Gå til innhold

Liker dere pesto?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Basilikumpesto er kjempegodt! Annen grønn pesto har jeg ikke smakt så langt, så det må jeg få til. Rød pesto med soltørkede tomater liker jeg ikke. Jeg synes ikke soltørkede tomater er godt i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg har fått servert mat med pesto, har det smakt godt. Men når jeg kjøpte meg et glass med en av de billigere pestoene, og øste på litt på pastaen min, smakte det grusomt. Skal pesto varmes først? Eller smakte det fælt fordi det var en billig type?

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Det er helt ok, men ikke det beste jeg vet.Greit på pasta selv om jeg syns det kan overdøve andre smaker litt for mye.

Skrevet

Eller smakte det fælt fordi det var en billig type?

Sjekk ingredienslisten. Mange av de billige pestoene bruker f.eks. solsikkeolje istedet for olivenolje extra vergine. Det gjør store utslag smaksmessig. Jeg synes at ferdigpestoer smaker best når ingrediensene er nær opptil originalen; basilikum, olivenolje extra vergine, parmigiano reggiano (parmesan), pinjekjerner, hvitløk, salt - hverken mer eller mindre.

Skrevet

Finnes det noen kjøpepestoer som ikke har cashewnøtter som hovedingrediens?

Gjest gjest17
Skrevet

Finnes det noen kjøpepestoer som ikke har cashewnøtter som hovedingrediens?

Mener muligens Meny har en type uten, heter Pesto Ligure, husker dessverre ikke merket. På glass med brun etikett og papir over lokket.

Skrevet

Sjekk ingredienslisten. Mange av de billige pestoene bruker f.eks. solsikkeolje istedet for olivenolje extra vergine. Det gjør store utslag smaksmessig. Jeg synes at ferdigpestoer smaker best når ingrediensene er nær opptil originalen; basilikum, olivenolje extra vergine, parmigiano reggiano (parmesan), pinjekjerner, hvitløk, salt - hverken mer eller mindre.

Det skal jeg huske på å sjekke neste gang :)

Gjest hulderjenta
Skrevet

Åh, nå fikk jeg lyst på pasta med pesto..... ;)

Skrevet

Grønn pesto er jeg ikke særlig glad i, men rød pesto bruker jeg en del! Pleier å smøre pesto på skiven og ha hvitost på toppen også grille i ovnen! Super godt!

Skrevet

Litt pesto i pastasalaten er jo knallgodt! :sikle:

Rød pesto vet jeg faktisk ikke om jeg har smakt...

Skrevet

Noen som vet om man får kjøpt pesto uten melkeprodukter i? Evnt om den blir noe god uten dette oppi? Har fått melkeallergi og pesto er et stort savn!! :-(

Skrevet

Noen som vet om man får kjøpt pesto uten melkeprodukter i? Evnt om den blir noe god uten dette oppi? Har fått melkeallergi og pesto er et stort savn!! :-(

Parmesan er vel en viktig ingrediens i pesto, men du kunne kanskje ha laget det selv og med laktosefri ost? :) Blir vel ikke helt det samme, men..

Anonym poster: fdcc3448826cd5411d78b2a322db8380

Skrevet

Parmesan er vel en viktig ingrediens i pesto, men du kunne kanskje ha laget det selv og med laktosefri ost? :) Blir vel ikke helt det samme, men..

Jeg som skrev dette. Laktoseallergi og melkeallergi er vel to forskjellige allergier, ja... Nei, da vet jeg ikke. Finnes egentlig pesto uten melkeprodukter?

Skrevet

Jeg som skrev dette. Laktoseallergi og melkeallergi er vel to forskjellige allergier, ja... Nei, da vet jeg ikke. Finnes egentlig pesto uten melkeprodukter?

Hvis du kjøper ekte parmesan (parmigiano reggiano) og med lagring minst 24 måneder, så er den faktisk laktosefri :-) Endel "finere" supermarkeder og spesialbutikker selger Parmigiano Reggiano med lagring 24 eller 30 måneder.

Skrevet (endret)

Ellers: Hvis du er melkeallergiker (og ikke laktose-intolerant), er det ofte kumelk man reagerer på. Du kan fint lage pesto med en godt lagret pecorino, den er laget på sauemelk. Utvalget er ikke allverdens, kommer an på hvor i Norge du bor. Bor du i Oslo, burde det være greit å få tak i. Mange andre steder er det kun Pecorino Romano å få tak i av de lagrede. Hvis du bruker den, vær obs på at den er ganske salt. Så vær forsiktig med å tilsette mer salt.

Ekte manchego er også saueost. En vellagret manchego blir super i pesto!

Endret av Dolce
Skrevet

Pleier å lage pestofløtegryte (funnet på oppskrift i hodet, den har ikke et navn enda :eeeh: ), og den er kjempegod. Men typisk pasta med pesto er jeg ikke så begeistret for.

Skrevet

Ellers: Hvis du er melkeallergiker (og ikke laktose-intolerant), er det ofte kumelk man reagerer på. Du kan fint lage pesto med en godt lagret pecorino, den er laget på sauemelk. Utvalget er ikke allverdens, kommer an på hvor i Norge du bor. Bor du i Oslo, burde det være greit å få tak i. Mange andre steder er det kun Pecorino Romano å få tak i av de lagrede. Hvis du bruker den, vær obs på at den er ganske salt. Så vær forsiktig med å tilsette mer salt.

Ekte manchego er også saueost. En vellagret manchego blir super i pesto!

Det er kumelk jeg reagerer på, så dette hadde jo vært helt supert! Går an å prøve iallefall!!:)

Skrevet

Det er kumelk jeg reagerer på, så dette hadde jo vært helt supert! Går an å prøve iallefall!! :)

Lykke til! En vellagret pecorino eller manchego blir alldeles deilig i pesto :)

Skrevet

Lykke til! En vellagret pecorino eller manchego blir alldeles deilig i pesto :)

Veldig bra svar. Jeg har lagd pesto med pecorino mange ganger, og det blir veldig godt :)

Skrevet

Veldig bra svar. Jeg har lagd pesto med pecorino mange ganger, og det blir veldig godt :)

Høres ut som lykke på jord for meg, det har vært en stor sorg nå som jeg har fått påvist melkeallergi!! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...