Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #1 Skrevet 7. mars 2004 En av it-gutta på jobben sa at tastaturet kunne men vaske i ei bøtte, det var bare å kobe det fra og putte hele greia i vann for det er ike noe teknologi inne i et tastatur. Har lyst til å prøve for vårt ser helt heslig ut og flere av tastene er trege pga søl. Vet ikke om jeg tør - noen som har gjort dette??? Ver at det finnes rensmiddlel så jeg trenger ikke tips om det. Vil vaske hele skiten.
Rapitap Skrevet 7. mars 2004 #2 Skrevet 7. mars 2004 :o Nei, hallo! Seff. er det ømfintlige punkter i tastaturet. Hvordan tror du ellers at signaler kommer inn til PC når du taster i vei????!! Vask over med en fuktig klut og Q-tips! Ikke, jeg gjentar, ikke putt hele tastaturet i bøtten! Vel, det ville ikke JEG gjort iallefall..
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #3 Skrevet 7. mars 2004 :o Nei, hallo! Seff. er det ømfintlige punkter i tastaturet. Hvordan tror du ellers at signaler kommer inn til PC når du taster i vei????!! Jeg tror det kommer gjennom ledningen... Han på jobben har sluttet så jeg kan ikke spørre om han har prøvd det selv. Noen som har? Eller vet?
Rapitap Skrevet 7. mars 2004 #4 Skrevet 7. mars 2004 Jeg tror det kommer gjennom ledningen... Hallo? Våkn opp da! :rister oppgitt på hodet:
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #5 Skrevet 7. mars 2004 Hallo til deg også. Det er ikke et trådløst tastatur det er snakk om. Hva er det inne i et tastatur som ikke tåler vann? Har sølt både vann og brus og kaffe på tastaturet og det virker like bra for det... Et tastatur tåler da væske uten å bli ødelagt! Rister oppgitt på hele kroppen...
Rapitap Skrevet 7. mars 2004 #6 Skrevet 7. mars 2004 Ikke høre på fornuft. Nei nei! Vel, da foreslår jeg at du stapper hele tastaturet oppi bøtten. Tastatur er så billig i dag, rundt en hundrelapp, og da er det vel verd det, da du tilsynelatende vil ha det oppi bøtten...
Gjest Myumi Skrevet 7. mars 2004 #7 Skrevet 7. mars 2004 Hallo til deg også. Det er ikke et trådløst tastatur det er snakk om. Hva er det inne i et tastatur som ikke tåler vann? Har sølt både vann og brus og kaffe på tastaturet og det virker like bra for det... Et tastatur tåler da væske uten å bli ødelagt! Rister oppgitt på hele kroppen... Lenge leve idiotien
Grooo Skrevet 7. mars 2004 #8 Skrevet 7. mars 2004 Kan godt hende det går bra å stappe tastaturet ditt i en bøtte og vaske det på den måten, men da må du i alle fall la det "henge til tørk" skrekkelig lenge så du er 100% sikker på at alt er tørt etterpå... Vist kommer strøm og signaler via ledningen, men det er jo masse elektronikk inne i tastaturet for det da! Ikke så lurt å bruke det hvis det er vått inni. Jeg ville under ingen omstendighet puttet ett tastatur i vann, sjansen for at noe irrer og blir ødelagt er så stor at jeg ikke ville prøvd meg. Men har du ett gammelt tastatur som det ellers ikke er håp for er det jo bare å prøve.
Gjest Starya Skrevet 7. mars 2004 #9 Skrevet 7. mars 2004 Slenger inn link til en eldre tråd. Her nevnes dusjen som et fint hjelpemiddel. http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...ighlight=dusjen
Laina Skrevet 7. mars 2004 #10 Skrevet 7. mars 2004 Det er faktisk ikke sikkert at det blir ødelagt av vann... Har selv mistet mobilen min i vann (Og da var den ikke skrudd på, heldigvis.). Måtte da skru den fra hverandre, og la den tørke i noen dager før jeg turte å skru den på igjen. Virket fint som bare det. Allikevel tror jeg ikke det er noe sjakktrekk å putte tastaturet i en bøtte med vann. Det er jo noen kretser inni der som sikkert ikke har godt av å være fuktige. Og hvordan kan du være sikker på at det er tørt inni før du bruker det igjen? Ville nok heller prøvd med q-tips, ja. (Evt skrudd det fra hverandre og vasket det som kan vaskes grundig slik jeg måtte da lillebror veltet hele cola-glasset sitt over tastauret mitt...)
Gjest Myumi Skrevet 7. mars 2004 #11 Skrevet 7. mars 2004 Jeg renser tastaturene mine med q-tips og rensemiddel, jeg putter de ikke i vann.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #12 Skrevet 7. mars 2004 Man blir jo ikke akkurat ruinert av å kjøpe et "vanlig" tastatur heller da. Hvis det ser helt for jævlig ut, ville jeg uansett ha vurdert det.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #13 Skrevet 7. mars 2004 Det med dusjen var jo lurt. Jeg er ikke helt idiot. Det må vel være logisk at så lege et tastaur tåler å få en kopp kaffe over seg så tåler det også vann???
Fakse Skrevet 7. mars 2004 #14 Skrevet 7. mars 2004 Tastatur KAN bli ødelagt av vann, men som oftest går det helt fint. Om man f.eks har sølt cola i det så er det et fint alternativ å spyle det i dusjen og la det bli helt tørt. Det samme om det er så skittent at man vi bytte det ut om man ikke får av "dritten". Det viktige er som det her nevnes at tastaturet får tørke helt før man kobler det til igjen. Så får man heller kjøpe seg et nyt tom det ikke funker.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #15 Skrevet 7. mars 2004 Det var det jeg tenkte. Hvorfor er noen så raske med å kalle folk idioter her inne? Veldig dumt, spesielt når de ikke har peiling selv.
Gjest the imp Skrevet 7. mars 2004 #16 Skrevet 7. mars 2004 Når jeg renser tastaturet mitt plukker jeg av alle tastene (vet hvor alle skal, vet man ikke det bør man ha et annet å se etter) legger dem i vann og tørker godt ut av dem. Stapper ALDRI hele tastaturet i vann. Greit nok at man ikke kortslutter noe dersom man stapper det i vann, men tenk på alt kobberet som er i et tastatur som kan irre.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #17 Skrevet 7. mars 2004 Absolutt ikke noe problem å ødelegge tastaturet ved å dyppe det i vann. Dette varierer litt mellom forskjellige typer tastaturer, alder osv men alle tastatur har en eller annen form for elektronikk i seg. Du har styringskretsen hvor du også finner LED's ["lampene"] og alt som hører med der. Som andre har nevnt tidligere.. vann skader ikke nødvendigvis elektronikk. Urent vann, som det du har i kranen / dusjen, har dog en lei tendens til å korrodere. Moderne tastatur fungerer, om vi ser bort i fra elektronikken som jo selvsagt ikke har godt av korrosjon, ved at du har gummiknotter under tastene som har et ledende materiale under seg som du klemmer ned og "lukker" to punkter som igjen forteller elektronikken i tastaturet hvilken tast du akkurat trykket ned. Eldre tastaturer (de som sier skikkelig 'klikk klikk') bruker skikkelige brytere (derav klikkingen) og disse har selvsagt ikke godt av vann disse heller. Mao.. tastaturet ditt overlever sannsynligvis en tur i dusjen eller bøtta om du lar det tørke skikkelig. Så, 1 månded etterpå, slutter plutselig en tast å fungere skikkelig eller den "slipper" ikke når du løfter fingeren din. Så til dere som tror dere vet hvordan dette fungerer og mener dette er helt ufarlig... og attpåtil hevder at folk burde holde kjeft om de ikke vet hva de prater om.. Hallo? Et annet problem, om dere så skulle brukt destilert vann, er jo at det er masse dritt i tastaturet fra før som gjør vannet urent i det det kommer i kontakt med "greiene" nede i tastaturet og korrosjon og oksidering er plutselig et problem igjen. Personlig setter jeg en slags pris på min egen tid og kjøper bare et nytt kvalitetstastatur for 2-300kr når jeg har "brukt opp" et gammelt i steden for å faktisk demontere og vaske alt men dette er et fritt land og folk med bedre økonomisk sans (og derfor sikkert bedre råd i det lange løp) kan vaske som de ønsker . Et bra tastatur holder for meg i vertfall 12 mnd, 300,- fordelt på 12 mnd er ikke så mye. Betydlig mindre enn jeg bruker på f.eks strøm til pc'ene eller internett linja :).
Mr. Brownstone Skrevet 8. mars 2004 #18 Skrevet 8. mars 2004 Jeg sier: Stapp hele tastaturet i en bøtte med vann. Og hvis du ikke får hele tastaturet nedi så knekk det i to. Det går helst sikker bra det og.
spinnvil| Skrevet 8. mars 2004 #19 Skrevet 8. mars 2004 La det tørke en 7-14 dager før du setter det på PCen igjen.. Jeg satte i et tastatur etter ca 7 dager en gang, og da sa det bare "fssssssssss". Så da lot jeg dem stå i 14 dager uansett.. Men jeg vasker ikke tastaturet i dusjen hjemme. Dessuten får ikke ungene spise/drikke når de driver på PCen..
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2004 #20 Skrevet 8. mars 2004 Skulle ønske alle sure besserwissere her inne kunne stikke hodet i bøtta så ble det hyggeligere å bruke dette forumet. Knekk det gjerne i to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå