Gå til innhold

celleprøve vs. vevsprøve

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått time på gynekologisk avdeling til å ta en vevsprøve.

Det står at man må ombooke timen om man har blødning og skal ta celleprøve.

Jeg har gjennombruddsblødning for tiden.

Hva er forskjellen på celleprøve og vevsprøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå tipper jeg, men celleprøve da trenger man bare å la en sånn bomullspinne pirke borti huden, mens en vevsprøve så antar jeg at de må ta litt mer, som i et lite stykke kjøtt, og at du trenger bedøvelse.

Skrevet

Nå tipper jeg, men celleprøve da trenger man bare å la en sånn bomullspinne pirke borti huden, mens en vevsprøve så antar jeg at de må ta litt mer, som i et lite stykke kjøtt, og at du trenger bedøvelse.

Fuck..jaja..googlet desverre og nå er jeg bare pissredd.

Så om noen andre leser dette som har fått utført vevsprøve så fortell gjerne om gangen i prosedyren. Og ikke med formålet om å skremme livsjiten ut av meg er dere snille :(

Skrevet

Jeg har ikke gjort det, men det tipper jeg er null problem. Du kjenner jo ingen verdens ting.

Skrevet

Jeg sier bare: Ta smertestillende 30-45 minutter før timen din.

Selv gjorde jeg ikke det, ante ikke hva jeg gikk til heller. Det gjorde vondt.. men det går likevel HELT FINT !

Vevsprøve er "et stykke kjøtt" som de sier her, men det super små biter. Vondt, men samtidig bare mest ekkelt i grunn. Undersøkelsen foregår som en helt vanlig underlivsundersøkelse, men de bruker jo da litt annet utstyr for å gjøre det dem skal. Livmorhalsen blir vel utvidet noe (tror jeg siden det kjentes sånn ut) :P

Svosj .. så er du ferdig :)

Så bare pust.. slapp helt av. Det er viktig at du får tatt det, siden du skal ta disse prøvene så regner jeg med at du allerede har blitt informert om at du har celleforandringer.

Har forståelse for at du gruer deg litt, men bare møt opp og det er så greit når de hele er overstått :)

Lykke til ! :D

Anonym poster: 8ce8e4aef1afa71e4b622b185521f767

Skrevet

Jeg tok ikke smertestillende før biopsien/vevsprøven, og det hadde jeg ikke trengt heller. Først undersøker de vanlig, så smurte de på litt eddiksyre (dette svei litt men ikke så ille) for å se med et kamera, også klyper de av små biter. Jeg ble bedt om å hoste hver gang hun skulle klype, da trekker kroppen seg sammen og man kjenner klypet mye mindre. For min del ble det en del blødning da hun traff et blodkar, men spesielt vondt var det som sagt ikke. Så prøv å ikke grue deg så mye, slapp av mest mulig når du ligger der, også er det over på null komma nix :).

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ikke noe å bekymre seg over er min erfaring ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...