Gå til innhold

Hvorfor er noen yrker "mindre verdt" enn andre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det irriterer meg at man blir sett ned på om man er butikkmedarbeider, søppeltømmer, rørlegger eller har andre jobber i samme gaten. Hva skulle vi ha gjort om alle hadde vært politikere,advokater,aksjemeglere etc. Hva skulle du ha gjort om doen gitt tett, hvor skulle du ha fått tak i mat om, ingen ville jobbe i butikk, hvordan hadde nabolaget sett ut, om ikke søppla ble hentet etc?

Slutt å gjør narr av folk som har ett "lavere" eller mindre utdanning enn deg.

Alle trenger vi hverandre, på en eller annen måte.

Vi har våre talenter , om utfyller derfor hverandre slik.Noen er praktikere, andre teoretikere. Det du ikke er god på, er ditt medmmenneske kanskje kjempeflink på. Så la oss hjelpe hverandre, istede for å rakke ned på hverandre.

Anonym poster: b6fb60e3246caab15f96451740d5122b

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ser ikke ned på noen av de yrkene du nevner, men jeg forakter og ser ned på telefonselgere og telefontiggere.

Anonym poster: 4dafccfc72f90fbba54acd92e2425b08

• Liker 1
Skrevet

jeg ser ikke ned på noen av de yrkene du nevner, men jeg forakter og ser ned på telefonselgere og telefontiggere.

Og for å svare på spørsmålet ditt, så ser jeg ned på telefonterroristene fordi de ikke er nyttige i samfunnet. Vi klarer oss utmerket uten dem.

Skrevet

Jeg ser absolutt ikke ned på de som har jobber som holder hjulene i samfunnet i gang.

Om det finnes en yrkesgruppe jeg ser ned på, så er det sladrebladjournalister!

• Liker 3
Skrevet

Hva mener du med "mindre verdt"? At noen yrker har mindre status, eller lønn?

Skrevet

Du gjør kanskje ikke det, men det er mange som gjør det. Og de er de jeg sikter til. At de er høyt utdanniet, og tjener masse penger, hjelper lite om de ikke får tak i mat. Satt på spissen.

Anonym poster: 4725700d8fcc00d35d2ceb01389618b0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke tro at mange ser ned på den type yrker. De er alle like viktige som mer "høy status" yrker. Men det er to forskjeller som nok spiller inn her:

1. Et yrke som skaper verdier i motsetning til et vedlikehold/omsorgsyrke.

2. Hvor lett en ansatt kan erstattes. En renholder er lettere å erstatte enn en advokat.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Skrevet

Hva mener du med "mindre verdt"? At noen yrker har mindre status, eller lønn?

Ja.

Skrevet

Jeg kan ikke tro at mange ser ned på den type yrker. De er alle like viktige som mer "høy status" yrker. Men det er to forskjeller som nok spiller inn her:

2. Hvor lett en ansatt kan erstattes. En renholder er lettere å erstatte enn en advokat.

Hadde det ikke vært en del som så ned på slike yrker, hadde det vel ikke vært grunnlag for meg å ta det opp, hadde det vel?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Enten du er sykepleier, lege, jobber i kassa på Rimi, er elektriker eller bosskjører, så gjør man noe nyttig i samfunnet, og vi greier oss ikke uten noen av disse yrkesgruppene. :)

Meeen.. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har noenting til overs for telefonselgere!! Irriterer meg grønn hver gang selgere ringer meg..

Endret av Lillah
Skrevet

Det er mye rart som er grunnlag for tråder. Men var det det eneste du fokuserte på i innlegget mitt?

Skrevet

Jeg synes det er trist hver gang noen tydelig er i feil jobb, uavhengig av jobben.

Har møtt mange uprofesjonelle lærere, leger, folk i service yrker som ikke har service, osv.

Hadde lærere på vgs som prøvde seg på elevene, leger som feildiagnotiserte og ikke trodde på pasienten. Folk som er dårlig i jobben. Folk på kontor, som bare sniker seg unna.

Det eneste jeg er skuffet over, er at så mange av de jeg gikk i klasse med som dret i skolen og bare fikk 2'ere og 3'ere nå går på lærerlinjer på høyskoler her i landet som ikke opererer med noe snitt for å komme inn. ALLE som har 3'er i matte kan komme inn, og med 2 i alle andre fag. Synes synd på fremtidens elever, og deres mattekunnskaper.

Anonym poster: af8968f7a217f09d5a8a9ffb51125113

Skrevet

Reklame og PR folk er to yrker jeg ikke liker og ser ned på.

Anonym poster: 848b51ccd9f2eba6212963d17a3d5648

• Liker 1
Skrevet

Ok, en renholder kan byttes ut lettere enn en advokat. Men hvilke verdier skaper en vanlig advokat? Annet å selv bli steinrik på andre elendighet?

• Liker 2
Skrevet

En advokat skaper vel ikke så mange verdier direkte, der er det nok punkt to som kommer inn. Samt en tung og krevende utdanning.

Skrevet

En advokat skaper vel ikke så mange verdier direkte, der er det nok punkt to som kommer inn. Samt en tung og krevende utdanning.

Hvike yrker av de teoretiske, som sees på som mer verdt enn pratiske, skaper verdier da? Jeg vil si at en snekker, en butikkmedarbeider,søppeltømmere blir lagt mer merke til om de forsvinner, enn om en aksjemegler,politiker eller advokat forsvinner. Uansett om de har en lang utdanning, og kanskje ikke er så lett å erstatte. Hvorfor skal utdanningen gjøre de mere verdt?

• Liker 2
Skrevet

En aksjemegler skaper verdier. En politiker er selvsagt svært viktig. De er jo ikke mer verd som mennesker av den grunn, det er jo ikke det det er snakk om.

• Liker 1
Skrevet

Negldesiger er et totalt unyttig yrke, Og sånne som river av kjønnshårene til folk. Så de som jobber med sånt er ikke blant de jeg respekterer mest, for å si det på den måten.

• Liker 1
Skrevet

En aksjemegler skaper verdier. En politiker er selvsagt svært viktig. De er jo ikke mer verd som mennesker av den grunn, det er jo ikke det det er snakk om.

Hvordan er en politiker viktig? Om ikke han får støtte for sine meninger, forsvinner han bare i mengden. Om snekkere forsvinner, har vi ikke hus. Hvordan skaper aksjemegler vedier? Han selger og kjøpe rverdipairer. Går selskapet konkurs, taper han alt av penger han har invistert.. Han skaper ikke arbeidsplasser. Det gjør derimot eieren av selskapet.

Poenget mitt er uansett, at vi kan ikke sette verdien på mennesker, utfra hvilket arbeide de har. Men det er det man gjør når man sier at en søppeltømmer, er lavt på rangstigen, og en advokat høyt på rangstigen. Det eneste som skiller de er lønnen de har,. Når alt kommer til alt er en jobb er en jobb. Og ett menneske ett menneske. Vi gjør det vi gjør, for samme grunn. Tjene penger til mat og hus.

• Liker 2
Skrevet

For en tråd.

"Jeg vil at alle skal være like og at man bør få like mye respekt om man stabler kasser, enn om man er hjernekirurg. For det kan jo hende kassestableren er like dyktig på det han gjør som det hjernekirurgen er."

Anonym poster: 41d26809aca26f6b0393c7bf8e01365e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...