus, Kappahl, Vero Moda og klærne der er fra akkurat de samme stedene. Dermed virker det litt fjernt å bestemme seg for at en av butikkene er forferdelige, mens de andre er helt greit. Når klærne blir produsert på samme måte.

Skrevet

Jeg har ikke kapasitet til å sette meg inn i hvert produkt jeg kjøper. Det er rett og slett for mye info samt at skal jeg få kunnskap om hvert eneste produkt jeg kjøpter så må jeg jo sitte konstant på nett.

Jeg kjøper ut i fra tilgjengelighet, pris og utseende/kvalitet/smak.

Jeg nekter å dra lange veier for å kjøpe riktig kakao og annet. Jeg har faktisk noe annet å bruke tiden min til.

Anonym poster: 42ac08619955e96320d6fc0c14b1a55a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker mye på dette, og hadde ønsket jeg var flinkere.

Jeg kjøper ikke produkter med pels, jeg prøver å unngå produkter med palmeolje, kjøper bare økologiske egg. Kjøper økologisk og fairtrade der hvor de produktene ikke er for dyre. Kjøper mest mulig produkter ikke testet på dyr. Kjøper heller ikke nye ting hele tiden. Sånn som mobilen min er 3,5 år gammel. Kjøpte ny pc nå, men da var den gamle 8 år gammel, og virket så og si ikke lenger. Klær prøver jeg å ikke kjøpe mer enn det som trengs. Kjøper gjerne brukt da jeg trenger nye møbler.

Men jeg har veldig dårlig økonomi, og da blir det en del produkter som blir handlet bare fordi det er billig. Det er også veldig krevende å skulle sette seg inn i alt. Bare ser sånn som produkter testet på dyr. Må jo sjekke på nett for hvert produkt. Og må jo sjekke jevnlig og, da det skjer endringer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke kapasitet til å sette meg inn i hvert produkt jeg kjøper. Det er rett og slett for mye info samt at skal jeg få kunnskap om hvert eneste produkt jeg kjøpter så må jeg jo sitte konstant på nett.

Jeg kjøper ut i fra tilgjengelighet, pris og utseende/kvalitet/smak.

Jeg nekter å dra lange veier for å kjøpe riktig kakao og annet. Jeg har faktisk noe annet å bruke tiden min til.

Anonym poster: 42ac08619955e96320d6fc0c14b1a55a

Så du VET, men gjør ingenting. Det er det verste. Hadde du ennå vært uviten. For det hadde vært noe annet. Men du velger faktisk å støtte slaveri, det er fryktelig stygt gjort av deg altså :( Tenk om du var slaven!

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Jeg prøver å være bevisst, men på mange områder er jeg ikke det.

Handler på h&m og andre billigkjeder, og kjøper mye mat som ikke er økologisk eller fairtrade. Samtidig så kjøper jeg så godt som aldri produkter som er blitt testet på dyr og kutter ned på kjøttforbruket.

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt og flere kunne godt være mer bevisste.

Men stusser litt på at h&m er blitt gjort til verstingen. Mye av det vi kjøper her i vesten er blitt produsert i land der arbeidsforholdene ikke er så gode som her.Til og med dyre ting som mobiltelefoner kommer jo fra fabrikker der folk arbeider for luselønn og ikke alltid har det så bra.

Tror nok heller vi her i vesten kunne blitt flinkere til å kjøpe mindre og ikke kaste så mye fordi vi hele tiden må ha noe nytt.

Syns bare det blir feil å fremstille h&m som verre enn alle andre når de fleste varer vi kjøper blir produsert på den måten.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet (endret)

Å handle og leve etisk er ikke lett. Men jeg gjør virkelig så godt jeg kan, men allikevel skulle ønske jeg kunne blitt flinkere. Det er flere tiltak man kan gjøre i det daglige livet. Prøve å handle riktig og å resirkulere så mye som mulig.

Kjenner jeg blir sint når folk gir faen eller ikke ønsker å tilegne seg lærdom. De kan godt bruke masse penger på skit, men å kjøpe økologiske egg er de i mot pga prisen. Dette henger ikke på greip i min verden.

Her er forresten noen tankevekkende ord:

By 2030, our planet will be home to more than 8 billion people, from 7 billion today. We will need 30 % more water, 50 % more food and 45 % more energy, according to the most recent UN estimates.

Kjøtt er også en stor ressurskostnad for jorda. Et stykke kjøtt koster ganske mange kilo i korn og gress. Korn man kunne mate flere mennesker for.

Endret av Belle Gunnes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...