Gå til innhold

Eu?


Trixie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er bare 17, så jeg kan ikke stemme ennå. Synes det hadde vært ok om dere venta et år, så jeg også fikk være med... neida. Stem dere, men stem imot!

Jeg er imot eu. Har troen på at vi klarer oss fint selv, og at svært få tjener på en slik union. Jeg tror det ville være vanskeligere å påvirke for enkeltmennesket. Eu blir for stor til å arbeide lokalt, og for liten til å arbeide globalt.

Jeg tror ikke at norsk medlemskap ville være godt for velferdssamfunnet vårt. En union som eu er med på å fremme kapitalismen, det er imot mine prinsipper om hvordan et samfunn bør se ut. Dessuten mener jeg at eus miljøpolitikk er en vits...

Kunne skrevet tusen sider om dette. Men orker ikke nå. Kanskje jeg kommer tilbake og fyller inn.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi noe vi skulle ha sagt i dag, nå når vi står utenfor?

Vi er i shengenavtalen, men vi blir ikke hørt på noe som helst vis .

Nå kommer det ene direktivet etter det andre som vi må innrette oss etter.

Nå kan de bare dirigere oss, men tror vi fikk mere å si om vi var medlem.

Det vil iallefall tvinge seg frem om Island sier ja. Dette pga. fiskeripoitikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kid-a

Etter annen verdenskrig var det en tanke som slo igjennom Europa.

Aldri mer krig!

Winston Churchill tok i 1946 ordet for å etablere "europas forente stater".

Hva var dette?

Det var en ide.

Den franske utenriksminister Robert Schumann inviterte i 1950 Kondrad Adenauer, grunnlegger av det tyske kristeligdemokratiske parti for å slå sammen tysk og fransk kull- og stålindustri, med de berømte ordene…. et forent Europa vil ikke bli bygget ved et pennestrøk og vil ikke bli en sømløs konstruksjon. Det vil bli virkeliggjort gjennom konkrete tiltak som først og fremst skal bygge opp gjensidig solidaritet. Å bringe de europeiske nasjonene sammen vil kreve en slutt på mange århundrers konflikter mellom Frankrike og Tyskland……..

Året etter var etableringen av kull- og stålunionen et faktum, inkludert italia, luxenborg, nederland og belgia.

Hensikten var at dersom alle land smeltet sammen sin industri ville vi heller ikke krige mot hverandres interesser.

Jenter, kan dere være så greie å ha dette i bakhodet når dere diskuterer EU?

Waco

Den dagen vil komme at vi vil se disse to gruppene: Amerikas forente stater og Europas forente stater, - ansikt til ansikt, med håndtrykk over havet og utveksle varer, forretninger og industri. Victor Hugo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helt klart at EU ere storkapitalens høyborg i Europa, og er selvfølgelig betenkt.

Likevel tror jeg vi er mer tjent med å være innenfor enn utenfor, og spesielt nå som flere av de østeuropeiske nasjonene blir med.

Til slutt står vi igjen alene omtrent, og et lite "filleland" som Norge med nesten ingen innbyggere blir ikke akkurat noen motpol til EU.

Jeg stemte JA ved forrige avstemming og vil gjøre det igjen!

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi får mer eller mindre innflytelse, og råderett er det vel vanskelig å bli enige om.

Men kan noen gi meg tall på hva det i kroner og øre vil koste Norge å bli med? Og hva vil vi i kroner og øre få tilbake? Har noen egentlig regna på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...