Gå til innhold

Bryllupsskravling

Gjest 2013 bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal ha helt vanlig marsipankake, her var brudgommen krystallklar - og det er helt ok for meg. Jeg vet at jeg kommer ikke til å spise noe særlig den dagen uansett, og den ene munnfullen med kake skal jeg klare å svelge uansett hva det er :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesten det samme her, bare litt andre allergier. Vurderer å la andre kaker være melkefrie, da jeg tror det kan legge litt begrensninger det å bake bryllupskaka uten melk.

Ja, jeg tåler ikke melk selv og når mat/kaker merkes er det jo ikke noe stress. Men det som ofte skjer er at folk kan finne på å bruke en kakespade på flere kaker og for de i vårt bryllup som har nøtteallergi ville det ført til alvorlige pusteproblemer osv. Derfor tar vi nøttefritt bryllup så ingen trenger å bekymre seg for akkurat det.

Gjest lisha
Skrevet

Jeg skriver ned allergiene etterhvert som jeg får vite om de.

hittil er det bare ei med glutenallergi, så blir kake som er glutenfri ihvertfall! :)

Middagen legger jeg opp til etter hva jeg og sambo ønsker å ha, men kakebordet ønsker jeg å ha flere alternativer i, om det er noen allergier ute og går.

Bryllupskaken blir sikkert vanlig marsipankake

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier folk selv i fra om allergier, eller er vi som brudepar nødt til å spørre alle når de svarer om de har noen allergier?

Jeg synes jo at det må være opp til en selv å gi tydelig beskjed om dette!

Anonym poster: e4d05aa8f3f41d13052360af9821da04

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg tåler ikke gluten eller melk, og sier selvsagt fra hver gang jeg skal spise hos noen eller skal i selskap. Forventer ikke noe når jeg skal på besøk hos noen, men i bryllup er det fint om det finnes glutenfritt :)

Siden jeg ikke tåler dette, blir naturligvis hele menyen glutenfri. Kan sikkert ha en kake eller to med gluten, men faren er nettopp dette med kakespader og sånt. Heldigvis kan alle spise det jeg kan, så lenge de ikke reagerer på eventuelle erstatninger.

I de bryllupsinvitasjoner vi har fått, har vi blitt minnet på å si ifra om det er noen allergier som må tas hensyn til.

Og dere som skal servere glutenfritt... vær så snill og forsikre dere om at det faktisk ER glutenfritt, la gjerne allergikeren snakke med kokken på forhånd! Husk at enkle ting som buljong ofte inneholder gluten.

Gjest Kiara!
Skrevet

Sier folk selv i fra om allergier, eller er vi som brudepar nødt til å spørre alle når de svarer om de har noen allergier?

Len deg tilbake å ikke la panikken ta overhånd slik som meg. De som har allergier sier ifra, de som av ulike grunner går på en selvvalgt diett eller lignende bes om å tilpasse seg menyen som er valgt. :)

Det enkleste er å ikke ta det opp som et tema. Kan nøtter være dødlig for deg sier man jo selvsagt ifra! Er sukker en fiende tier man som gjest stille... ;)

• Liker 2
Skrevet

Amen til kiara. Igjen :)

Skrevet

Apropos kake. Jeg fikk en idé her om dagen, og tenkte jeg kunne lufte den her. I stedet for vanlig bryllupskake tenkte jeg kanskje på en variant der kaken var todelt, eller to kaker med bro over (har sett en slik type et annet sted, og den var veldig søt). I stedet for vanlig, hvitt lokk tenkte jeg på å kanskje dekorere den ene med mønster/tartan og farger fra brudgommens kilt, og den andre i min bunadsstil.

Aner ikke om dette lar seg gjøre, men med en god konditor bak rattet burde det jo være mulig å få til noe som ser lekkert ut? Siden vi dropper bunad/kilt i bryllupet (jeg vil helst at mannen skal ha sjakett og hatt som matcher min kjole i viktoriansk stil), så hadde det liksom vært artig med disse nasjonale detaljene på noe annet.

Hva tenker dere andre, helt ærlig? Festlig, tacky, artig men teit, stygt, flott? Jeg tror at blåfargen i min bunad er ganske lik blåfargen i kilten hans nemlig, slik at det ikke blir total mismatch med fargene.

• Liker 1
Skrevet

Hmm, tenkte akkurat på at kanskje kakene blir litt mørke og dystre. Hva med f.eks. hvit marsipan med et rundt eller hjerteformet felt i midten, som kan være mønstrete? :)

Gjest Kiara!
Skrevet

Personlig får jeg fnatt av slike overdesignede kaker som minner mer om plast enn noe som skal smake godt. Det blir så mye at jeg ikke vet hvor jeg skal se eller ikke se. Men jeg er sikker på at dere hadde fått en helt fantastisk kake fra feks Tonerose design eller noe slikt som ville representert dere begge.

Jeg derimot hadde brukt tiden på ebay eller lignende å fått en kaketopp av en brud i bunad og en brudgom i kilt. Spiller ingen rolle om det ikke er antrekkene deres, det viser noe fra dere begge uten at det tar overhånd. :)

Men tacky blir det aldri uansett så lenge det er personlig.

• Liker 1
Skrevet

De som har livstruende allergier, og de som er tøffere enn meg sier i fra uoppfordret. Men vet at det er mange som meg som er redd for å være til bry og dermed ikke sier i fra og heller unngår alt som potensielt er allergifremkallende på tallerknen. Vi skriver i invitasjonen at folk skal si i fra tror jeg, selv om jeg har ganske god oversikt.

Gjest Daenerys
Skrevet

De som har livstruende allergier, og de som er tøffere enn meg sier i fra uoppfordret. Men vet at det er mange som meg som er redd for å være til bry og dermed ikke sier i fra og heller unngår alt som potensielt er allergifremkallende på tallerknen. Vi skriver i invitasjonen at folk skal si i fra tror jeg, selv om jeg har ganske god oversikt.

Det er jo forskjell på å ikke tåle melk, og å ikke tåle gluten f.eks. Jeg ville nok sagt fra uansett, er ikke greit å være dårlig pga maten. Hvis man tier så får man tåle det, syns jeg. Kunne nok latt vær å si ifra om melk for min egen del, for der reagerer jeg *bare* rent kroppslig, mens gluten slår meg mentalt ut i flere dager.

Nei, folk har ansvar for å si ifra selv, men gjerne med oppfordring i invitasjonen syns jeg. Syns også det er hyggelig at brudeparet bryr seg såpass om at gjestene skal ha det bra på dagen deres :-)

Skrevet

voksne folk må da kunne klare å si i fra om allergier syns jeg.

bunad/kilt-kake høres kult ut :)

Skrevet

Jeg tror jeg så en slik kake med bru mellom når jeg tittet på kaketopper. Syns det er stilig! Går jo ann å ha et bilde av brudgom i kilt på den ene og deg i bunad på den andre?

Skrevet

Vi spurte om allergier i innbydelsen. Har fått bare en tilbakemelding på det, så da regner jeg med at resten spiser og drikker det de får.

Skrevet

Hei! Var ganske mange sider så har ikke lest gjennom alle :P men vil gjerne introdusere meg i denne skravletråden for denne tråden er genial for meg hehe :) Vi gifter oss i august 2013 og kjører et enkelt men fint bryllup. Lager buffet/tapas selv og fikser en heidundranes fest! :) Noen som har noen tips til noen som driver med bryllupskjøring på romerike? (ikke limo)

• Liker 3
Skrevet

- var ikke den søt da ? :)

Skrevet

Det er jo forskjell på å ikke tåle melk, og å ikke tåle gluten f.eks. Jeg ville nok sagt fra uansett, er ikke greit å være dårlig pga maten. Hvis man tier så får man tåle det, syns jeg. Kunne nok latt vær å si ifra om melk for min egen del, for der reagerer jeg *bare* rent kroppslig, mens gluten slår meg mentalt ut i flere dager.

Nei, folk har ansvar for å si ifra selv, men gjerne med oppfordring i invitasjonen syns jeg. Syns også det er hyggelig at brudeparet bryr seg såpass om at gjestene skal ha det bra på dagen deres :-)

Jeg må bare si at for meg er det like ille med melk som med gluten. Sånn bare for å ha det sagt.

Og jeg sier alltid i fra/ber om å få vite hva vi skal spise sånn at jeg evt kan ta med meg noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...