Gå til innhold

Bryllupsskravling

Gjest 2013 bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal gjøre ALT av pynt dekor selv å jeg gleeeeeeeeeeeder meg! :bolledeig:

Høres jo nesten ut som du tror Telemark er et eksotisk sted, det er et helt vanlig sted som alle andre steder, eneste forskjellen er at det er der familien er så vi kan stelle istand dette bryllupet.

Vi har su 1.juni så regner ikke med at så mange sier ifra allerede nå. Tar det som det kommer, og er ekstremt ydmyk ift de som har lyst til å dele dagen sammen med oss. Tar det absolutt ikke som noen selvfølge.

Brunch/restelag blir det hos oss også, men med minimalt kaker håper jeg. Kaker er langt nede på prioriteringslisten. Pinjata derimot det skal vi ha! Vi skal jo ha det ganske så uformelt.

Fredagen håper jeg ingen tror det skjer noe i min regi for det gjør det ikke. Da er det siste frist for ting og tank, og alt skal bli satt sammen til vårt drømmebryllup. Jeg har et godt team, så regner med det går som en lek. :)

Vi har et telt som må forvandles til en drøm av et lokale. Lokale har dere? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Weetzie
Skrevet (endret)

Angående Telemark- he he, neida, jeg tror ikke det er eksotisk, men jeg er veldig glad i bygder og tradisjonelle miljøer. Jeg tenker at et sånt sted er en veldig fin ramme for et bryllup. Som nevnt, jeg skulle jo helst hatt bryllupet i mitt hjemby, det er rent praktiske hensyn som gjør at det blir i byen. Tror vi skal få det greit, lokalet er fint, men det ligger i Oslo sentrum - og det preger jo det meste. I tillegg er det litt kronglete at gjestene må komme seg fra vielsen (som er litt utenfor sentrumskjernen) til lokalet, men regner med at det løser seg greit. De fleste har vel bil, ellers er det jo god tilgang på kollektivt. Har ikke tenkt så mye på det - men vi burde vel lage en sånn hjemmeside med praktisk informasjon etter hvert. Er bare det at hverken jeg eller kjære er så veldig flinke til å lage sånt - og hvis vi først skal ha det, vil jeg gjerne ha en side som ikke alle kommer inn på. (Jobber i et yrke som gjør at jeg er litt forsiktig med hvor mye personinformasjon jeg gir ut om meg selv på nett og andre steder.)

Svarfrist 1. juni? Oiii, nå fikk jeg litt dårlig samvittighet. Vi har fått beskjed om at vi må gi beskjed minst seks uker i forveien dersom vi skal slippe å betale for gjester som ikke kommer, så jeg har satt fristen til to måneder før. Ser at mange har kortere frist, så håper ikke at folk synes det er for tidlig. Kaffegjestene er ikke like krise, åpen bar er det jo uansett, så de har ikke fått noen frist. Flesteparten er gode venner/kolleger, så jeg regner med at det går greit for oss å følge opp de. En ting vi har gjort, som jeg håper at folk ikke reagerer på, er at mine venner stort sett er invitert til hele dagen (siden de må reise langt), mens forlovedens hovedsaklig er kaffegjester, siden de bor nært - og vi måtte prioritere, hovedsaklig fordi jeg ikke orker noe superstort bryllup. (Æsj, jeg bekymrer meg for mye, føler at jeg alltid må forsvare meg, samme hva jeg velger.) Vi fikk ganske mye tyn for å ikke invitere små barn. Har dere invitert barn?

Jeg vet ikke hva som er "reglene" på sånt - de bryllupene jeg har vært i, har vært i min hjemby, så det har ikke skjedd så mye rundt for min del, men min kusine hadde for maange år siden samme opplegg som oss, og da stod det spesifisert i innbydelsen. Så jeg tviler på at noen forventer noe, det ville isåfall være spesielt :)

Angående lokaler: på fredag låner vi noen telt av svigermor (sånne partytelt, hun har noen, bruker de litt i forbindelse med jobben). Best case slipper vi det, men man vet aldri med Norge og vær, selv om det er i slutten av august. Venninne som er kokk fikser mat, og har lovet å dandere litt fint til på tallerkener... noe mer enn det og litt vin har jeg egentlig ikke i tankene. Ser for meg langbord, enten i telt eller ute på plenen (svigermor har ganske stor hage), med markblomster etc. på bordene, noen fine vaser i litt friske farger og fine duker - men utover det tror jeg ikke vi skal gjøre så mye ut av det dagen før dagen.

På (eller til er vel riktigere ord, edited) selve dagen må jeg nok spørre svigermor og hennes venninner, men det er en grunn til at jeg ikke har bedt henne om å hjelpe meg med å velge ut pynten. Hovedsaklig fordi hun ikke har tilbudt seg, og jeg føler jeg maser hver gang jeg spør om hennes mening (sikkert jeg som er en smule sensitiv), men også fordi jeg vet veldig godt hvordan jeg vil ha det. Har abonnert på amerikanske bryllupsmagasiner siden jeg var 20 eller 21, husker ikke helt, men iallfall i en god del år - og vet hva jeg vil ha. Jeg synes norske bryllupsmagasiner, og særlig Ditt Bryllup er helt forferdelig!

Tenker ikke å styre med navnekort etc. vi ønsker at denne dagen skal være ganske uformell, og at de som vil kan mingle/bli bedre kjent. Ba om å få svar om folk kommer på fredag også i invitasjonen, vi må tross alt kjøpe inn grillmat og noe vin. Vi har sagt at vi spanderer to glass vin, resten får de betale selv. Svigermor kom helt plutselig med en kommentar om at det var litt merkelig, men er det virkelig det? Jeg synes vi har brukt mye penger - og denne fredagsgreia er jo veldig uformell, mer som en kosedag, for de som vil og kan. Får håpe at ingen synes vi er kjipe iallfall. Min slekt er ganske "a4" og helt normale, så tror neppe de reagerer, men litt mer usikker på forloveden min sin side...

Endret av Weetzie
Skrevet

Tradisjonelle miljøer skulle fortsatt tro vi er på et eksotisk sted langt ute i ødemarken. Men vi måtte ut av Oslo for å kunne skape vår drømmedag for oss og våre gjester, så da er familiens hage et utmerket valg for oss. Ingren restriksjoner, bare muligheter. :fnise:

Uff vi har en slik en hjemmeside - å aldri mer! Jeg er et teknisk nek uten evner til å klare det greine der så jeg holdt på i et par timer. Ingenting fancy bare litt praktisk informasjon og tilrettelegging av ting og tang.

Høres ut som du har planene og ambisjonene på rett sted hvertfall! Liker det.

Men hvis dere uansett skal være i svigermors hage kan dere jo like gjerne spandere fri-bar der også, bare ha litt begrensede mengder. Jeg føler nok at slike ting er med på å heve helhetsinntrykket til gjestene på samme måte som jeg feks er opptatt av farge sammensetninger og smarte løsninger. Tenk litt over det trenger jo ikke bli dyrt i det hele tatt.

Jeg er nok litt mer uredd når det kommer til å involvere svigermor, synes det er fint når vi kan snakke om slike ting å komme frem til løsninger sammen. En måtte for oss også å bli bedre kjent å snakke sammen som to, ikke bare via samboeren min. Så her er vi et team av planleggere fra brudepiken på 14 til mormor på 85 alle har noe de skulle ha sagt på sine ting. Så derfor hadde nok jeg vært litt "redd" for å gjøre forskjell på mine venninner og samboerens venner. Her behandles alle likt, og ingen har en høyere rang enn andre.

Men jeg gikk inn i dette med høye skuldre og prestatsjonsangst for å fornærme/såre/ikke være bra nok/skuffe noen så sier seg selv at her er det ikke kun meg det dreier seg om. :)

Gjest Weetzie
Skrevet

Mulig det ikke er så dumt med fri bar der, nei. Er jo ikke så mange som kommer - hm, det var et godt innspill, får tenke litt på det. :) Helt enig i at sånt hever inntrykket med en gang, og vi vil jo at hele helgen skal være en opplevelse.

Det nærmeste jeg har kommet en webside var at jeg opprettet en gruppe via MSN for ti år siden for venninner fra videregående - som et slags diskusjonsforum. Dette var en gruppe med alt klart - det eneste jeg måtte gjøre var å lage en fancy forside. Tror for øvrig kjære er litt mer praktisk enn meg, men tanken på å skulle finne løsninger som både ser ok ut, og som har passord (som folk helt sikkert vil miste, selv om vi eventuelt sender det i et brev) virker litt tungvint.

Heldig du er som kan involvere svigermor. I utgangspunktet er det ikke noe problem, er bare det at hun så åpenbart har nok med seg og sitt at jeg synes det er litt slitsomt å være den som hele tiden tar initiativ. Tror hun har besøkt oss til sammen tre ganger de tre årene vi har bodd i egen leilighet, og det til tross for at vi bor ca. tjue-tretti minutter unna henne med bil...

Så bra at dere behandler alle likt, det ønsket også vi, men jeg føler at det blir helt feil å invitere folk fra Stavanger til Oslo "bare" over en kopp kaffe. Nå har vi et opplegg med stort kakebord, band etc. utover natten, men likevel tenker jeg at man i utgangspunktet føler man skal "få igjen" for reisen. Det er vel kanskje dette jeg sliter mest med, men forloveden har i tillegg mange flere venner enn meg - bare kameratgjengen er på åtte stykker, og nesten samtlige er forlovet/samboere. For vår del handler det ikke om høyere rang, men vi ønsker ikke at noen skal sitte igjen med følelsen av å være en "kaffegjest som dro langt, og ikke fikk noe tilbake." Dro selv hjem en gang for å være kaffegjest, og jeg drar nok aldri så langt igjen bare for det.

Jeg har allerede skuffet mamma med å ikke ha bryllupet på vestlandet, hvor hun kunne bidratt mye mer, men har innsett at jeg bare må sette noen rammer. Har høye skuldre jeg også, men tror det er umulig å gjøre alle fornøyde. Tenker som så at vi har gjort det beste ut fra vårt skjønn, så får vi håpe at alle synes det blir greit til slutt.

Egentlig skulle jeg ønske at bryllupet var enda mindre og mer intimt, men da hadde det gått utover familie og venner i enda større grad. Tenker som så at nå har vi valgt, så vi får heller gjøre det beste ut av det. Håper at vennene hans iallfall setter pris på grill/hageparty på fredag og brunsj på søndag. Opplegget rundt er hovedsaklig for de få som reiser, og for at gjestene også skal bli kjent, men jeg må innrømme at jeg også følte det var litt lettere å kutte i gjestelister når jeg visste at jeg kunne invitere til både grillparty (med kokk, min venninne) og en liten sammenkomst på søndag. :)

Skrevet

Poenget ditt er...? Først hadde jeg tenkt å holde dette ganske anonymt, men jeg har bestemt meg for at de som kjenner meg igjen, får kjenne meg igjen uansett.

Kommer nok ikke til å legge ut konkret dato, men det er i slutten av august. :)

Jeg er ikke den samme AB, men tror nok poenget var at du har oppgitt to helt ulike tidspunkt for bryllupet; i august dette året og juli neste år. Var nok derfor AB klødde seg i hodet ;)

Anonym poster: c110e31a24289d167f72ba5a3d991939

Skrevet

kjenner på at det begynner å bli på tide å få ut invitasjonene :P Vi gifter oss om under tre måneder, men alle som er invitert vet om det da.

Skrevet

om tyve uker er vi på bryllupsreise .... helt vilt å tenke på!

solen stråler fantastisk ute, snøen smelter, det er søndag, og kjæresten og jeg ligger henslengt i sofaen og ser gamle friendsepisoder (chandler har akkurat fridd til monica) - og spiser appelsiner. Jeg tar meg stadig i å fundere på hva i alle dager jeg har gjort for å fortjene all denne klissete lykken, og sannheten er at jeg innser at jeg faktisk HAR fortjent det - og derfor nytes det til det fulle :)

Prøvde brudekjolen min i forgårs med goood hjelp av min supre venninne - og kjolen er perfekt på alle måter! Hun sier at det er galskap å legge den opp, hun sier at alt jeg har sett for meg blir perfekt, og at ingenting er feil i det hele tatt - I`m haaaaappyy !!!

Ha en happy søndag folkens, det er snart vååååår !!! :)

Skrevet

jeg syns det var nydelig jeg :)

Skrevet

Kjempefine!! Et sånt ønsker jeg meg :)

Gjest Weetzie
Skrevet (endret)

. Var nok derfor AB klødde seg i hodet ;)

OK, men jeg er ny her :) Hadde egentlig tenkt å være ganske anonym, men hvis jeg skal få konkrete råd her inne, må jeg være ganske spesifikk. Skrev først bare at jeg var fra vestlandet, men ser nå ikke helt vitseni å ikke være mer spesifikk. Har heller bestemt meg for å skrive som AB hvis jeg nevner andre sensitive detaljer. Det finnes nok mange som kan identifisere meg bare ut fra det jeg har skrevet her.

Er det post som anonym man trykker på hvis man poster som AB, forresten? Er det noen måte det kan lenkes tilbake til min bruker på?

Endret av Weetzie
Skrevet

Blir aldri harry med personlige ting som betyr noe slik som dette. Var veldig fint! Pass på å fange opp detaljen hos fotografen at det er en del av "pakken" den dagen, sikkert veldig stas å vise frem til både barnebarn og tippoldebarn når den tid kommer.

Slike ting liker jeg kjempegodt kjenner jeg! Kjempegod ide Arkivskap. :)

Gjest Weetzie
Skrevet

Mange gjester dere skal ha W? :)

60-65. I utgangspunktet 60, men så fant vi ut at vi hadde glemt kjæresten til to kusiner (de har vært sammen i 3-4 år nå), så de har fått muntlig beskjed fra mamma om at kjærestene også er hjertelig velkommen om de vil det. Så nå gjenstår det bare at svigermor inviterer to til fra forloveden min sin side (hun er så bestemt på å gjøre det selv.)

Har til nå fått tre avbud, mens 28 har takket ja, så blir spennende å se hvor vi ender til slutt. Med kaffegjester blir det jo en del flere. Dere da, Kiara!?

Skrevet

Vi er skal vi se etter siste opptelling er det 58 inviterte, og 4 jenter som blir fest gjester etter at middagen er servert. Litt vanskelig med disse av og på kjærestene, men nå er de sammen igjen så vi krysser fingrene for at det holder frem til sommeren hvertfall.

Foreløpig ingen avbud, men det kommer nok. :)

Mer enn nok gjester, skal jo rekke å snakke med de fleste også.

Gjest Weetzie
Skrevet

Så hyggelig - synes det er en fin størrelse på et bryllup. Da blir dere i nærheten av like mange som oss da, ser det ut som. :)

Av-og-på-kjærester, ja... De vi har invitert har vært sammen ganske lenge, men har hørt at det er turbulent hos ett av parene, så får satse på at de holder sammen. To av disse bor ikke sammen en gang - og da synes jeg det er vanskelig å vurdere om de skal inviteres på lik linje med samboere. Vi valgte å gjøre det, men har fått noen tilbakemeldinger fra mamma om at hun heller hadde ønsket at vi inviterte noen av hennes kolleger i stedet (jeg kjenner disse ganske godt - men likevel, helt feil for meg.)

Enig - man skal rekke å snakke med alle! Jeg ser ikke helt vitsen i å invitere dobbelt så mange, også rekker man å prate fem-ti minutter med 1/3 av gjestene. Ser at noen brudepar splitter seg opp for å rekke over alle, og det gjør vi nok også deler av kvelden, men i utgangspunktet vil jeg jo dele dagen med mannen. Så å splitte seg opp fra kaffe og utover var helt uaktuelt her.

Dessuten må jeg innrømme at jeg liker best intime settinger, forloveden min er superutadvendt, selv er jeg nok mer innadvendt. Har ingen problemer med oppmerksomhet, men bryllup er kanskje noe av det mest intime man feirer, og da synes jeg det holder med at nærmeste slekt og utvalgte venner tar del i feiringen. Skal jo også prøve å få sagt noen ord til min kjære, og da er det greit at jeg kjenner de fleste som sitter der ganske bra.

Skrevet

OK, men jeg er ny her :) Hadde egentlig tenkt å være ganske anonym, men hvis jeg skal få konkrete råd her inne, må jeg være ganske spesifikk. Skrev først bare at jeg var fra vestlandet, men ser nå ikke helt vitseni å ikke være mer spesifikk. Har heller bestemt meg for å skrive som AB hvis jeg nevner andre sensitive detaljer. Det finnes nok mange som kan identifisere meg bare ut fra det jeg har skrevet her.

Er det post som anonym man trykker på hvis man poster som AB, forresten? Er det noen måte det kan lenkes tilbake til min bruker på?

Men det var ikke hvor du sa du var fra som det ble reagert på. Det ble reagert på at du først skrev dere skal gifte dere i juli neste år. Litt senere skriver du august i år. Litt forvirrende ;)

Anonym poster: b8deef3d701c0e393e7293cc9d9ea4fb

Skrevet

Men det hadde jo ingenting med anonym eller ikke å gjøre. Det hadde med bryllupsdatoene å gjøre.

Gjest Weetzie
Skrevet

Men det hadde jo ingenting med anonym eller ikke å gjøre. Det hadde med bryllupsdatoene å gjøre.

Misforstår du med vilje? :) Poenget er at ved å oppgi en spesifikk dato, så er det -veldig- enkelt for de som kjenner meg å vite hvem jeg er. Vi har såpass mange "sære" detaljer at jeg tror selv perifere venninner vil spore dette opp.

Grunnen til at jeg dro inn dette med anonym, er at jeg har bestemt meg for å skrive veldig åpent her på bryllupsforumet, og heller huke av som anonym når det gjelder mer private spørsmål. Det kan jo være at jeg har lyst å klage over forloveden, jobben eller andre ting - og det er ikke noe jeg ønsker at alle og enhver skal vite. Håper det ble mer litt forståelig nå:)

• Liker 3
Skrevet

Misforstår du med vilje? :) Poenget er at ved å oppgi en spesifikk dato, så er det -veldig- enkelt for de som kjenner meg å vite hvem jeg er. Vi har såpass mange "sære" detaljer at jeg tror selv perifere venninner vil spore dette opp.

Grunnen til at jeg dro inn dette med anonym, er at jeg har bestemt meg for å skrive veldig åpent her på bryllupsforumet, og heller huke av som anonym når det gjelder mer private spørsmål. Det kan jo være at jeg har lyst å klage over forloveden, jobben eller andre ting - og det er ikke noe jeg ønsker at alle og enhver skal vite. Håper det ble mer litt forståelig nå :)

Når du skriver et svar kan du bare huke av for anonym nederst til venstre ser det ganske med en gang. :)

Her på bryllupsforumet, spesielt skravletråden er det så mange svar iløpet av kort tid så man skal være spesielt interessert for å følge med. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...