lillemeg90 Skrevet 30. november 2012 #1 Skrevet 30. november 2012 De siste mnd ha jeg hatt utrolig sterke menstruasjonssmerter. Har alltid hadd sterke smerter, men det har forverret seg. Samtidig kommer mensen alltid litt senere enn antatt og jeg blør brunt blod i et par dager før det blir friskt. Det er når det blir friskt de sterke smertene kommer. Noen som har noe lignende? Vet hva det kan være? JA, jeg vet at jeg kan kontakte lege for det. Men er nok ikke så mye han kan gjør med det uansett. ppiller kan jeg ikke ta, og eneste som fungerer av smertestillende er naproxen. Om jeg er lur å tar det tidlig nok. Varme fungerer ok.
Sugerøret Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 Høres kjent ut.Min mens startet vanligvis med mye smerter,ingen blødning.For så dag 2 starte med brunlig utflod ,som gikk over til ekstrem blødning dag 4 til dag 10. Nå har jeg endometriose og bruker Diane ppiller.Har ikke lengre mens da jeg i samråd med lege hopper over dette. Naproxen fungerte ikke for meg,kun pinex forte .Men til og med da slet jeg enormt med smertene
lillemeg90 Skrevet 30. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2012 Høres kjent ut.Min mens startet vanligvis med mye smerter,ingen blødning.For så dag 2 starte med brunlig utflod ,som gikk over til ekstrem blødning dag 4 til dag 10. Nå har jeg endometriose og bruker Diane ppiller.Har ikke lengre mens da jeg i samråd med lege hopper over dette. Naproxen fungerte ikke for meg,kun pinex forte .Men til og med da slet jeg enormt med smertene Hvordan oppdaget du endometriosen? Er dette jeg frykter litt...
Sugerøret Skrevet 30. november 2012 #4 Skrevet 30. november 2012 Vel,det var legen som mistenkte dette pga de enorme smertene jeg hadde. Jeg var på ullevål (tror jeg,mange år siden) ble undersøkt av spesialist i gyn,ultralyd utvendig og innvendig.Samt lapraskopi ,hvor de fant små sjokoladecyster ,samt andre vanlige vanncyster. I dag har jeg "livmorvev" rundt i buken,ned ved endetarmen og langt ned i begge lårene. Endo er vondt, men om du tenker barn,så kan jeg jo si at jeg har født 2 levende og har vært gravid 6 ganger.Så det er fullt mulig å bli gravid og få barn.Jeg blir veldig lett gravid faktisk.
lillemeg90 Skrevet 30. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2012 Vel,det var legen som mistenkte dette pga de enorme smertene jeg hadde. Jeg var på ullevål (tror jeg,mange år siden) ble undersøkt av spesialist i gyn,ultralyd utvendig og innvendig.Samt lapraskopi ,hvor de fant små sjokoladecyster ,samt andre vanlige vanncyster. I dag har jeg "livmorvev" rundt i buken,ned ved endetarmen og langt ned i begge lårene. Endo er vondt, men om du tenker barn,så kan jeg jo si at jeg har født 2 levende og har vært gravid 6 ganger.Så det er fullt mulig å bli gravid og få barn.Jeg blir veldig lett gravid faktisk. Har hatt smerter tidligere og vert på to innvendige ultralyder for å utelukke endometriose eller cycter på eggstokkene. Ingen funn da, og gynekologen sa at jeg hadde perfekte eggstokker, og livmoren så frisk ut. Då kan jo være at jeg rett og slett kun har sterke menstruasjonssmerter. Men er det brune blodet jeg er usikker på. Kan jo være at mensturasjonen begynner forsiktig, da vil jo blodet bli brunt til det kommer på utsiden. Så godt å høre at du har født barn, og blir lett gravid:) er de 4 andre sa, og har det vert pga endometriosen?
Sugerøret Skrevet 30. november 2012 #6 Skrevet 30. november 2012 Nei det var nok ikke pga endoen nei. Du kan "fint" ha endo selv om du har blitt sjekket med ultralyd.En må nesten ta kikkehull/lapraskopi for å utelukke endo helt, om jeg husker rett
lillemeg90 Skrevet 30. november 2012 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2012 Nei det var nok ikke pga endoen nei. Du kan "fint" ha endo selv om du har blitt sjekket med ultralyd.En må nesten ta kikkehull/lapraskopi for å utelukke endo helt, om jeg husker rett Uff... Vil så gjerne at det ikke skal være det. Snakket med legen om det når smerteten ble sterkere, men han snakket om at det ikke ville bli utført mer undersøkelse så lenge jeg ikke fikk mer symptomer. Og det har jo ikke blitt værre siden jeg snakket med han. Jeg kjenner heller så mye til behandling av endo. Men vet mange får ppiller og skal unngå menstruasjon. Mn jeg kan ikke gå på ppiller for da får jeg migrene så og si hver dag.
Sugerøret Skrevet 30. november 2012 #8 Skrevet 30. november 2012 Uff... Vil så gjerne at det ikke skal være det. Snakket med legen om det når smerteten ble sterkere, men han snakket om at det ikke ville bli utført mer undersøkelse så lenge jeg ikke fikk mer symptomer. Og det har jo ikke blitt værre siden jeg snakket med han. Jeg kjenner heller så mye til behandling av endo. Men vet mange får ppiller og skal unngå menstruasjon. Mn jeg kan ikke gå på ppiller for da får jeg migrene så og si hver dag. Æsj da, til migrene . Jeg har det også,men diane har ikke gitt meg økte anfall heldigvis Ta kontakt med endo-foreningen og hør med dem om de har noen tips,både til prevensjon ,lege og medikamenter.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #9 Skrevet 30. november 2012 Jeg har endometriose som ikke ble oppdaget før jeg var over 30, har hatt super sterke menssmerter siden jeg var 13. Har blitt sjekket med UL ufattelig mange ganger uten å finne noe galt, til og med MR har jeg tatt uten at de så noe. Men etter laparoskopi fant de endometriose i buken. De brenner det bort med laser, men det kommer tilbake derfor sier man ofte at man skal bruke hormonprevansjon for å hindre det å komme tilbake. Det finnes også en nesespray (Synarela) som man kan gå på, men den setter deg i en kunstig overgangsalder med alle plagene det gir, men man har ihvertfall ikke mensen. Alt blir normalt når man slutter med den. Jeg bruker en blanding av Voltaren og Tramadol, det tar ikke mine smerter helt bort, men det blir ihvertfall bedre og jeg kan fungere greit. Anonym poster: 013ad248943f7fcd7ac137a505743702
lillemeg90 Skrevet 30. november 2012 Forfatter #10 Skrevet 30. november 2012 Jeg har endometriose som ikke ble oppdaget før jeg var over 30, har hatt super sterke menssmerter siden jeg var 13. Har blitt sjekket med UL ufattelig mange ganger uten å finne noe galt, til og med MR har jeg tatt uten at de så noe. Men etter laparoskopi fant de endometriose i buken. De brenner det bort med laser, men det kommer tilbake derfor sier man ofte at man skal bruke hormonprevansjon for å hindre det å komme tilbake. Det finnes også en nesespray (Synarela) som man kan gå på, men den setter deg i en kunstig overgangsalder med alle plagene det gir, men man har ihvertfall ikke mensen. Alt blir normalt når man slutter med den. Jeg bruker en blanding av Voltaren og Tramadol, det tar ikke mine smerter helt bort, men det blir ihvertfall bedre og jeg kan fungere greit. Anonym poster: 013ad248943f7fcd7ac137a505743702 Jeg kan som sagt ikke bruke hormonprevensjon, og ønsker ikke akkurat å ha overgangsalder symptomer som 22 åring. Vet jo ikke en gang om det er endometriose, kan vel være noe annet også... Er det noen som har hatt lignende symptomer og Og IKKE fått påvist endometriose?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2012 #11 Skrevet 30. november 2012 Jeg er 22, og sliter med det samme. Kjente ingen smerte når jeg brukte ppiller(mercilon) men nå er de ekstreme. Smertene kommer sammen med brun utflod før jeg begynner å blø. I mitt tilfelle er det bare at det gjør vondt før mensen får kommet skikkelig i gang. Tror kroppen jobber hardt, bare.
lillemeg90 Skrevet 30. november 2012 Forfatter #12 Skrevet 30. november 2012 Jeg er 22, og sliter med det samme. Kjente ingen smerte når jeg brukte ppiller(mercilon) men nå er de ekstreme. Smertene kommer sammen med brun utflod før jeg begynner å blø. I mitt tilfelle er det bare at det gjør vondt før mensen får kommet skikkelig i gang. Tror kroppen jobber hardt, bare. Har du oppsøkt lege for dette? Hva sa de eventuelt?
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2012 #13 Skrevet 1. desember 2012 Legen min sa at det muligens skyldtes ppilleslutt. At det ville gå seg til etterhvert. Tror ikke det er noe galt, noen har bare sterkere menssmerter enn andre Det er nok bare kroppen som jobber.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå