Gå til innhold

Dotter i ørene, over lengre tid


Gjest Funky Punk

Anbefalte innlegg

Gjest Funky Punk

Har den siste uken hatt dotter i begge ørene, konstant.

Det er svært ubehagelig og til tider smertefullt.

Hva kan jeg gjøre for at dette skal gå bort (gjesp, tyggis og annet hjelper ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært syk? Jeg hadde det i nesten to mnd en gang! Trodde ikke det ville gå bort, men det gjorde det.

Hvis du ikke har vært syk kan det kanskje hjelpe å få legen til å spyle ørekanalene. Det har jeg aldri opplevd selv.

Anonym poster: bd705e97a8b9b504022aa2c8011effe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke hatt influensa eller lignende.

Får vel kanskje ta en telefon til legen da

Da vet jeg ikke, men en venninne fikk spylt ørene. Hvis det varer lenge uten at du har vært forkjølet e.l. ville jeg snakket med legen, ja.

Anonym poster: bd705e97a8b9b504022aa2c8011effe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås de ut. Du holder for nesen, og igjen munnen,mens du presser luft ut nesen. Da bruker mine dotter å forsvinne. Mener jeg fikk det rådet av øre-nese-halsspesialist.

Anonym poster: a9ab5964bb4fd73721eab027dcae08da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å gjøre det motsatte av å blåse dem ut, hold for nesa og "sug inn" luft. Vanskelig å få til, men om det er vanlige trykkdotter, kan trykket være for høyt på innsiden av trommehinna, og da hjelper det ikke å blåse.

Får du ikke ut dottene da, kan det hende at det har lagt seg en ørevokspropp helt inne ved trommehinna i enten det ene eller begge ørene. Legen din kan hjelpe deg å få dem ut i så tilfelle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd det trikset med kokende vann i kopper?

Usikker på hvordan jeg best kan forklare det, men på fly, hvis man får slike dotter, kan flyvertinna komme med noe kokende vann som avgir damp, hun har bomull nederst i koppen slik at vannet holder seg der, og man må holde koppene inn mot ørene. Ser ut som mikkemus ører eller noe, men det fungerer på flyet. Var redd trommehinnene eller hjernen skulle punktere av trykket jeg ble utsatt for i kabinen, og da fungerte dette trikset godt!

Anonym poster: 1125ad86c531949d8fc969ff1119fcc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Forsøkte med koppemetoden uten hell.

Har også blåst både inn og ut, hit og dit...uten hell :(

Må vel bare krype til korset og ringe legen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Ringte legen.

Fikk tips om ha olje i ørene, men det har jeg testet i et par dager nå, så skal ned og skylle de på mandag.

Takk for alle tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dott i ene øret i 2 år, og det er en tett øretropet, hos meg begynte det med en kraftig influensa. Hvis det er det som feiler deg så anbefaler jeg deg å gjøre den blåsetingen som de andre har nevnt over, flere ganger per dag, det hjelper ikke på første forsøk hvis øretopeten er tett, det tar flere dager. Det har ikke hjulpet meg men det er det ØNH-spesialister anbefaler, gjøre den ca 20 ganger to ganger per dag. I tillegg sov med hodet høyt. Også kan du høre med fastlegen om å få prøve en medisin, det er forskjellige som kan fungere men ikke alltid fungerer de, ikke på meg :(

Det kan hende at du bare har mye ørevoks men da skal det ikke gjøre vondt, trur jeg, har ikke hatt det selv. Det kan olje hjelpe ja.

Eller det kan hende at du har en infeksjon i mellomøret, og et vil legen se når han/hun kikker inn.

Anonym poster: 790a3c6bd7c3b50ea2faa9bcb75c493c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leirviking

Om det vedvarer, så er det lurt å dra til legen for å spyle ut djevelskapet. Det er kjapt gjort, og hjelper. Kan også kjøpe en sånn ballong som fylles med saltvann-eller-noe-i-den-duren på apoteket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på sånn i et år.. Spylt, blåser ut, blåser inn, gjesper, sinusmedisin, kopper med damp, nesespray, you name it.

Legen sa jeg hadde overarbeidede trykkammere(?) i begge ørene, som følge av veldig mange flyturer i en veldig kort periode.

Nå er dottene konstante... Hrmf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på hva som er årsaken til dottene. Jeg har væske bak begge trommehinnene som gjør at jeg har dotter. Blåsing/holde for nesen o.l gjør det verre, øreskylling o.l har ingen effekt, ØNH spesialist må på saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chloe-

Kjøp deg en flyreise, så kan det hende dottene blir ukonstante :P

Har flydd en del i dette året også. Hjelper ikke i det hele tatt...

Bare å kjøre opp en bratt bakke gir meg dotter "utenpå" dottene. Disse smådottene forsvinner ved gjesping/gradvis, men jeg er aldri "dottefri". Haha, høres rart ut, men er utrolig frustrerende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Sliter også noe forferdelig meddotter i ørene, spesielt når pulsen øker eller det er for kaldt/varmt ute. Mellom +15 og -10 så er det ikke så ille. Prøvde en heftig nesespray som fikk øynene og nesa til å renne og ga kraftige nyseanfall, gikk på denne kuren i en uke, var dottefri i 1,5 år. Nå finner jeg den ikke igjen på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...