Gå til innhold

Tips mot vond skulder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt vondt i skuldra i snart en mnd. Legen mente det var en betennelse og ga meg en salve jeg skulle smøre meg med i ti dager. Nå har det gått to uker og skuldra nekter å adlyde ordre. Den blir bare verre. Jeg har prøvd både paracet og pinex forte men ingen av dem har noen effekt. Jeg har smurt meg med voltarensalve, ibuxsalve og Orudis (den jeg fikk av legen). Jeg har prøvd å massere, holde skuldra i ro, bruke den, varmepute, varm dusj. Jeg har forsøkt alt jeg kan komme på uten noen som helst virkning. Mistenker forsåvidt at noe av problemet (spesielt om morgenen) er at jeg snur meg om natta slik at jeg sover på den vonde skuldra.

Jeg veit ikke hva jeg skal gjøre, jeg har mest lyst til å legge meg ned i fosterstilling og grine.

Har noen av dere opplevd noe lignende? Hva hjalp? Generelle tips? Kjerringråd? Hva som helst?

:trist:

Anonym poster: 70a173ce077fc080ed26f8ee2fe5baf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fysioterapaut gjorde under for mine skuldre, 2 selvstendige treningeøkter i uken med øvelser fra fysioen, og en oppfølgingstime i uken med fysio. klar forbedring etter få uker, og etter ca 1,5 mnd, så var smertene borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til 18 behandlinger hos fysio, det hjalp ikke i det hele tatt.

Hvordan smerter har du, og hvor i skulderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til 18 behandlinger hos fysio, det hjalp ikke i det hele tatt.

Hvordan smerter har du, og hvor i skulderen?

Det sitter på kanten av skulderbladet (mot ryggraden) og ytterst på skuldra.

Kanskje du prøver for mye over for kort tid...

Kanskje. Men f.eks ibuxsalven prøvde jeg i nesten to uker før jeg gikk til legen og fikk den andre, som jeg nå har brukt i to uker.

TS

Anonym poster: 70a173ce077fc080ed26f8ee2fe5baf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner du er desperat altså, men 1 mnd er ikke lenge når det gjelder en betennelse. Det går ikke over på 1-2-3, kroppen må få tid til å gjøre jobben sin.

Fortsett med smertestillende/betennelsesdempende, bygger du opp muskelspenninger fordi du ikke klarer å bruke armen normalt så kan du gjøre vondt verre. Få deg time hos manuell terapaut eller naprapat også. Naprapat må du dekke selv, manuell terapaut kan du få henvisning til og betaler kun vanlig egenandel.

Siden smertene blir stadig verre så ta kontakt med legen igjen også. Det kan hende det må sterkere lut til. Betennelsesdempende medisin eller kanskje kortisonsprøyte rett i skuldra. Poenget er at det finnes flere ting legen kan prøve :)

Anonym poster: 983dc71fad820b88d34d8c5324545534

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til - er det betennelse så skal varmepute IKKE brukes. Varme gir bedre forhold for bakteriene. Varmepute er ment å bruke for stive og støle muskler, da hjelper varme :)

Anonym poster: 983dc71fad820b88d34d8c5324545534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt vondt i skuldra i snart en mnd. Legen mente det var en betennelse og ga meg en salve jeg skulle smøre meg med i ti dager. Nå har det gått to uker og skuldra nekter å adlyde ordre. Den blir bare verre. Jeg har prøvd både paracet og pinex forte men ingen av dem har noen effekt. Jeg har smurt meg med voltarensalve, ibuxsalve og Orudis (den jeg fikk av legen). Jeg har prøvd å massere, holde skuldra i ro, bruke den, varmepute, varm dusj. Jeg har forsøkt alt jeg kan komme på uten noen som helst virkning. Mistenker forsåvidt at noe av problemet (spesielt om morgenen) er at jeg snur meg om natta slik at jeg sover på den vonde skuldra.

Jeg veit ikke hva jeg skal gjøre, jeg har mest lyst til å legge meg ned i fosterstilling og grine.

Har noen av dere opplevd noe lignende? Hva hjalp? Generelle tips? Kjerringråd? Hva som helst?

:trist:

Anonym poster: 70a173ce077fc080ed26f8ee2fe5baf3

Du kan jo sjekka ut UptoDate.com

Endret av Rskre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sykmeldt på 3 året pga vond skulder. Har forsøkt kortisonsprøyte, fysio, kiropraktor. og alt mulig av alternativ behandling. Det som jeg har erfart er at hvile og INGEN behandling som massasje og varme har gitt mindre smerte. Jeg gjør øvelser som jeg fikk hos fysioterapaut men ingen massasje. Så fort noen vennlige sjeler gir meg massasje på den stive nakken min blir jeg dårlig.

Anonym poster: 886a861b9d90ecd904a3532c2fa373e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig sitere en del her, men pc'en min har bestemt seg for at det ikke er aktuelt, så jeg får ta det "manuelt"

En ting til - er det betennelse så skal varmepute IKKE brukes. Varme gir bedre forhold for bakteriene. Varmepute er ment å bruke for stive og støle muskler, da hjelper varme :)

- Er kulde da et bedre alternativ? Eller skal man ligge unna slikt generelt?

Skjønner du er desperat altså, men 1 mnd er ikke lenge når det gjelder en betennelse. Det går ikke over på 1-2-3, kroppen må få tid til å gjøre jobben sin.

Fortsett med smertestillende/betennelsesdempende, bygger du opp muskelspenninger fordi du ikke klarer å bruke armen normalt så kan du gjøre vondt verre. Få deg time hos manuell terapaut eller naprapat også. Naprapat må du dekke selv, manuell terapaut kan du få henvisning til og betaler kun vanlig egenandel.

Siden smertene blir stadig verre så ta kontakt med legen igjen også. Det kan hende det må sterkere lut til. Betennelsesdempende medisin eller kanskje kortisonsprøyte rett i skuldra. Poenget er at det finnes flere ting legen kan prøve :)

- 1 mnd er lenge for meg. Har titt og ofte senebetennelse i håndledd, og jeg er vant til at det går over etter maks to uker. Hehe. Men da hjelper det å surre på en støttebandasje når jeg vet jeg skal bruke handa, slik at jeg ikke belaster den for mye. Det er litt vanskeligere med skuldra vil jeg påstå.

Ser fler her har nevt Naprapat (nå får jeg sikkert beskjed om å ønske google velkommen i hjemmet, men) hva er det?

Ja, legen snakka om sprøyte hvis jeg ikke ble bedre etter ti dager med den salven han skrev ut. Eller, ordene han brukte var vel "Hvis du ikke blir bedre etter ti dager må jeg sette sprøyte på deg. Så får vi se om jeg kan skremme deg frisk. Hehehe"

Det spørs om jeg bare får bite tenna sammen gjennom helga nå og så får jeg ta en tur til legen på mandag.

Takk for alle forslag uansett :)

Anonym poster: 70a173ce077fc080ed26f8ee2fe5baf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du veske som bæres på den skulderen? Begynn med sekk, ikke belast skulderen unødvendig og vent noen måneder før du begynner med sprøyte og alt mulig sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle egentlig sitere en del her, men pc'en min har bestemt seg for at det ikke er aktuelt, så jeg får ta det "manuelt"

- Er kulde da et bedre alternativ? Eller skal man ligge unna slikt generelt?

- 1 mnd er lenge for meg. Har titt og ofte senebetennelse i håndledd, og jeg er vant til at det går over etter maks to uker. Hehe. Men da hjelper det å surre på en støttebandasje når jeg vet jeg skal bruke handa, slik at jeg ikke belaster den for mye. Det er litt vanskeligere med skuldra vil jeg påstå.

Ser fler her har nevt Naprapat (nå får jeg sikkert beskjed om å ønske google velkommen i hjemmet, men) hva er det?

Ja, legen snakka om sprøyte hvis jeg ikke ble bedre etter ti dager med den salven han skrev ut. Eller, ordene han brukte var vel "Hvis du ikke blir bedre etter ti dager må jeg sette sprøyte på deg. Så får vi se om jeg kan skremme deg frisk. Hehehe"

Det spørs om jeg bare får bite tenna sammen gjennom helga nå og så får jeg ta en tur til legen på mandag.

Takk for alle forslag uansett :)

Anonym poster: 70a173ce077fc080ed26f8ee2fe5baf3

Om kulde vil ha noe godt for seg vet jeg egentlig ikke. Tenker høyt - kulde vil føre til at blodkarene trekker seg sammen. Mindre blodgjennomstrømming betyr også færre hvite blodlegemer, og det er de som gjør jobben med å ta knekken på infeksjonen. Tror kanskje ikke det er en god ide med kulde heller jeg?

Går nok ikke å sammenlikne håndledd og skuldre nei :)

Anonym poster: 983dc71fad820b88d34d8c5324545534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kulde vil ha noe godt for seg vet jeg egentlig ikke. Tenker høyt - kulde vil føre til at blodkarene trekker seg sammen. Mindre blodgjennomstrømming betyr også færre hvite blodlegemer, og det er de som gjør jobben med å ta knekken på infeksjonen. Tror kanskje ikke det er en god ide med kulde heller jeg?

Går nok ikke å sammenlikne håndledd og skuldre nei :)

Anonym poster: 983dc71fad820b88d34d8c5324545534

Tror det er bra at jeg ikke har planer om å bli lege eller sykepleier ser jeg. Hehe. Så det beste vi kanskje være å holde skuldra i ro og ikke styre for mye med det?

Bruker du veske som bæres på den skulderen? Begynn med sekk, ikke belast skulderen unødvendig og vent noen måneder før du begynner med sprøyte og alt mulig sånt.

Bruker veske noen dager. Men jeg har ryddet ut av den slik at den skal være så lett som mulig, og jeg har begynt å ha veska på den skuldra som ikke er vond. Problemet er at jeg har en jobb som gjør at jeg må bruke skuldra hele tiden..

Anonym poster: 70a173ce077fc080ed26f8ee2fe5baf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med smerter i nakke og skuldre (og hodet i tillegg) de siste 7-8 mndene. Så ille at tårene har trillet mang en gang. Jeg bestilte time hos en meget dyktig manuell terapeut. Per nå har jeg hatt tre behandlinger med akupunktur og en behandling med manipulering av ledd i nakken. Dette er det som kalles "å knekke opp". Samme dag hvor det ble gjort hadde jeg ufattelig vondt. Vondt før det ble bedre. De siste dagene har det vært en liten forbedring. Ellers varierer det mtp. smertenivå. Noen dager er det ikke så verst, men jevnt over er det ikke levelig.

Jeg kan bare anbefale manuell terapi på det varmeste. Det tar tid å bli kvitt det i enkelte tilfeller. Her er jeg forberedt på at det ikke blir bedre på en, to, tre.

Anonym poster: 852455516cfd1e7d072a1a32247fdf93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...