Gå til innhold

Noen spørsmål om klamydia

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lenge kan man ha klamydia? Leser noen steder at det ikke blir borte uten behandling, andre steder at man kan ha det i flere år, i tillegg til at jeg har hørt at det skal bli borte av seg selv etter et halvt år..

Kan man ha oralsex selv om man har klamydia?

Hvor lenge må man vente etter antibiotika-kuren før man kan sjekke på nytt om man har klamydia? (aka hvor lenge må man bruke kondom.. :P)

Kan man få klamydia uten å ha samleie? Altså om man er nakne sammen og penis kommer borti vagina-området f.eks. (Jada, snodig spørsmål men!)

Er det noen forskning på hvor lenge man "må" ha hatt klamydia for å få egglederbetennelse, eller er dette individuelt?

Setter pris på om dere har noen sikre kilder eller egne erfaringer. Har selv hørt så mye fra noen som har hørt det fra noen andre igjen, og slikt er ikke alltid til å stole på :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge kan man ha klamydia? Leser noen steder at det ikke blir borte uten behandling, andre steder at man kan ha det i flere år, i tillegg til at jeg har hørt at det skal bli borte av seg selv etter et halvt år..

Kan man ha oralsex selv om man har klamydia?

Hvor lenge må man vente etter antibiotika-kuren før man kan sjekke på nytt om man har klamydia? (aka hvor lenge må man bruke kondom.. :P)

Kan man få klamydia uten å ha samleie? Altså om man er nakne sammen og penis kommer borti vagina-området f.eks. (Jada, snodig spørsmål men!)

Er det noen forskning på hvor lenge man "må" ha hatt klamydia for å få egglederbetennelse, eller er dette individuelt?

Setter pris på om dere har noen sikre kilder eller egne erfaringer. Har selv hørt så mye fra noen som har hørt det fra noen andre igjen, og slikt er ikke alltid til å stole på :P

Mener å huske at det var ca to uker. Man tester seg på nytt etter en uke ( hvis jeg ikke husker feil ), men så må man jo vente på svar også (:

Anonym poster: 6bde99c6c13aa61604b661e45137f527

Skrevet

Klamydia blir ikke borte av seg selv før 1-2 år, og i mellomtiden kan man ha blitt steril og smittet andre.

Klamydia kan smitte i munnen ja.

http://www.apotek1.no/sex-og-samliv/seksuelt-overforbare-sykdommer/klamydia

Husker ikke hvor lenge etter kuren man tar en ny test, men det vet legen og skal informere oss om det.

Hvis kjønnsorganene er borti hverandre i mer enn noen få sekunder så vil jeg tru at man kan få klamydia selv om mannen ikke er inni dama. Men jeg vet ikke sikkert, tipper det siden klamydia ikke bare smitter til/fra vagina men også utenpå. Jeg hadde ikke hatt sex med noen om jeg selv hadde hatt klamydia og ikke viste 200% sikkert ennå om jeg var kvitt den (altså før jeg hadde fått svaret på den andre testen) eller jeg viste at den andre hadde klamydia uten å ha fått svar på den andre testen, selv ikke med kondom da kondom ikke skjule alle deler av underlivet. Leger sier at man bør helst ikke ha sex så lenge man ikke vet helt sikkert at man er frisk igjen, det sa min lege iallefall.

Egglederbetennelse, har ikke peiling på når man får det av klamydia, men jeg hadde tatt kuren så fort som mulig. Jeg tipper at det varierer fra person til person når man får det.

Jeg har hatt klamydia selv, så jeg vet noe.

Anonym poster: bb3800fcc47a82f55234640b96d98d23

Skrevet

Veldig individuelt. Noen kan få det nesten med en gang, mens andre har gått med det til det forsvant av seg selv, og er fertile som bare det.

Anonym poster: 3478aba8a85c447da88b887ea8e7fe5f

Gjest Leirviking
Skrevet

De aller fleste får ingen symptomer på klamydia, og det er det som gjør at det kan være vanskelig å vite om man har infeksjonen og hvor lenge man har hatt det. Uansett bør det være en tommelfingerregel å oppsøke lege eller helsestasjon omlag to uker etter man har hatt sex uten kondom.

Klamydia blir behandlet lett med antibiotika, men man må tilbake til legen en-til-to uker etter behandlingskuren for å sjekke at det faktisk er borte.

Har man symptomer bør man absolutt dra til lege. Ubehandlet klamydiainfeksjon kan i verste fall ende opp i sterilitet. Derfor jeg selv har bestilt legetime nå :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...