Gå til innhold

Barn, rot og skitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er viktig å holde et noenlunde nivå på hjem, klær og folk. Delvis fordi du setter et eksempel for barna for hvordan et hjem skal være. Delvis fordi de utvikler selvverdi og selvrespekt, hvis ikke mamma har mye respekt for dem og holder dem og miljøet rundt rent og fint, er de egentlig så mye verdt? Og sist helse.

Jeg kan også kjenne latskapen tynge overfor husarbeid. Men så ser jeg babyen på tur ut å krabbe på et gulv jeg ikke synes er rent nok for han, og løper etter støvsuger og vaskefille. Jeg synes det er fysisk ubehagelig å se barna mine rulle rundt på skitne gulv, jeg kjenner et søkk inni magen. Det er min motivasjon. Jeg liker best å ha det rent og ryddig rundt meg selv også, men iblandt overvinner latskapen det argumentet.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager, men unskyldningen om at det er best for barna at du ikke rydder og vasker for mye er nok blant de mest absurde jeg har hørt! Hadde du sterilisert hjemmet ditt daglig med sprit, så kan man snakke om for rene omgivelser, men flere dager gamle matrester, skitt, lort og støv er bakterie- og smittebomber (for ikke å snakke om sporer fra muggsopp...) som ikke bidrar til noe sunt levemiljø! Bor du på 25 kvm er det enda viktigere med renhold og orden og på så liten plass tar det ikke all verden tid heller. Jeg regner med du skulle klare å avse en 30 min daglig til litt husarbeid i din ellers travle hverdag..

Har du ikke skapplass til tingene, så skaff mer skapplass eller kvitt deg med ting du ikke trenger.

Anonym poster: 70264aad274ae2a680ed101c74f624bc

• Liker 4
Skrevet

Hvem i alle dager vasker tøy hver dag, forresten?

Anonym poster: 3fc273e7ddba1f13a36c098ba43bec0d

Jeg gjør. Og vi er bare to voksene. Treningstøy må vaskes hver dag. De fleste klær byttes hver dag, handklær byttes hver 2-3 dag og sengetøy hver uke. Så det blir jo minst en maskin om dagen i snitt.

Hvem er det som ikke vasker bortimot en maskin om dagen?

Nei, TS, du virker veldig lat og litt uvitende/uerfaren når det kommer til hygiene og renslighet. Ikke det at det er så farlig, men det er ekkelt, du lærer barna dårlige vaner, og gjør dem til potensielle mobbeofre.

Anonym poster: 505efd05ceaaeaeee5563934ac44da39

• Liker 2
Skrevet

Jeg vasker også omtrent en maskin om dagen. Mørkt, lyst, skånsomt, kokvask, ull, sengetøy, håndklær, sofatrekk/pledd, joggesko, you name it.

Skrevet

Jeg vasker også omtrent en maskin om dagen. Mørkt, lyst, skånsomt, kokvask, ull, sengetøy, håndklær, sofatrekk/pledd, joggesko, you name it.

Samme her :)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hygiene og alminnelig orden er også en form for omsorg. Jeg reagerer dog mer på å bo på 25 kvadrat med to små barn OG hund! Jeg er hundeelsker på min hals, men jeg er også såpass realist at jeg ser at dette umulig kan være noen heldig situasjon for noen.

En hund medfører mye skit, rusk og rask inne. Det krever ekstra renhold å ha hund, rett og slett. Barn søler og griser, og medfører også ekstra renhold. Og når man har så liten plass, kan det fort hope seg opp med rot og kaos. Lag deg gode rutiner for hvordan du skal holde det rent og i orden.

Klarer du ellers å dekke behovene til både barna og hunden din?

Har du ikke mulighet for å finne deg en større plass å bo? Dette må jo være fullstendig uholdbart! Og en liten del av meg lurer på om denne situasjonen er reell, eller om det er bare oppspinn.

• Liker 3
Skrevet

Settes det noen krav til hvordan man kan bo med unger f.eks?

Nå har jeg en studentbolig på 20kvm (bare 5 kvm mindre enn TS).

Det hadde jo aldri i verden gått an og levd med barn her? Det er jo en ettromshybel!

Har et firkantet rom, med 1 vindu, og en liten kjøkkenkrok med det nødvendigste (to kokeplater og en liten ovn). Har ikke fryser, oppvaskmaskin, eller vaskemaskin (deler vaskeri med de andre 140 i blokka i 1.etg).

Har et knøttlite bad, der du stanger i noe hvis du snur deg rundt. Det er bittelite avlukk med en do, et forheng og en dusj. Har klart å få inn en skittentøyskurv og stående hyller fra IKEA.

Jeg har hatt ei venninne på besøk, og kjæresten overnattet noen ganger da vi var sammen.

Men da sitter vi omtrent oppå hverandre i sofaen (er bare plass til 2-seter langs veggen).

Og jeg har jo ikke soverom, så da jeg skal sove la vi 2 madrasser utover gulvet, og måtte skyve vekk sofabordet for å få plass.

Åssen i huleste kan du bo på noe sånt med 2 barn og 1 hund?!?!?!

Den leien jeg betaler her, VET jeg at jeg kunne fått mer kvadratmeter for dersom jeg valgte å bo lengre unna byen. Men jeg vil bo nærme siden jeg er student. Hadde jeg hatt barn derimot, hadde jeg flyttet ut til et mer barnevennlig sted og heller hatt busskort / bil.

Så hvorfor bor du på så få kvadratmeter? Ungene kan jo ikke ha sitt eget soverom. Har du ditt eget soverom i det hele tatt? Har du plass til å ha besøk av familie? Hvor sitter dere? Jeg hadde ikke plass til spisebord med 4-6 stoler, hadde det ikke i det hele tatt, hadde såvidt en liten tv med et mini tv-bord.

Nei, jeg vet ikke om jeg tror på deg TS. Isåfall bor du svært lite barnevennlig, og det kan ikke være noe OK for barna å vokse opp oppå hverandre på så få kvadrat.

Til og med kommuneboligene som de gir til folk som går på trygd osv er jo større enn det der! (og det VET jeg, for har besøkt ei som hadde stor leilighet som hun bodde i under kommunen).

Anonym poster: e898160b0268fa52f7dcf4ca141cae33

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg sitter med følelsen av at dette ikke kan være sant, og om det er det, skjerp deg!

Vi er to voksne og et barn og jeg vasker klær gjennomsnittlig hver dag, om det går noen dager mellom er det fort flere maskiner som kjøres samme dag. Vi rydder også hver dag og holder det i orden. Det er nok ikke plettfritt her til en hver tid, men det er i orden. For min del er det også stor forskjell på ny og gammel "møkk". Og ja, jeg har kontaktet barnevernet på grunn av dårlig hygiene og renhold hos folk jeg kjenner.barn fortjener og vokse opp i rene klær og omgivelser. Det er det minste du kan gi barna dine.

Jeg har bodd på 19 kvadrat før, alene og fikk helt fnatt av hvor trangt det er, så jeg hadde aldri kunnet tenkt meg å bo på 25 kvadrat med to barn og hund!

Endret av Orchideae
  • Liker 1
Gjest Dream89
Skrevet

Det jeg reagerte mest på var det med skittene klær og det at du har oppvaskmaskin MEN alikevel så flyter oppvasken:S Litt små rot her og der er ikke så ille men skitten skal det ikke være. Vi vasker gulvet her 1-2 ganger i uka og vi støvsuger hver dag. Her hjemme har jeg mann, hund, stedatter og er gravid. Vi bor i en 65 kvadrats leilighet med 2 soverom. Er ikke sååå stor plass her heller at det gjør noe, men klarer da og holde det rent fordeom.

Skrevet

Hvorfor har du hund når du har det så trangt økonomisk? Hunder er dyre, og spesielt om de er store, slik som din.

Skrevet

Å herregud, flesteparten av dere er jo helt hysteriske.

Skrevet

Jeg synes det meste er sagt her! TS: du er lat og en slubbert ift ungenes klær og innemiljø, og du er tydeligvis smertelig klar over det siden du lurer på om BV kan dukke opp når som helst...?

Uansett, du må ta deg sammen. Nå har du ansvaret for to barn og da er det opp til deg å sørge for at de har rutiner, orden og rent tøy. Det ha rmed velvære å gjøre, å føle seg ren og pen og pen og vel. Logikken din er jo omtrent som å si at det ikke er noe poeng å dusje etter trening for man blir jo straks svett igjen?

Ellers har jeg lest at forskning viser at når barn vokser opp med mye rot så får de en mindre strukturert hjerne! Ryddighet, orden og systemer er med på å gi barnet en bedre kognitiv utvikling.

Bare en bikommentar. Er ellers enig med de fleste her, du må ta tak. Det gjør noe med selvfølelsen og selvrespekten å bades, ta på rent tøy, legges i rent sengetøy, ha orden i leker, rene overflater fremfor å subbe rundt i lort og rot.. Selv om man er liten.

Anonym poster: aa27a8b99b4a3d26ca37f788f8bccd5b

• Liker 1
Skrevet

Setter på minst 1 vask om dagen, og tar oppvasken hver aften, og rydder det grøfste og mannen min støvsuger stuen hver kveld etter at ungene har lagt seg!

Skrevet

Hvorfor er det hysterisk å mene at det skal være i orden i et hjem hvor det bor barn?

Skrevet

Tydelig at du ikke har særlig innsikt i barnepsykologi :)

Mye ulumskheter i voksen alder som kan spores tilbake til en barndom full av rot og kaos, ustruktur og neglekt.

Anonym poster: e898160b0268fa52f7dcf4ca141cae33

Gjest Magdalene
Skrevet

Husker en jente i klassen ble mobbet fordi de hadde det så rotete og møkkete hjemme...

Litt smårot er greit altså, men et skikkelig rotete og skittent hjem hører ikke hjemme noe sted, og hvertfall ikke når man har barn.

Ta det litt sammen, og slutt å vær så lat. Hadde du vasket og ryddet litt i stedet for å sitte på nettet, så hadde det ikke vært så ille hos deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...