Gå til innhold

Bilrute


Gjest Stjerner og planeter

Anbefalte innlegg

Gjest Stjerner og planeter

Stemmer det at om du får ein sprekk i frontrute så vert ein film, som skal vera beskyttande, øydelagd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HÆ?

Jeg burde følgt bedre med i nynorsk timene...

Sprekk i synsfelte skal fikses snarest, veldig ofte kan det hjelpe å bare slipe ruten litt, ellers må den byttes og det koster vel ca 2000 i egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg fikk sprekk i ruta mens vi var ute og kjørte, han skulle uansett ordne det dagen etter, men over natta ble det minusgrader. Da han neste morgen kjørte til jobb så sprakk hele ruta, så jeg vil tro det er noe som skal fikses.......

Anonym poster: 1d05620f4417abe2bdc79bc2bc89c6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

eg skjønar at ruta må skiftast.

Men spørsmålet mitt var om det er ein beskyttelsesfilm "inni" ruta som vert øydelagd ved ein sprekk?

ein film som hindrar ruta i å knuse i tusen knas ved ein evt kollisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la oss først feie avgårde en vesentlig misforståelse.

det er forskjell på sprekk og steinsprang-skade.

sprekk vil si at selve strukturen i vinduet har knukket på et punkt, denne vil ikke stoppe å vokse og vil etter tid - noen ganger veldig fort, andre ganger veldig sakte - forplante seg videre i en større sprekk.

en frontrute er faktisk en del av den bærende konstruksjonen til bilen der den er montert mellom A-stolpene, og denne sprekken vil naturlig nok vokse på grunn av vibrasjoner fra karosseriet.

det er umulig å begrense denne veksten pga glassets natur.

en steinsprangskade KAN repareres, så fremt den ikke har utviklet seg for mye. det er ikke en film du legger i, men en fyllmasse eventuelt en plugg som plasseres i selve skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

uff, kanskje det er eg som er dårleg å forklara....?

Eg har fått ein sprekk i ruta og eg snakka med ei veninne. Ho sa at ruta måtte skiftast fordi sprekken øydela ein beskyttelsefilm inni ruta? kanskje film er feilt ord?

Altså noko som er "baka inn" i ruta under produksjon for å hindre at rute knuser i 1000 bitar. Eg lurar på om dette er rett?

Eg tenkjer ikkje på noko du kan leggja på ruta etter skaden har skjedd...

(ok, eg ser at eg har veldig liten peiling på bil...burde aldri starta tråden..:sjenert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner hva du mener.

Det du spør om er, hvis ruta er sprekt, er det en hindring for at den holder sammen ved kollisjon?

Jeg fikk en stor sprekk i ruta som følge av en stein som skjøt rett i og laget en sprekk som vokste seg til 40cm opp ruta, liksom. Jeg stakk innom der hvor de fikser slikt og spurte om det samme, er det noe fare med å kjøre rundt med dette og blabla. Men nei, det var ikke det, om bilen kræsja og ruta knuste, ville det ikke hindre den i å holde sammen, om du skjønner?

Bilen ble uansett solgt som delebil litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Jeg tror jeg skjønner hva du mener.

Det du spør om er, hvis ruta er sprekt, er det en hindring for at den holder sammen ved kollisjon?

Jeg fikk en stor sprekk i ruta som følge av en stein som skjøt rett i og laget en sprekk som vokste seg til 40cm opp ruta, liksom. Jeg stakk innom der hvor de fikser slikt og spurte om det samme, er det noe fare med å kjøre rundt med dette og blabla. Men nei, det var ikke det, om bilen kræsja og ruta knuste, ville det ikke hindre den i å holde sammen, om du skjønner?

Bilen ble uansett solgt som delebil litt senere.

Ja, det var det eg meinte...(er det lov å skylde på masse jobb og sene kveldar....?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en plastfilm (oftest PVB) på typisk 1/3 mm inni der ja. Jeg kjenner ikke til at denne blir ødelagt ved en liten sprekk, men jeg ville tro at et rutebytte uansett var ønskelig/påkrevd om du først har fått en sprekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...