heroles Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 Hei Når jeg skal rulle bollene runde, så får jeg dem aldri runde og fine. Uansett hvor mye jeg prøver får jeg alltid noen sprekker i dem etter at jeg har rullet dem. Etter heving av deigen så ruller jeg så vidt hele deigklumpen ut i en lang pølse, som jeg så kutter i like størrelser. Hva gjør dere nå? Jeg har prøvd å gna en slik bit skikkelig, men når jeg skal ha dem runde så blir aldri deigen hel og rund. Men rund med sprekker, eller deiglag som skiller seg. Vanskelig å forklare. Håper på noen gode tips:)
Rubies_ Skrevet 1. desember 2012 #2 Skrevet 1. desember 2012 Kanskje du har for mye mel på hendene eller i deigen? Jeg vet ikke jeg. Lagde boller i dag og de ble helt runde og fine de. Bruker samme metode som deg at jeg ruller hele greia til en pølse og så former de med hendene.
liliana_sun Skrevet 1. desember 2012 #3 Skrevet 1. desember 2012 Tips, litt mindre mel i deigen, og ha litt matolje (uten smak) i hånden når du ruller bollene!!
Gjest Drue Skrevet 4. desember 2012 #5 Skrevet 4. desember 2012 Den videoen var virkelig dårlig. Det er jo en ujevn bolle hun former ut. Best resultat får du ved å forheve (gjerne i emner), for så å forme bollene ved å strekke overflaten fra toppen og ned rundt kanten, omtrent som man former en "boule" (et fransk begrep). Sjekk denne: Se mot slutten, og hvordan han pakker deigen inn i seg selv for å få en jevn og fin overflate. Dette er jo en brøddeig, og en ganske våt en også, men prinsippet for forminga er den samme.
heroles Skrevet 4. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 4. desember 2012 (endret) Den videoen var virkelig dårlig. Det er jo en ujevn bolle hun former ut. Best resultat får du ved å forheve (gjerne i emner), for så å forme bollene ved å strekke overflaten fra toppen og ned rundt kanten, omtrent som man former en "boule" (et fransk begrep). Sjekk denne: Se mot slutten, og hvordan han pakker deigen inn i seg selv for å få en jevn og fin overflate. Dette er jo en brøddeig, og en ganske våt en også, men prinsippet for forminga er den samme. Da vil jo undersiden av bollen være åpen for store sprekker ved etterheving/steking siden man gjemmer en del deig fra ulike bretter fra sidene. Men sikkert et bra forslag, får teste neste gang:) Endret 4. desember 2012 av heroles
Gjest Drue Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 (endret) Da vil jo undersiden av bollen være åpen for store sprekker ved etterheving/steking siden man gjemmer en del deig fra ulike bretter fra sidene. Men sikkert et bra forslag, får teste neste gang:) Neida, du trekker ned og presser sammen nederst sånn at skjøten blir fin. Jeg har lært dette etter å ha jobba i et pizzabakeri - det tar litt tid å lære, men det blir veldig bra Endret 4. desember 2012 av Drue
missdior Skrevet 4. desember 2012 #8 Skrevet 4. desember 2012 mitt tips er faktisk å kjøpe ferdigpakken med bolleblanding i butikken.. får helt perfekte boller av det, har aldri sett en sprekk
heroles Skrevet 4. desember 2012 Forfatter #9 Skrevet 4. desember 2012 Neida, du trekker ned og presser sammen nederst sånn at skjøten blir fin. Jeg har lært dette etter å ha jobba i et pizzabakeri - det tar litt tid å lære, men det blir veldig bra Det er mye man får til med nok øving:) Men nevnte du over at du ruller ut boller før forhevingen? Har dette noe å si for hevingensskyld? Annet spm; vil mye av luftigheten etter heving forsvinner når man "elter" bollene på nytt?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #10 Skrevet 4. desember 2012 Tror kanskje at du har for mye mel i deigen. La deigen være litt klissete før du setter den på heving. Pass på å hev den godt nok også Anonym poster: a14c6c0deb5894c82c43bb21b64430a4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #11 Skrevet 4. desember 2012 Jeg ruller ut bollene nesten slik den dama i første videoen. Så lenge det er boller og ikke store brød, fungerer den teknikken supert! Aldri sprekk i mine boller (: Anonym poster: ba9bd26320b47cd0259e3e56794f3ae8
Gjest Drue Skrevet 4. desember 2012 #12 Skrevet 4. desember 2012 Det er mye man får til med nok øving:) Men nevnte du over at du ruller ut boller før forhevingen? Har dette noe å si for hevingensskyld? Annet spm; vil mye av luftigheten etter heving forsvinner når man "elter" bollene på nytt? Ja, jeg skrev vel det, men når jeg tenker meg om, er ikke det nødvendig Nei, lufta forsvinner ikke nødvendigvis når du elter på nytt. Bare ikke vær for hardhendt, og vent til det har heva på nytt. Man "degasser" jo ofte mellom forheving og etterheving, for å la glutenet i deigen få slappe av. Men man etterhever alltid. Ikke noe problem med det. Men sånn som hun dama i den videoen voldtar deigen, ville jeg ikke ha gjort etter forhevinga.
Leifern Skrevet 4. desember 2012 #13 Skrevet 4. desember 2012 Hallo? Sprekker gjør da ingenting, smaker like bra! Sikkert fått mange tips allerede, videoer osv, jeg for min del holder deigen som skal bli til en bolle i ene håndflaten og ruller rundt VELDIG HARDT med den andre. Når man slipper med den andre handa løfter deigen seg opp litt, og man får en fin bollse.
Gjest GetOverIt Skrevet 5. desember 2012 #14 Skrevet 5. desember 2012 mitt tips er faktisk å kjøpe ferdigpakken med bolleblanding i butikken.. får helt perfekte boller av det, har aldri sett en sprekk Ingenting er som hjemmelagde boller
FruLuna Skrevet 5. desember 2012 #15 Skrevet 5. desember 2012 Jeg tror kanskje det kan skyldes for mye mel i deigen. Jeg setter deigen til heving når den er litt klissete (begynner å slippe bollen) og så ruller jeg ut med mel på benkeplaten. Ruller bollene slik som damen i første videoen, men ruller to om gangen (en med hver hånd). I går lagde jeg forresten boller hvor jeg byttet ut smør og helmelk med kesam (en hel boks) og skummet melk, og tilsatte havregryn i deigen. De ble veldig saftige og gode og ikke en eneste sprekk
missdior Skrevet 5. desember 2012 #16 Skrevet 5. desember 2012 Ingenting er som hjemmelagde boller de er jo hjemmelagede. bolleBLANDING. du tilsetter gjær og vann, slik som med brødene
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #17 Skrevet 5. desember 2012 Er ikke helt det samme som hjemmelagde. Anonym poster: 3ce9e1ef0f1d619afeee5c5360690198
Gjest GetOverIt Skrevet 5. desember 2012 #18 Skrevet 5. desember 2012 Er ikke helt det samme som hjemmelagde. Anonym poster: 3ce9e1ef0f1d619afeee5c5360690198 Skulle ikke være anonym
Agathe Skrevet 5. desember 2012 #19 Skrevet 5. desember 2012 Mistenker også at du har litt mye mel i deigen. En annen ting er at når jeg former bollene så bruker jeg først flat hånd sånn at bollen blir helt flattrykt, før jeg slipper opp og lager bolleformen - tror det også hjelper mo sprekker.
Gjest brutal mann Skrevet 5. desember 2012 #20 Skrevet 5. desember 2012 Jeg tror ikke du har for mye mel i deigen, bare at du har for lite væske 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå