heroles Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 Noen som har tips om en mildere sjokoladefondant? Er det bare å bruke mindre sjokolade og evt sukker, eller må den manglende sjokoladen erstattes for å beholde lik væske? Jeg brukte 70% kakao sjokoladebar. Nå er det vel ikke like lett å få tak i f.ek 50-60% sjokolade? Her er oppskriften jeg brukte (90 gram mel virket for mye, ble litt for seig hele massen):100g smør100g mørk sjokolade (minimum 70%)2 egg2 eggeplommer120g sukker (Jeg brukte sukrin)90g hvetemel
KristineS Skrevet 2. desember 2012 #2 Skrevet 2. desember 2012 Er bare å bytte ut deler av sjokoladen med mildere sjokolade. F.eks. varianter av kokesjokolade eller melkesjokolade. 3
Nattergalen Skrevet 2. desember 2012 #3 Skrevet 2. desember 2012 Freias "vanlige" kokesjokolader ligger mellom 35 - 45 % på kakaoinnholdet, så dette vil jo gi en mildere fondant, ville testetdet jeg. Ellers er det godt å servere fondantmedvaniljesaus, det mildner også.
Brunhilde Skrevet 2. desember 2012 #4 Skrevet 2. desember 2012 Jeg syns fondant er best hvis den serveres med en liten kule vaniljeis og litt bringebærcoulis. Ellers enig i at "vanlig" kokesjokolade er kraftig nok rent smaksmessig.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2012 #5 Skrevet 2. desember 2012 Hvis du ikke vil ha en "mørk" sjokoladesmak så anbefaler jeg vanlig kokesjokolade. Den jeg brukte hadde ca 50% kakao. Det går også an å bruke lys kokesjokolade, da blir den søtere og sjokoladesmaken er ikke så mektig. Hvis du kun vil bruke 70% sjokolade pga sunnhet så går det an å bruke litt mindre sjokolade og servere med vaniljeis, da blir sjokoladesmaken mindre fremtredende. Anonym poster: 1431addd9c7aa5e296a7c28030dfbbe0
Rubies_ Skrevet 2. desember 2012 #6 Skrevet 2. desember 2012 Hvis du bytter ut sjokoladen du bruker med melkesjokolade vil du merke stooor forskjell. Jeg tror du vil like den versjonen bedre.
Kvist Skrevet 2. desember 2012 #7 Skrevet 2. desember 2012 Sjokoladefondant uten skikkelig sjokolade og uten sukker? Så vanvittig trist! 9
heroles Skrevet 8. desember 2012 Forfatter #8 Skrevet 8. desember 2012 Jeg prøvde sist å blande lys og mørk sjokolade, mest lys, og det ga en absolutt mildere smak. Tror jeg kan gå for 50/50 neste gang. Hvordan tror dere bringebærcoulis gjør seg i midten av fondanten? Dvs. fylle inn litt før man setter den i ovnen. Eller bare ren bringebærsaus uten tilsetninger.
heroles Skrevet 8. desember 2012 Forfatter #9 Skrevet 8. desember 2012 Har faktisk lyst å teste med kvikklunsjsjokolade en gang! Tror dere det blir en grei deig av det?
Brunhilde Skrevet 8. desember 2012 #10 Skrevet 8. desember 2012 Jeg tror verken bringebær eller kvikklunsj gjør seg spesielt godt inni sjokoladefondant. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #11 Skrevet 9. desember 2012 Har faktisk lyst å teste med kvikklunsjsjokolade en gang! Tror dere det blir en grei deig av det? Nei. Seriøst - du vet at Kvikklunsj består av mest kjeks, ikke sant? Kjeks smelter veldig dårlig. Om du mener dette alvorlig, anbefaler jeg heller å lage lys fondant etter en av oppskriftene lenger opp, og så blande inn hakket Kvikklunsj. Anonym poster: a488053e2366247e8b9d595101ff9c09
Kvist Skrevet 9. desember 2012 #12 Skrevet 9. desember 2012 Heroles: Det er greit at du ikke liker sjokoladefondant. Helt greit faktisk. Finn deg noe annet å lage som du faktisk liker? Sjokoladefondant skal være myk, mørk deilig dekadense. Den kan heller ikke fylles med noe. Steker du den så mye at den blir fast nok til å ha fyll er den allerede ødelagt. Ha heller bringebærcoulis som tilbehør. 1
heroles Skrevet 10. desember 2012 Forfatter #13 Skrevet 10. desember 2012 Nei. Seriøst - du vet at Kvikklunsj består av mest kjeks, ikke sant? Kjeks smelter veldig dårlig. Om du mener dette alvorlig, anbefaler jeg heller å lage lys fondant etter en av oppskriftene lenger opp, og så blande inn hakket Kvikklunsj. Anonym poster: a488053e2366247e8b9d595101ff9c09 Seriøst, men jeg tenkte på den store sjokoladeplaten som inneholder lite kjeks i forhold til den ordinære kvikklunsjen. Heroles: Det er greit at du ikke liker sjokoladefondant. Helt greit faktisk. Finn deg noe annet å lage som du faktisk liker? Sjokoladefondant skal være myk, mørk deilig dekadense. Den kan heller ikke fylles med noe. Steker du den så mye at den blir fast nok til å ha fyll er den allerede ødelagt. Ha heller bringebærcoulis som tilbehør. Fondant er fransk og betyr å smelte/renne. I Frankrike er sjokoladefondant-kake vanligere enn den vi er vant med. I går så jeg Gordon Ramsey lage julemiddag til familien sin. Han gjorde hele to vri-er på ordinær mat. Så hva en sjokoladefondant skal være, eller som oftest er, er to forskjellige ting. Hvis jeg kan bruke en lysere skokesjokolade, hva er da forskjell til en lys melkesjokolade med smak av kvikklunsj, uten de store mengdene kjeks som dere tenker på. Vi kommer ingen vei med å la være å prøve nye ting, gjør vi? 1
Pinkee Skrevet 10. desember 2012 #14 Skrevet 10. desember 2012 Når det kommer til matlaging, så er det egentlig bare å teste ut det man selv synes høres godt ut. Hvis alle konsekvent holdt seg til gamle oppskrifter, så hadde vi aldri fått nye. Selv synes jeg det høres kjipt ut med lys sjokolade, kjeks-sjokolade osv i sjoko-fondant, men hver sin smak! Hvis du tester ut fondant med kvikk-lunch-sjokolade, så kan du jo legge ut erfaringen her, kanskje andre har lyst å prøve? Men, da vil vi ha slik vin-smaker-beskrivelse altså " Hint av sprukken karamell og sprø vingummi" 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå