Gå til innhold

Forferdelig ånde :( HJELP


Gjest Anonym

Anbefalte innlegg

Hei! Har fått så mye hjelp ved å lese forumposter på KG tidligere, så tenkte å stille et spørsmål...

Jeg har i de siste 3 mnd vært svært plaget av dårlig ånde. Har aldri hatt dette før, og det stinker direkte avføring! :(

Har vært litt plaget med hovne mandler (ikke mye) og mandelpropper de siste mnd, men har klemt de ut med en gang jeg har merket dem. Gikk til legen for det, og fikk antibiotika (Keflex, fikk 4 brett, har igjen 1 brett av kuren).. Etter jeg begynte antibiotikakuren ble jeg veldig forkjølet, men nå er sykdommen og hevelsen på vei tilbake, og har ikke hatt propper på et par uker... Men mandlene lukter (hvis jeg tar fingeren borti og lukter..), og den bakerste delen av tunga direkte stinker fortsatt. :( Har et hvitt belegg helt bakerst på tunga som lukter. Legen tok halsprøve da hun skrev ut antibiotika, men prøven tilsa at alt var normalt. Tok også prøve for kyssesyke (har lest at det kan gi hovne mandler/dårlig ånde), men den ga ikke utslag. Sto at jeg har hatt det tidligere, noe jeg ikke var klar over selv..

Hva er dette for noe? Jeg er diagnostisert med alvorlig depresjon, og noe av det verste jeg kan gjøre er å isolere meg, men nå som det lukter så ille av ånden min så tør jeg nesten ikke å gå ut av huset. :( Kjæresten min stinker også noe helt forferdelig fra munnen, og har gjort det periodevis siden sommeren. Han fikk ikke utslag på halsprøve han heller, og han er mye sterkere plaget av mandelpropper enn meg.. Kan vi ha fått noe som vi har smittet hverandre med? Det er hvertfall døden for forholdet, og vi har ikke vært intime på lenge pga den jævla lukta :( Ikke så veldig fristende å stikke tunga inn i en munn som lukter bæsj. :(

Jeg vet ikke mine arme råd, og jeg er utrolig nedstemt pga dette. :( Jeg har også vært til tannlegen denne uken, og han sa at alt så helt fint ut. Jeg har veldig god munnhygiene, pusser 2-3 ganger om dagen, skraper tunga, bruker tanntråd og munnskyll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KAnskje en løsning hadde vært å fjerne mandlene?

Anonym poster: 4946a6bf6320491785c5553ea8fbc80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har tenkt tanken.. men har hørt det er vanskelig å få tillatelse til å fjerne de, og jeg har ikke vært plaget så veldig lenge. Også hjelper det vel ikke på tunga? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har tenkt tanken.. men har hørt det er vanskelig å få tillatelse til å fjerne de, og jeg har ikke vært plaget så veldig lenge. Også hjelper det vel ikke på tunga? :/

Det er mulig det kan henge sammen. Er det bakterier i mandlene, kan det kanskje spre seg utover i resten av munnhulen.

Men en øre, nese, hals-lege kan vel svare deg på endel av de spørsmålene. Og si at du får angst av det og at det ødelegger livskvaliteten din i stor grad. I mellomtiden kan du prøve SB12tyggis.

Anonym poster: 4946a6bf6320491785c5553ea8fbc80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig ånde kan også skylde dårlig kosthold.. Siden dere begge har dårlig ånde (og jeg antar at dere spiser mye av den samme maten) kan det ha en sammenheng. Dårlige spisevaner i tillegg gjør ikke saken bedre heller. Dette er en mulighet, men det kan jo være bakterier som noen sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av personlig erfaring: kutt ned på sukker og melkeprodukter. Ikke sikkert det virker for alle, men virket for meg :)

Anonym poster: b9f78d61d8acc938bf7a132ce2b06859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns at det vikelig synd at så mange leger ikke har noe mer kunnskap om dette her! Ingen antibiotika kur vil hjelpe med mandelpropper så lenge det ikke gjør at hullene i mandlene plutselig tetter seg!

Det hjelper å kutte ut melkeprodukter, bruk en liten lommelykt så vil de være enklere å få ut alt. Når jeg gikk til fastlegen min om dette så var han enig at den eneste måten å bli kvitt de er å fjerne mandlene. Her må du bare stå på og ikke godta et nei. Dette går utover livskvaliteten til folk. Jeg fikk mine fjernet med laser, jeg betalte 700 kr og det var det. Ikke var det noe vondt heller. Hadde sår hals i noen dager. Hvis ikke du har den muligheten så ville jeg ha gjort det på sykhuset, jeg lover at de 1-2 ukene med litt smerte er verdt det, spesielt når det hemmer deg såpass mye i ditt daglige liv.

Anonym poster: 21a7cf56ec207d40e6039d67710187e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, mandelpropper er ikke smittsomt!! Dere er bare begge uheldige begge to. Jeg fikk heller ikke de før jeg var 18-19

Anonym poster: 21a7cf56ec207d40e6039d67710187e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg begynte antibiotikakuren ble jeg veldig forkjølet, men nå er sykdommen og hevelsen på vei tilbake, og har ikke hatt propper på et par uker... Men mandlene lukter (hvis jeg tar fingeren borti og lukter..),

da er de dessverre bare litt lengre inn i gropene, de vil komme frem og lukte mer dersom de blir større. Som du sier sier så lukter det fortsatt

Anonym poster: 21a7cf56ec207d40e6039d67710187e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Tror ikke det er kostholdet i mitt tilfelle. Begrenser sukker til en dag i uka, og spiser ellers kun nøkkelhullmerket mat og sunne måltider.. Tror det beste er å dra til ØNH lege jeg også, men har noen av dere noen andre tips enn SB12 (funker ikke:( ) som jeg kan bruke i mellomtiden for å holde tunga i sjakk? finnes det noe reseptfritt på apoteket f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebarten

Bruker du tungeskrape på tunga? Tanntråd mellom tenna, skylle med SB12, klemme ut pussproppene. Er vel ikke så mye annet du kan gjøre mens du venter på å fjernet mandlene. Har gjort det selv på grunn av "uttalt dårlig ånde" som ØNH legen sa... Ble mye bedre etterpå, men merker at jeg må holde meg unna for mye meieriprodukter, da kommer det en ekkel, blaut lukt opp fra magen, og jeg får illeluktende belegg på tunga...:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du tungeskrape på tunga? Tanntråd mellom tenna, skylle med SB12, klemme ut pussproppene. Er vel ikke så mye annet du kan gjøre mens du venter på å fjernet mandlene. Har gjort det selv på grunn av "uttalt dårlig ånde" som ØNH legen sa... Ble mye bedre etterpå, men merker at jeg må holde meg unna for mye meieriprodukter, da kommer det en ekkel, blaut lukt opp fra magen, og jeg får illeluktende belegg på tunga...:-/

Har ikke tungeskrape, så har brukt tannkosten og baksiden av en skje, haha.. Tanntråd og munnskyll og å klemme ut proppene er jeg veldig flink til. Skal på apoteket i dag, og tenkte å kjøpe en tungeskrape. :)

når jeg er ferdig på antibiotikakuren og det ikke blir bedre (jeg vet det ikke blir bedre..), så skal jeg få fastlegen til å henvise meg til ØNH-lege og gråte litt på kontoret for å få fjernet mandlene (evt puste på han helt til han går med på det.. haha :( ) jeg håper virkelig at det hjelper, for dette kan ikke fortsette.. har ikke vært ute av huset på flere dager. :( 3 mnd med dette hver eneste dag, det har vært et helvete! folk synes kanskje det er banalt, men det er ikke gøy å lukte avføring fra munnen! :( folk flest går sikkert ut fra at jeg er uhygenisk om de skulle være så uheldig å lukte.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melkebarten

Skjønner hvordan du har det. Ikke noe morsomt, man unngår å prate til folk.

Når du skyller med SB12 er det viktig også å gurgle godt baki halsen, det er vel der mest av "godlukta" sitter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Huff, dårlig ånde er ikke noe hyggelig!

Jeg tror det kan skyldes mandlene dine. Når du spiser, vil matrester sette seg fast i mandlene, og disse er vanskelige å fjerne. Etter å ha ligget der en tid, vil disse matrestene bli brutt ned av bakterier, og det er dette som skaper den dårlige ånden.

Mitt råd til deg er å få dem fjernet! Da bør nok deg dårlige ånden bli borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern mandlene. Du kan fjerne dem med laser.

Hold deg unna melkeprodukter. Hvis du spiser/drikker det, skyll med vann/saltvann etterpå. Bruk munnskyllevann som SB12 etc.

Anonym poster: 6ccf50f625be4d9ef61578ce8900f497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fjern mandlene, krev det hos legen. Du burde heller operere dem ut enn å ta laser, da er det større sannsynlighet at problemet ikke kommer tilbake.

Anonym poster: 04e0bff732e8d718c6e934f6f0fa958e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...