Gå til innhold

Hvor langt tilbake i barndommen husker du?

Anbefalte innlegg

Gjest HunterLady
Skrevet

Kanskje feil underforum, men jeg prøver meg.

Det jeg lurer på er rett og slett hvor langt du husker tilbake til din egen barndom og hva du husker? Hvor langt tilbake er det normalt å huske?

Jeg husker blant annet glimt og følelser fra første gangen jeg mestret å kle på meg selv, altså et helt antrekk og jeg løp stolt inn på foreldrene mine sitt soverom for å vise hvor flink jeg hadde vært. Jeg husker stoltheten utrolig godt og jeg husker lyset i taket og romtemperaturen som var litt kjølig. Da var jeg muligens 2,5 år.

Jeg husker også fra da jeg var ca 1-2 år og vi var på besøk i sverige hos min farmor. Jeg husker ikke mye, men husker at jeg satt i fanget til noen og at denne personen kledde på meg rosa babysokker med antiskli under. Jeg husker også at fargene var ganske dårlige og nærmest sort/hvitt utenom de rosa sokkene. Husker også en detalj som at det stod en stor kaktus i vinduet.

Andre ting jeg husker er litt mer "forstyrrende" og de har kommet mer og mer til syne jo eldre jeg blir. Men jeg vet jo heller ikke om dette er sant, om jeg kan stole på min hukommelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker veldig mye fra barndommen, blir ofte overrasket over hvor mye jeg husker. Tidligste minne var jeg rundt 1 år (!!!)

Jeg husker alt fra dagmammaen min, til å spille fotball med min far.

Skrevet

Har flere minner. Det tidligste mener jeg må være fra jeg er 8-9 måneder - muligens bittelitt eldre men ikke så gammel som et år. Jeg sitter på et teppe på gulvet og er støttet opp av puter. Jeg må altså ganske nylig ha blitt stø nok til å sitte. Min mor hevder hardnakket at det må være et falskt minne som jeg bare har laget meg etter å ha sett et foto av meg selv, men jeg mener selv det er ekte for jeg husker helt tydelig følelsen av den ene puten under armen min.

Husker også at min far hengte opp en liten lekehuske i taket inne i stua. (Kraftig bjelke går tvers over stua.) Denne var av det slaget med både sidestøtte og "lås" foran, så jeg ikke skulle falle ut. Var vel kanskje mellom et og to år da denne var aktuell. Jeg hatet den for jeg ble kvalm av å sitte i den. :ler:

Skrevet

Jeg husker at jeg sovnet med mors bryst, og våknet av et mareritt . Sluttet å die før jeg var ett år.. Husker veldig godt da jeg fikk broren min 3,5 år men husker ikke at søsteren min døde da jeg var 2 år ...

Skrevet

Imponerende at folk kan huske så langt tilbake!

Jeg kan vagt huske noe som må stamme fra da jeg var rundt 3 år, og ellers er det ganske grøtete til langt opp i skolealder. Husker korte glimt, selvsagt, men ikke mye eller sammenhengende.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg husker det meste fra jeg var to og opp, ispedd med noen falske minner her og der.

Skrevet

Oi, så mange som husker fra usedvanlig tidlig alder. Vanligvis husker man fra 3-årsalderen, men dette tar jo helt av. Jeg tror mange av dere ikke egentlig husker det dere tror dere husker, men at dere har dannet et minne fra hva folk har fortalt/bilder o.l.

Anonym poster: 39c1af77d45f74ea3150ccf045523f64

• Liker 9
Skrevet

Husker hele episoder fra jeg var 2 år.

Skrevet

2 år gammel, jeg så ungene i barnehjemmet løp for å få noe godt.

Gjest white tiger
Skrevet

Jeg husker ganske lite fra barndommen. Tror jeg har fortrengt en del for jeg hadde det ganske vanskelig. Mitt første minne er en episode da jeg var 2-3 år. Husker jeg hadde gjort noe galt (i pappas øyne) og ble kjeftet på, husker veldig godt redselen jeg følte da han kom mot meg.

Skrevet

Husker noen få episoder fra kanskje 3-4 års alder. Husker en gang jeg var i barnebursdag og hadde bæsjet på doen, og var så fortvilet fordi jeg ikke turte å rope på noen som kunne hjelpe meg å tørke :ler:

Anonym poster: fa84be42f01c2734533d80d9427e2894

• Liker 2
Skrevet

Jeg husker noen få glimt fra da jeg var 3 år. Som regel husker man ikke lenger tilbake enn da man begynte å snakke. Språk og hukommelse henger sammen, og det er sjelden man husker noe fra før den tiden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker ganske lite fra barndommen. Tror jeg har fortrengt en del for jeg hadde det ganske vanskelig. Mitt første minne er en episode da jeg var 2-3 år. Husker jeg hadde gjort noe galt (i pappas øyne) og ble kjeftet på, husker veldig godt redselen jeg følte da han kom mot meg.

:hug:

• Liker 2
Skrevet

Jeg husker fra 2-3 års alderen at jeg grein for de lollipop isene som mamma ikke ville gi meg. Jeg husker hva slags sted huset vårt lå i, hvor kjøkkenet og stua lå, vi flyttet da jeg ble 3. Husker barnehagelæreren min fra jeg var 2 år gammel før vi flyttet, husker at hun het Åse. Husker det var noen jenter som passet på meg og plutselig tok meg ut av vognen min og satt inn i den selv, og de var rundt 10, det var en stressende episode. Sykt mye jeg husker egentlig :)

Gjest Blue Jeans
Skrevet

Husker nesten ingenting ordentlig før skolestart. Husker ellers ikke så veldig mye fra tidligere

Skrevet

Det sies at man ikke kan huske noe før man fikk språk. Dette fordi man ikke kan lagre ting man ikke har ord på.. Så å huske at "noen tok på meg rosa sokker" er nok sett på bilde/blitt fortalt/drømt..

Skrevet

Min bestemors mor døde i barsel da bestemor var 1,5 år.. Husker bestemor fortalte at hun minnes moren var så bekymret for at bestemor var kald på beina... Eneste minne hun har av den pesonen som betydde alt for henne det første 1,5. året av livet.., <3

Skrevet

Oi, så mange som husker fra usedvanlig tidlig alder. Vanligvis husker man fra 3-årsalderen, men dette tar jo helt av. Jeg tror mange av dere ikke egentlig husker det dere tror dere husker, men at dere har dannet et minne fra hva folk har fortalt/bilder o.l.

Du kom meg i forkjøpet. Akkurat dette skulle jeg skrive!!

:)

• Liker 1
Skrevet

Husker så vidt gårsdagen, jeg..

• Liker 1
Gjest brutal mann
Skrevet

Fra jeg var snaue 3 år. Handletur, alene, med lapp og penger. Neste minne er jeg rett over 3. Kompis med stjålet (hjemmefra) servelat i bukselinningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...