AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 Hvor rent og ryddig mener dere at et hjem burde være når man har barn på 1-3 år? Bor i en liten leilighet (25 kvm) med to barn og en stor hund. Har det ganske rotete, vasker ikke så fryktelig ofte og oppvasken flyter (stort sett) over på kjøkkenet. Barna har gjerne på seg skitne klær. Forstår ikke vitsen med å skifte når de blir skitne igjen, uansett. Er veldig nøye med mathygiene og håndvask etter dobesøk, men det er vel omtrent det eneste. Hvor mye skal til for at f.eks. barnevern skal reagere? Anonym poster: 3fc273e7ddba1f13a36c098ba43bec0d
Chloe- Skrevet 1. desember 2012 #2 Skrevet 1. desember 2012 Hvor rent og ryddig mener dere at et hjem burde være når man har barn på 1-3 år? Bor i en liten leilighet (25 kvm) med to barn og en stor hund. Har det ganske rotete, vasker ikke så fryktelig ofte og oppvasken flyter (stort sett) over på kjøkkenet. Barna har gjerne på seg skitne klær. Forstår ikke vitsen med å skifte når de blir skitne igjen, uansett. Er veldig nøye med mathygiene og håndvask etter dobesøk, men det er vel omtrent det eneste. Hvor mye skal til for at f.eks. barnevern skal reagere? Anonym poster: 3fc273e7ddba1f13a36c098ba43bec0d Du må skjerpe deg! Din førsteprioritet skal være best mulig omsorg for barna dine! Ikke hva barnevernet tenker. At du vet du lever i grenseland er forkastelig. 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #3 Skrevet 1. desember 2012 Rydd og vask, og få på barna rene klær!! Faen til folk altså! Anonym poster: b88a9421f5bc4682542c2287e4ee8f9e 14
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #4 Skrevet 1. desember 2012 Håper virkelig at dette er en dårlig spøk? Anonym poster: 8b7a30649d03a97a18665bc87eec2b98 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #5 Skrevet 1. desember 2012 Har du ikke vaskemaskin? 25 kvadrat hørtes utrolig lite ut også, og derfor burde du klare holde det rent. Stakkars unger som lever i skitt. Anonym poster: 020d2927c4c9edccde7a0d758e568e18 3
Roo Skrevet 1. desember 2012 #7 Skrevet 1. desember 2012 Reagerer vel egentlig mer på at du bor på 25 kvm med to barn + hund, enn at du har det skittent. 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #8 Skrevet 1. desember 2012 25 kvm er omtrendt 1/5 av det jeg har å vaske på.. Er veo ganske begrenset hvor lang tid det kan ta å støvsuge? og jeg er ikke norges ryddigste, liker å ha det ryddig og rent, men står ikke å sorterer i skapene etter alfabetisk rekkefølge å pusser sølvtøy 3 ganger i uka liksom, men dette hørtes jo bare fælt ut. Er det så vansklig å stable inn i oppvaskmaskinen i stedenfor benken for eksempel? Og gi nå for guds skyld barna rene klær! Og ville det ikke vært mye lettere å bruke en halvtime om dagen eller så, enn å måtte ta en fjell av drit en gang i uka? Anonym poster: 7326f134cd0308a081687b018f2befbc 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #9 Skrevet 1. desember 2012 Skulle heller tro at når man bor så lite at det dermed blir viktigere å holde orden. Tar ikke lange tiden å vaske der heller. Jeg tipper det er et troll ute og går. Kan faktisk ikke se for meg 2 unger, bikkje og et voksen bo så trangt. Det er ille nok med bare en eller to voksne. Anonym poster: ff257ae87424ea9d74d6a67e2e4cdb4f 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #10 Skrevet 1. desember 2012 Ang. plassen har jeg ikke noe alternativ. Økonomien tillater ikke at vi flytter til en større leilighet akkurat nå. Det er trangt, men det går. Er det virkelig ikke opp til hver enkelt å bestemme hvor skitne klær kan være før man skifter dem? Det meste av rotet ligger høyt, på hyller og den øverste køysengen. Passer på å alltid ha så mye gulvplass som mulig, slik at hund/barn får bevegd seg. Har heller ikke sagt at jeg ikke gjør NOE. Jeg vasker/bytter gulteppet en/to ganger i uken, feier litt på gulvet når jeg synes det er nødvendig, rydder inn/ut av oppvaskmaskin et par-tre ganger i uken. Vasker klær også, bare ser ikke hvorfor barn har det bedre om jeg vasker genseren deres fordi den er skitten. Jeg har aldri sagt at jeg lever i grenseland. Bare lurer på hvor mye som skal til. Barna har det fint de. Anonym poster: 3fc273e7ddba1f13a36c098ba43bec0d
Gjest Caroline55 Skrevet 1. desember 2012 #11 Skrevet 1. desember 2012 (endret) - Endret 9. november 2013 av Caroline55 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #12 Skrevet 1. desember 2012 Kan faktisk ikke se for meg 2 unger, bikkje og et voksen bo så trangt. Det er ille nok med bare en eller to voksne. Har bodd på 18kvm med en annen voksen. Det synes jeg var mye verre. TS Anonym poster: 3fc273e7ddba1f13a36c098ba43bec0d
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #13 Skrevet 1. desember 2012 Hvorfor lurer du på hvor mye som skal til før barnevernet kommer inn i bildet? Er du bekymret for om du nærmer deg grensen? Eller hvorfor opprettet du innlegget hvis du bare skal gå i forsvar? Opprettet innlegget for å få en pekepinn på hvor mye som skal til før folk reagerer, for å få en diskusjon rundt hvor rent man burde ha det og for å få grunner til å vaske som jeg kanskje ikke hadde tenkt på. Jeg er ikke i forsvar, jeg bare forsøker å fortelle min side av saken. Alle sier at barna har det vondt hvis det ikke er rent/ryddig, men det er ingen som sier hvorfor. Anonym poster: 3fc273e7ddba1f13a36c098ba43bec0d
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #14 Skrevet 1. desember 2012 Barn er forskjellige, og har sin egen personlighet. En del av slekta vår er veldig rotete alle mann, og i huset deres går alt på "halv 8", altså at det vaskes lite, folk slenger om seg med klær og oppvask, og er trege på å vaske håret (det er alltid fett) og å bytte klær (selv om det er hull i tightsen, eller brune flekker på den hvite genseren). De er slik alle mann og virker som at de trives med det. Imidlertid var jeg som barn en helt annen. Jeg hadde et veldig stort behov for at ting var i orden rundt meg. Følte det som trygghet at mamma holdt ting i orden, og passet på at jeg ikke var skitten, eller at det var rotete rundt meg. Var veldig sårbar i forhold til en slik struktur, og hadde veldig behov for gode og vante rutiner. Da jeg var på besøk hos den andre delen av familien følte jeg meg alltid litt utrygg og ikke ivaretatt, det var så mye kaos og ting var seigt og klissete å ta på. Det var masse støv på badet og ting som var gått ut på dato i kjøleskapet. Som voksen er jeg også veldig slik, ting må være ryddig, jeg må ha struktur, jeg er perfeksjonist på skolen og ting rundt meg må være på stell for at jeg skal føle meg vel. Andre er annerledes. Så vil si det kommer litt an på hva slags barn du har, om de ligner deg, eller om de er sårbare for rot og kaos. Kommer også an på vennene deres, om de er helt striglet, eller om de også er av samme ulla og løper rundt med flekker. Vet heller ikke HVOR skitten det er hos deg, så blir en kjønnsvurdering. Bodde en stund på 18 kvadrat, og der var det alltid strøkent ettersom det fort ble rotete på så liten plass. Da holdt jeg det ryddig med vilje. Konklusjon: Synes dette blir et litt sammensatt tema, men mange har rotete hjem. Synes det er flekkene på klærne til barna dine som irriterer meg mest. Tenker at du er lat. Det blir litt som å si at jeg gidder ikke å rydde og vaske og gjøre i stand før noen kommer på besøk, for jeg må jo bare rydde og vaske igjen når de har gått også. Da blir det litt som å gi opp. Jeg gidder ikke vaske sengetøyet mitt, for det må jo vaskes igjen om en måned uansett. Det er en dårlig holdning som du må legge av deg. Er det flekker på klærne til barnet bytt. Moren min byttet klær på meg om det ble flekker, enten det ble 1 eller 4 ganger i løpet av en dag. Ellers synes jeg det blir uhygienisk og latskapstenkning. Jeg forstår altså tankegangen din, men er ikke enig i den. Anonym poster: e898160b0268fa52f7dcf4ca141cae33 2
Brunhilde Skrevet 1. desember 2012 #15 Skrevet 1. desember 2012 Jeg tror barn har godt av å se hvordan et hjem holdes i orden allerede fra de er små. Jeg tror barn har godt av å kjenne rene klær på kroppen. Jeg tror du er enten deprimert eller lut doven, begge deler kan - og bør - gjøres noe med. Ungene er små nå, men de blir større og vil ha venner med hjem, tenk så flaut for dem å ta venner med til et grisehus. Og enda verre, tenk så pinlig når de forstår at folk snakker om dem og forholdet i hjemmet fordi de går i skitne klær? Jeg syns du skal ta deg sammen og la ungene vokse opp i rent hus med rene klær! Og det uten at tanken på barnevernet har streifet meg, bare tanken på barnas velværefølelse... 11
Klematis Skrevet 1. desember 2012 #16 Skrevet 1. desember 2012 Blir barna mine skitne i løpet av dagen, f.eks. søler mat på genseren eller buksa, tørker jeg av med en klut og hiver klærne til vask på kvelden når jeg bytter til pysj. Bytter selvfølgelig i løpet av dagen om klærne blir våte eller om det er uhygieniske flekker (urin/avføring) eller flekker som vil smitte av på andre ting. Eller om det veldig synlige flekker og vi skal ut blant folk. Har aldri falt meg inn at dette skulle være på grensen til at barnevernet skulle gripe inn... 3
Britt Banditt Skrevet 1. desember 2012 #17 Skrevet 1. desember 2012 Hva er egentlig problemet med å sette inn i oppvaskmasminen etter dere har spist, eller sette på en klesvask hver dag? Jeg er ikke superryddig selv, men lar ikke ungen min gå med møkkete klær eller lar oppvasken stå i flere dager.. 4
Ciara Skrevet 1. desember 2012 #18 Skrevet 1. desember 2012 Jeg tror ikke noen forventer at man skal ha et plettfritt hjem med små barn. Det vesentlige for meg er om rotet og møkka er ny eller gammel. Mao - hvis jeg er hjemme hos noen reagerer jeg ikke hvis de ikke har ryddet opp kaoset etter middagen samme dag. Har de derimot oppvask og matrester etter flere middager begynner jeg å lure. Samme med klær - jeg tar på barna rene klær hver morgen, men skifter ikke hvis de blir litt møkkete i løpet av dagen. Ser jeg barn med de samme flekkene på klærne dag etter dag er det verre. Hvis man ikke greier å holde seg sånn noenlunde ajour lurer jeg på hva annet som mangler i hjemmet av rutiner og ressurser. 9
SummerJoy Skrevet 1. desember 2012 #19 Skrevet 1. desember 2012 (endret) Du må tenke litt på hva signaler du gir barna også. Du tror vel ikke akkurat at de blir flittige vaskere av egne studenthybler (for eksempel) når de har vokst opp med en mor med et slikt (slapt) syn på det? Endret 1. desember 2012 av SummerJoy 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #20 Skrevet 1. desember 2012 Du må tenke litt på hva signaler du gir barna også. Du tror vel ikke akkurat at de blir flittige vaskere av egne studenthybler (for eksempel) når de har vokst opp med en mor med et slikt (slapt) syn på det? Åneida, de skal få lære det. Eldstemann er allerede i trening til å bli mors slave Takk for mange gode svar. Rotet er nok mest latskap og tidsklemme. Skitten er litt latskap, litt at vi har dårlig skapplass (så det er vanskelig å få ryddet ut av oppvaskmaskinen) og litt at jeg mener det er best for barna. Jeg er ellers en god mor (synes jeg), baker, lager sunn mat og finner på mye med dem. Så det er ikke slik at latskapen går igjen i alt jeg gjør. Klær skiftes om det er potensielt farlige ting på (avføring/noen typer matrester), eller om de er våte. Vi har nok tøy til å holde et par uker, så det er ikke klesvask det står på. Hvem i alle dager vasker tøy hver dag, forresten? Jeg mener det er bra å eksponere dem for mye mikroorganismer tidlig i livet, så det er også en del av det hele. Er som sagt nøye med avføring og kjøttvarer, samt at jeg forsøker å holde dem unna den farligste smitten (rota-virus da de var mindre osv.), men ellers går jeg egentlig inn for mest mulig eksponering. Har forresten ryddet kjøkkenet idag (og bakt boller) Skulle gjerne ryddet køyesengen, som ser ut som en søppelhaug, men er nødt til å få lest til eksamen på madag. TS Anonym poster: 3fc273e7ddba1f13a36c098ba43bec0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå