AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Postet i hus og hage men prøver her også! Vi har kjøpt oss et gammelt hus på landet hvor bygging og brannsikkerhet har vært litt så som så. Vi pusser opp og har installert brannvarsler i 4 rom (kjøkken, soverom, gang nede og gang oppe), vi har også kjøpt pulverapparat. Problemet er: det har plutselig klikket helt for mammaen til min samboers sønn! Han får ikke liv til å ha samvær med sønnen før vi har satt opp brannstige i samtlige rom i andre etasje, en elektriker må komme å se over det elektriske (hvilket ble gjort før vi flyttet inn, alt er ok, men det tror hun ikke på!) og feieren må komme minst to ganger (selv om vi ikke fyrer med ved)! Hun har visstnok snakket med brannsjefen i byen og fått beskjed om at dette kan hun kreve! Kan hun kreve dette? Og hva er vanlige "brannforeskrifter" i bolighus? Anonym poster: 9623268a0a285638eff539755cc45b20
Gjest Eurodice Skrevet 29. november 2012 #2 Skrevet 29. november 2012 (endret) Postet i hus og hage men prøver her også! Vi har kjøpt oss et gammelt hus på landet hvor bygging og brannsikkerhet har vært litt så som så. Vi pusser opp og har installert brannvarsler i 4 rom (kjøkken, soverom, gang nede og gang oppe), vi har også kjøpt pulverapparat. Problemet er: det har plutselig klikket helt for mammaen til min samboers sønn! Han får ikke liv til å ha samvær med sønnen før vi har satt opp brannstige i samtlige rom i andre etasje, en elektriker må komme å se over det elektriske (hvilket ble gjort før vi flyttet inn, alt er ok, men det tror hun ikke på!) og feieren må komme minst to ganger (selv om vi ikke fyrer med ved)! Hun har visstnok snakket med brannsjefen i byen og fått beskjed om at dette kan hun kreve! Kan hun kreve dette? Og hva er vanlige "brannforeskrifter" i bolighus? Anonym poster: 9623268a0a285638eff539755cc45b20 Det er bare tull alt det dette mennesket sier. Hun vil vel ramme dere på et eller annet vis. Dere har gjort alt riktig etter min mening. Det eneste å bemerke måtte være pulverapparat. Du skriver ikke noe om antall. Det må vel være i hvert fall ett i hver etasje. Hva mener hun feieren skal gjøre når dere ikke har vedfyring? Jeg foreslår at dere tar kontakt med brannvesenet selv og får orientering om hva som kreves. Endret 29. november 2012 av Arabella 4
Løvetanten Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 (endret) Selvfølgelig kan hun ikke gjøre det. Mannen din må få henne ned på jorda igjen; enten ved å snakke med henne selv, via Familievernkontoret eller advokat. Av alle teite grunner jeg har hørt for samværsnekt så kommer denne langt opp på lista... Endret 29. november 2012 av Løvetanten 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 Dette er klart i overkant. Nei, hun kan ikke kreve. Ha en brannøvelse hjemme og det får være nok. Anonym poster: 643f4b4af52c0e3ac98c854aefa4933b
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2012 #5 Skrevet 30. november 2012 De har samværsavtale og det er denne de skal forholde seg til begge foreldre, ferdig med det. Menerbostedsforelder det er umiddelbar fare for barnets liv og helse kan hun stoppe samværet. Det at huset ikke er helt etter forskriften har ikke noe med at samværet er direkte farlig for barnet. For å dempe konflikten kan barnet sove i første etasje. Nå kan det tenkes at huset også oppfyller brannforskiften.
Løvetanten Skrevet 30. november 2012 #6 Skrevet 30. november 2012 (endret) Altså, mor har absolutt ingenting med å kreve at far skal holde brannøvelse for å ha samvær. Hvordan står det forresten til hjemme hos henne selv? Har far fått lov til å være på befaring og sjekke at sikkerheten er på stell hos henne? Har hun antiskli i alle trapper, branntau og -stiger. Har hun pulverapparat lett tilgjengelig og nye batterier i røykvarsleren. Man kan lett trekke flere konklusjoner om denne morens modenhet, og at det er noe som skurrer i toppen på henne er helt klart. Samværsnekt pga brannsikkerhet som første steg. Hva blir det neste? Ta henne på denne bullsh** først som sist sånn at dere forhåpentligvis slipper å sloss om ungen i retten om få år... Endret 30. november 2012 av Løvetanten
kaprifolen Skrevet 30. november 2012 #7 Skrevet 30. november 2012 Moren her er jo tydeligvis litt tett... Men, jeg "kjeftet" på min søster for å la tantebarna mine sove i annen etasje uten brannstige, så jeg ser poenget også. De bor langt unna nærmeste brannstasjon, og du kan jo tenke selv, hvordan få 2 barn ut når trappen står i brann. Brannstige koster 1500kr på obs! Dere burde skaffe dere en slik uavhengig av mors anklager.. Og seriekoblede brannvarslere er også flott. 399 for to på jernia. Igjen: mor har ingen rett, og jeg er på deres side. Men brannsikkerhet ER viktig!
Gjest Lille-pus Skrevet 30. november 2012 #8 Skrevet 30. november 2012 For å kjøre avsporingen til perfeksjon her, siden vi er inne på temaet; Forbygging er alltid det beste Siden TS har hatt elektriker til å gå over systemet så ville jeg bedt vedkommende om rapport etter befaringen (enkelte forbedringspunkt kan jo foreligge. Jordfeilbryter o.l.) Pulverapparat ville jeg byttet til skumapparat. Skum er heller ikke farlig å bruke ved brann i elektrisk anlegg, slukker flammer minst like raskt som pulver, - og i skadesaneringssammenheng så blir det mye mindre å rydde opp. Seriekoblede røykdetektorer er et 'must' i dag. Sørg bare for å kjøpe optiske detektorer. Disse er mye raskere til å detektere typiske innenhus branner med store, grå røykpartikler i innledende fase av brannen. Brannstige er alltid bedre enn tau, men også dyrere. Og ha brannøvelser med jevne mellomrom. Viktig at både store og små vet på refleks hva de skal gjøre, hvor de skal gå dersom det skulle begynne å brenne. Yepp, det nærmer seg jul og høytid for bolighusbranner i Norge. 3
Rosalie Skrevet 30. november 2012 #9 Skrevet 30. november 2012 Ærlig talt, hun moren bør ta seg en bolle. Her finner du "Veiledning til forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn" Der vil du bl.a. se at det er krav om pipefeiing hvert 4. år om det ikke er lokalt regulert annerledes.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2012 #10 Skrevet 30. november 2012 Postet i hus og hage men prøver her også! Vi har kjøpt oss et gammelt hus på landet hvor bygging og brannsikkerhet har vært litt så som så. Vi pusser opp og har installert brannvarsler i 4 rom (kjøkken, soverom, gang nede og gang oppe), vi har også kjøpt pulverapparat. Problemet er: det har plutselig klikket helt for mammaen til min samboers sønn! Han får ikke liv til å ha samvær med sønnen før vi har satt opp brannstige i samtlige rom i andre etasje, en elektriker må komme å se over det elektriske (hvilket ble gjort før vi flyttet inn, alt er ok, men det tror hun ikke på!) og feieren må komme minst to ganger (selv om vi ikke fyrer med ved)! Hun har visstnok snakket med brannsjefen i byen og fått beskjed om at dette kan hun kreve! Kan hun kreve dette? Og hva er vanlige "brannforeskrifter" i bolighus? Anonym poster: 9623268a0a285638eff539755cc45b20 Far har ansvar ved samvær Jf.barnelova. Så lenge huset klarer minimumskrav kan mor ikke si noen ting. Det er ikke krav til brannstige i alle rom over bakkeplan. Mor kan holde tilbake om barnet har en overhengede fare for skade om mishandling, Slik er det ikke her. Dette er bare tull av mor.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #11 Skrevet 30. november 2012 TS her! Dette er egentlig bare begynnelsen, dere skulle bare visst! Min kjære har ikke sett sønnen på 5 uker fordi de visstnok har vært syke. Helt greit det men når han da skulle hente gutten på tirsdag så fikk han beskjed om at han måtte ha samvær der iom at det er så lenge siden sist. Han gir da beskjed om at det ikke er aktuelt, han har planlagt tur på badeland med meg og lillesøster (litt ekstra siden det var så lenge siden sist), mor sier at da er det bare å glemme samvær! Senere på dagen så får han en evig lang meld fra mors samboer om at han kan bare glemme å se sønnen igjen før brannforeskrifter er i orden, at han er en dårlig far, at mors samboer elsker sønnen hans mye mer enn min kjære noengang kommer til å gjøre osv osv. Dette er visstnok mor og mors samboer enige om! Mors samboer skriver også at "jeg ville ikke ringe sånn at barnet hører at jeg er forbanna på deg, men nå har jeg holdt kjeft i to år så nå får det faen meg være bra!" Min kjære og moren har aldri hatt noe forhold, det var en onetimething hvor kondomet røk, like før han traff meg! Han har nå kjempet i to år for å få et forhold til sønnen men det er rimelig vanskelig når mor holder på sånn her og i tillegg kaller sin nye samboer for pappa! Litt fortvilet innlegg men må bare få det ut et sted! Anonym poster: 9623268a0a285638eff539755cc45b20
SmallTalk Skrevet 30. november 2012 #12 Skrevet 30. november 2012 Oh my! Det er fælt å si det, men dersom far har litt ryggrad, så går han til sak for å få bli bostedforelder. Det er tydelig at mor ikke akkurat tenker på barnets beste, og så lenge hun tydeligvis gjør sitt beste for å sabotere det som kan saboteres, så er dette virkelig en sak for familievernkontoret. 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #13 Skrevet 30. november 2012 Oh my! Det er fælt å si det, men dersom far har litt ryggrad, så går han til sak for å få bli bostedforelder. Det er tydelig at mor ikke akkurat tenker på barnets beste, og så lenge hun tydeligvis gjør sitt beste for å sabotere det som kan saboteres, så er dette virkelig en sak for familievernkontoret. Han har snakket med advokaten sin om det men hun anbefalte å ikke gjøre det iom at gutten ikke har fylt tre engang. Det var liten sannsynlighet for at han kom til å vinne. Familievernkontoret har vært inne siden dag en men det gikk over til advokatmøter da mor ikke klarer å overholde samværsavtaler. De har satt opp tilsammen 7 forskjellige samværsavtaler, hvorav absolutt alle har blitt brutt gang på gang. Jeg sier ikke at min kjære er perfekt han heller, men han prøver så godt han kan å samarbeide og å ikke krangle med mor, han vil jo bare sønnen sitt beste! Anonym poster: 9623268a0a285638eff539755cc45b20
Løvetanten Skrevet 30. november 2012 #14 Skrevet 30. november 2012 Jepp, her ser vi barnefordeling i praksis. Det handler ikke om "ryggrad" som en så spydig bemerker her oppe, men om hva som er realistisk å få til. Har mor puls og tak over hodet så blir ikke barnet flyttet på. Uansett om den andre forelderen er "bedre egnet". Sånn er det bare. Jeg ønsker dere lykke til.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #15 Skrevet 30. november 2012 Moren her er jo tydeligvis litt tett... Men, jeg "kjeftet" på min søster for å la tantebarna mine sove i annen etasje uten brannstige, så jeg ser poenget også. De bor langt unna nærmeste brannstasjon, og du kan jo tenke selv, hvordan få 2 barn ut når trappen står i brann. Brannstige koster 1500kr på obs! Dere burde skaffe dere en slik uavhengig av mors anklager.. Og seriekoblede brannvarslere er også flott. 399 for to på jernia. Igjen: mor har ingen rett, og jeg er på deres side. Men brannsikkerhet ER viktig! TS her! Vi har tenkt til å kjøpe både brannstige og brannteppe, men vi fikk en baby for seks uker siden og det er 25 dager til jul, så mye penger er et større innhogg i økonomien ennvi har mulighet til før i januar. Kjipt men sant! Vi har seriekoblet alle brannalarmene og har pulverapparat i alle tre etasjene. Hun mener at vi må brannstige i samtlige rom i andre etasje, hvilket er intet mindre enn 5 rom! Anonym poster: 9623268a0a285638eff539755cc45b20
Rhiannon Skrevet 30. november 2012 #16 Skrevet 30. november 2012 Jeg ville anbefalt å kontakte feier uansett jeg, selv om dere ikke fyrer med ved... Det er veldig greit å vite at pipa er i orden strukturelt sett! Snakk med feiervesenet og hør om de kan ta seg en tur og se på det, det var gratis for oss i fjor da vi kjøpte hus.
Sulosi Skrevet 30. november 2012 #17 Skrevet 30. november 2012 Far må ta denne saken for retten og be om at det der settes opp en samværsavtale med dagbøter hvis den ikke overholdes. Siden de har hatt advokater inne i bildet såpass lenge og det er sms'er å vise til så kan jeg ikke se annet enn at han har en sterk sak. 2
Gjest Eurodice Skrevet 30. november 2012 #18 Skrevet 30. november 2012 TS her! Vi har tenkt til å kjøpe både brannstige og brannteppe, men vi fikk en baby for seks uker siden og det er 25 dager til jul, så mye penger er et større innhogg i økonomien ennvi har mulighet til før i januar. Kjipt men sant! Vi har seriekoblet alle brannalarmene og har pulverapparat i alle tre etasjene. Hun mener at vi må brannstige i samtlige rom i andre etasje, hvilket er intet mindre enn 5 rom! Anonym poster: 9623268a0a285638eff539755cc45b20 Denne kvinnen må være stein, hakke gal! At noen kan synke så dypt for å hevne seg, går over min forstand. Har hun alt på stell hjemme hos seg selv, med alarmer, slukningsapparater, stiger osv.?
Wildy Skrevet 30. november 2012 #19 Skrevet 30. november 2012 Kall inn til megling sporenstreks! Dette er jo helt på trynet! Ta vare på alt av SMS, og sørg for at all kontakt er skriftlig ( epost er kjekt). 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #20 Skrevet 30. november 2012 Jeg synes ikke moren er på trynet, jeg ville heller aldri overlatt min sønn til en fyr jeg ikke liker i et gammelt, brannfarlig hus.Jeg ville heller ikke bare sendt gutten avgårde til et ukjent hus med en "far" han til vanlig ikke har mye kontakt med. Hvorfor kunne ikke far ha tilvenningssamvær med gutten i guttens eget hjem? Det jeg virkelig stusser på er hvorfor din samboer insisterer på å ha så mye samvær med denne gutten som han strengt tatt bare har vært sæddonor til, spesielt når han ser hvor mye konflikt og ufred dette fører til. Gutten tar ikke skade av å vokse opp med en annen "pappa", og den familien (som inkluderer gutten) har det tydeligvis mye bedre uten innblanding fra dere. ..... Verken pulver eller skum egner seg spesielt godt til å slukke brann med, forresten. Mange som omkommer i boligbranner blir funnet med apparatet i hendene. Skal dere ha noe som virker så kjøp CO2-apparater. De både kveler og avkjøler, og er langt mer effektive. Grunnen til at dere bør ha en stige i hvert rom i andre etg er selvsagt i tilfelle brann sperrer adgangen til et eller flere av rommene. Jeg synes ikke det er et urimelig krav. ..skjønt jeg ville heller krevd at toåringen sov på samme rom som dere. Er noen år igjen til han kan bruke brannstige på eget rom. Anonym poster: 09d7af6d2af4c3d880e99dbb412edcc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå