Gå til innhold

lånerenten


Trixie

Anbefalte innlegg

Spådommen tyder på at renten vil stige med 0.5 % i sommer og like mye før jul.

Hva har det å si for deres økonomi?

Vi har generell god råd nå, men tenker du på

at slik vi bruker (veldig mye nå)penger nå, så presser vi prisene i været?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Enigma

Lånerenten må ses i sammenheng med inflasjonen. Det er relasjonen mellom disse som avgjør hvor dyrt det er å låne penger, og hva en tjener på å sette penger på bok.

En feil med det norske skattesystemet er at inflasjon ikke blir tatt hensyn til ved beregning av fradrag (lån) og skatt (bankinnskudd). Dette betyr at jo lavere inflasjonen er, jo mer rettferdig virker skattesystemet.

Per idag er det billig å låne penger, synes jeg. Regner man med 7.5% rente og trekker fra en inflasjon på 2.5%, samt fradraget på 2.1%, blir netto renteutgifter 2.9%. Det betyr at det koster 29000 kroner i året å låne en million, eller drøyt 2400 kr / mnd.

Mer enn rentenivået er jeg opptatt av den virkelig store økonomiske utfordringen for folk flest: boligprisene. Boligprisene har selvsagt ingen betydning for dem som alt har en bolig, med mindre de kjøper seg opp eller ned i markedet. Først og fremst rammer boligprisene de etablerende unge. Ofte ser jeg "takstverdier" som er 3-4 ganger det jeg oppfatter som reell teknisk verdi. Da lurer jeg på om det ikke kunne vært en ide å få boligmarkedet regulert. Ingen, bortsett fra meglerne (hva skal vi med dem, forresten?), er tjent med et oppkokt boligmarked. Med mer fornuftige boligpriser, ville det heller ikke være nødvendig å ta opp så store lån, og folks økonomi ville blitt mindre avhengig av en halv prosent opp eller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...