Me* Skrevet 30. november 2012 #1 Skrevet 30. november 2012 Når er det du pynter til jul med nisser, gardiner, stjerner og tre?? Når er det liksom "greit" og sette fram julepynten? Gjennom mine år har jeg altid grua meg til jul og aldri eid julepynt eller noe som kan forbindes til jul... I år er det annerledes.. For første gang gjennom hele mitt liv så gleder jeg meg, jeg har kjøpt julepynt og sånn.. Så er "ny" i gamet.. Og lurer jo på når er det greit og sette fram pynten??
muttra Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 (endret) gjør det du føler for noen pynter opp til jul til 1.des eller første adventsøndag og har da kun juletreet igjen noen setter frem litt hver dag og noen ikke før etter 20.des alt er like greit og ingen regler andtre enn hva du har lyst til selv glemte å si ha en riktig fin adventstid og en riktig god jul :-) Endret 30. november 2012 av muttra
Eirasi Skrevet 30. november 2012 #3 Skrevet 30. november 2012 Tror det varierer hos alle. Jeg skal nå i helgen sette fram adventsstaker og stjerner. Stuen er pyntet med lilla, hvitt og sølv, men det vil skiftes ut til rødt når det nærmer seg julaften. Dette inkluderer da lysestaker, gardiner og alle pynteting utenom nisser. Nissene kommer ikke fram før lille julaften, samme med juletreet. Kjøkkenet blir pyntet med rødt nå i helga.
Me* Skrevet 1. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2012 Takk for svar:) God adventstid og jul:)
Gjest Badebuksa Skrevet 1. desember 2012 #5 Skrevet 1. desember 2012 Jeg har opplevd at det er vanlig å f. eks henge opp julestjerne og lys i vinduet bla.a 1. desember. Så tar man resten av pyntinga rett før jul, kanskje rundt 21-23 desember (23. des. pynter man jo treet i samme runde?). Men du velger selv. Sikkert noen som er ferdig pynta i kveld Og sikkert noen som pynter alt 23. desember.
Lyra Skrevet 1. desember 2012 #6 Skrevet 1. desember 2012 Pynter i dag jeg, alt sammen Setter opp treet rundt den 20.
Lulu89 Skrevet 1. desember 2012 #7 Skrevet 1. desember 2012 Jeg skal ha julebaking her imorgen, så pynter ikveld:) Har pleid å pynte i midten av desember. God jul :D
Irja Skrevet 1. desember 2012 #8 Skrevet 1. desember 2012 Her er det jul 1. Desember. Bortsett fra juletre. Det kommer en uke før julaften:)
Miss Independent Skrevet 1. desember 2012 #9 Skrevet 1. desember 2012 Jeg har pyntet idag Så koselig å få inn rødt i heimen. Jeg tviler på det blir juletre, men det hadde i tilfelle kommet inn noen dager før julaften. For meg er det lite vits i å pynte rett før jul og bare ha det ei uke. Etter nyttår er julen ferdig for min del. Pynt akkurat når du vil og føler for det
Myrthel Skrevet 1. desember 2012 #12 Skrevet 1. desember 2012 Før var det nok vanligst å pynte lille juleaften. Kun ha adventslys fra første helga i advent... Mens nå pynter veldig mange fra første helga i advent og litt resten utover i desember... Det har jo også blitt en ny "skikk" med at veldig mange kaster ut jula så fort nyttårsaften har vært.... (noen allerende i romjula) Før hadde man julen til 13. eller 20. dag jul.... Jeg føler at jeg "må" kaste ut jula litt tidligere enn jeg egentlig ønsker pga. denne nye skikken.... (Føles bare "rart" med et julepynta hus i "flere uker" lengre enn andre....) Av den grunn har jeg begynt å pynte tidligere og tidligere... Nå pynter jeg ganske mye allerede til første helga i advent, eller til 1. desember... På den måten får jeg god julestemning litt lengre, og ungene får en deilig forventning i kroppen... Det er også mye koseligere å bake og lage julegotterier + pakke inn pakker når det er julepyntet..... Gjør altså som du føler for selv;-) God førjulstid...
Gjest Nikee Skrevet 1. desember 2012 #13 Skrevet 1. desember 2012 Jeg starter pyntingen samme kveld som Lysfesten er, min tradisjon Så jeg setter frem adventslys og litt røde duker osv. Og noen røde lys her og der. Jeg har en liten søt nisse, som får sitte på bøkene mine. Juletre er hos foreldrene mine, men det kommer ikke opp før 21/22 desember God adventstid!
SummerJoy Skrevet 1. desember 2012 #14 Skrevet 1. desember 2012 Har alltid vært vant med lille julaften fra hjemme. Husker det føltes magisk hvordan stuen ble forvandlet fra "kjedelig" til nydelig jul i løpet av en dag. Men selv pynter jeg så smått fra 1.desember. Klarer ikke la være, og så syns jeg det er koselig å "bygge opp" stemingen over tid, og kose seg lenge med julen og forventningene. Men juletreet venter jeg med til lille julaften.
Marsipan Skrevet 1. desember 2012 #15 Skrevet 1. desember 2012 Jeg er blant dem som syns jula er koseligst før tredje juledag, og gjerne kaster den ut nyttårshelga. Her settes adventstaker fram, og stjerner og utebelysning henges opp 1. des./1. søndag i advent. Og adventskalender, såklart. Lilla og hvite lys og duker i alle rom. Så tyter resten av jula fram litt etterhvert, engler, lykter og "nøytral" pynt først. Nissene får ikke komme inn i stua før noen få dager før jul. Samtidig blir alt lilla byttet ut med rødt. Juletreet pyntes lille julaften kveld, etter at barna har lagt seg.
melly666 Skrevet 1. desember 2012 #16 Skrevet 1. desember 2012 Hvis jeg skulle vært her i jula ville jeg pyntet med det meste fra 1. Kanskje tatt frem nisser og sånn litt utover i desember. Og så juletreet inn et par dager før julaften, som pyntes lille julaften/dagen før der igjen. Men du får bare gjøre det som føles naturlig for deg. Noen pynter fra september, og andre uka før jul. Uansett håper jeg du får en riktg god jul
Me* Skrevet 2. desember 2012 Forfatter #17 Skrevet 2. desember 2012 takk for mange svar:) Har tatt frem litt jul.. Er mest engler da, også julegardiner, og adventsstake og litt smått.. Er rart men en fantastisk følelse og faktisk glede seg til jul^^ Ikke skal jeg jobbe i jula heller, noe jeg alle andre år har bedt om mest mulig av.. Så håper dere gleder dere like mye som meg.
Gjest hulderjenta Skrevet 2. desember 2012 #18 Skrevet 2. desember 2012 Jeg pyntet med lilla duk, lilla kubbelys, sølvlysestaker og slikt nå til den 1. desember. Tenker å sette fram mer rødt når det nærmer seg jula. Jeg skal ikke være her på julaften, da reiser jeg til foreldrene mine, men vil ha det litt fint her likevel de dagene jeg er her. Kjøpte til og med et plastikk-tre pluss lyslenke og "gammeldags" julepynt og satte opp, rett og slett fordi jeg hadde lyst. Trenger å ha det fint og koselig hjemme nå når jeg sitter og nileser til eksamen og holder på å bli sprø. Og plastikk holder seg jo lenge, hehe... Hjemme hos foreldrene mine kommer ikke treet i hus før den 23. desember.
Brunhilde Skrevet 2. desember 2012 #19 Skrevet 2. desember 2012 Jeg har sorte og sølvfargede duker, adventsstake og hjerte i vinduet som kommer opp til 1 søndag i advent. Jeg bruker bare hvite lys, hele året, uansett høytid, advent er ikke noe unntak. Jeg har ikke kjøkkengardiner, men henger opp et par røde høyder i stua fordi det luner litt, og gir et litt "julete" inntrykk. Dagen før lille julaften vasker jeg hus, så setter jeg frem de få nissene jeg bruker å ha fremme, så og si alle er skikkelig kunsthåndtverk. Et par av tingene barnet laget i barnehage og på småskolen kommer også frem, blir ikke helt jul uten disse. Hvis jeg skal ha juletre kommer det opp lille julaften. Jeg må innrømme at jeg pynter mindre og mindre, men får alltid høre at det er koselig, og det viktigste er jo at jeg trives med det som er fremme.
Lunalu Skrevet 2. desember 2012 #20 Skrevet 2. desember 2012 Jeg finner fram adventsstjerna i dag - og litt julepynt i sølv. Og så skal jeg lage/pynte adventsstaken. Resten får komme sånn litt etter litt. Skikkelig jul blir det lillejulaften - da pyntes juletreet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå