Gå til innhold

Sliter med søvnen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann:) Jeg er 22 år og har hatt innsovningsvansker i 4 år. Men nå er det blitt så ille at jeg ikke fungerer lengre. jeg startet med melatonin, det fungerte ikke. Så gikk jeg over til circadin, det er egentlig beregnet på folk over 40 år og skal være en kur på 21 dager. Jeg gikk på dette fast i over ett år, hjalp ikke noe særlig tror jeg. Siden januar har jeg hatt større problemer enn vanlig, i august ble det slutt med samboer og tiden etter slet jeg selvsagt mer enn tidligere. Men det var bare en periode. Jeg føler ikke dette kan være noe psykisk, tror ikke jeg har noe jeg ligger å grubler over.

Men etter sommeren har det blitt så ille at jeg er redd livet mitt skal gå i dass. Jeg har allerede hatt en eksamen som jeg strøyk på (det er første gang jeg har strøket i noe, er generellt en flink student) jeg har snart en til, og er redd jeg stryker på denne også. Jeg forsover meg hele tiden, fordi dersom jeg sovner så sovner jeg en time eller noe før jeg skal opp, når jeg er på universitetet så detter jeg ut av forelseningen etter 10 min, klarer ikke å konsentrere meg. Når jeg sitter å lese pensum så leser jeg men jeg klarer på en måte ikke å avkode innholdet i det jeg leser. Jeg er ferdig utdannet til sommeren, om jeg bare klarer dette semesteret.

Jeg får ikke sove. Jeg tok meg selv i å drikke alene i i flere uker i strekk for å sove. Da bestemmte jeg meg for at nok er nok. Jeg har vært hoss legen mange ganger pga av søvnen, men jeg ble overrasket og bekymret over handlingene mine og forklarte at dette ikke går lengre.

Jeg fikk endelig utskrevet imovane, jeg skulle ta de 10 dager i strekk. Etter 5 dager ringte jeg legen og forklarte at jeg ikke har sovet på tross av imovane og lurte på om jeg skulle fortsette å ta dem. Nei, det skulle jeg ikke.. Etter en stund fikk jeg apodorm, de virker heller ikke. Jeg forstår ingenting. Er det noen som har opplevd det samme, som sliter med søvnen og har en mirakel kur?

jeg vett ikke om det er noe genetisk her men både min mor og min mormor sliter med søvnen og tar imovane innimellom og har gjort det i "alle" år. Men di sovner ivertfall av medisinene.

Jeg har prøvd alt annet jeg har lest, nye te, ikke pc eller tv, ikke trene før leggetid, trene før leggetid, ikke tur før leggetid, gå tur før leggetid, ikke nikotin før leggetid.. Jeg begynner å bli gal. Bokstavlig talt GAL, kroppen min fungerer ikke lengre, jeg griner og blir deprimert av ingenting, jeg ser prikket og har nesten kræsjet flere ganger ( ja, jeg vet jeg ikke skal kjøre i den tillstanden og tar nå bussen). Jeg orker ikke dette lengre..

Jeg vet dette ble et langt og sutrete innlegg men kanskje noen av dere har hatt samme problemer og har en løsning og forstår hvor tøft dette her er.

Anonym poster: 9d34e120feb4d345aac3b5212fa6d981

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv alltid hatt problemer med søvnen. Jeg pleide før å bli liggende i flere timer før jeg sovner. Og det gikk utover hverdagen, men jeg er vant til lite søvn.

Jeg har klart å få bukt med problemet, men de siste ukene har det derimot blitt nesten ikke noe søvn, og det har blitt så ille at jeg har nesten svimt av at utslitthet - jeg føler meg rett og slett syk av mangel på søvn. Jeg får ikke til å sovne i det hele tatt om natta - maks to timer på morgenkvisten. Har prøvd å utmatte meg selv ved å heller ikke sove på dagen, men jeg har innsett at det gjør vondt verre. Jeg mistenker det er medisinen jeg har fått nylig... for det er ingenting som funker plutselig... men det står ikke som bivirkning i den norske pakkevedlegget (det står i amerikanske utgaven...).

Jeg har aldri tatt piller, utenom melatonin, men det som hjalp meg var å høre på en innsovingsapp på mobilen! Denne skal man høre på hver kveld og lage gode soverutiner for kroppen. Da sovnet jeg på under tyve minutter. På dagen kan man også ta en "power-nap" i et kvarters tid for å restarte systemet hvis man er sliten og trøtt. Jeg ville forsøkt det, selv om det høres veldig rart ut. Jeg hadde null tro på det selv, men det funket for meg :)

Skrevet

Dette må være utrolig slitsomt og frusterende, ja! Har slitt en del med søvn selv og forstår hvor gal man blir av å være for trøtt til å gjøre noe, for "våken" til å få sove. Og du har holdt på sånn i FIRE ÅR!! Det må jo være et helvete!

Jeg har dessverre ingen mirakelkur, men burde du ikke henvises til en eller annen spesialst av noe slag? Ikke vet jeg om dette kan være noe tegn på annen sykdom, men jeg antar at legen har tatt noen blodprøver av deg, bare for å forsikre seg om at diverse verdier er der de skal være? Så finnes det jo slike søvnlaboratorier som burde kunne klare å finne ut noe. Der har de forhåpentligvis god kompetanse på søvnproblemer.

Om ikke annet, så kunne du kanskje prøvd deg noen timer hos en psykolog, bare sånn for å se hva det fører med seg. Må jo være utrolig frustrerende for deg, og om du mener du ikke har noen psykiske problemer nå, så er det svært lett å utvikle det når søvnen er så dårlig som du sier. Kanskje hypnose også kunne vært noe å prøve?

Ønsker deg uansett masse lykke til! Det skal ikke være nødvendig å gå rundt som dette 24/7.

Anonym poster: 68813f93e0b2c4dbd66bb864d2ee56cf

Skrevet

Tusen takk for svar:) Det er nemlig akkuratt slik det føles ut som ninuska_ som om jeg skal besvime, jeg ser prikket hele tiden. innsovningsapp må jeg si jeg tviler litt på, men jeg prøver hva som helst så tusen takk for forslaget, skal absolutt testes ut:)

Blodprøver er tatt ja, jeg har ikke noe psykisk som kan være grunnen til søvnproblemene. Men jeg kjenner at jeg omtrent blir psykisk syk av ikke å sove, kan faktisk gråte av frustasjon om natten fordi jeg så gjerne vil sove. Når jeg har tidlig vakter på jobb, må jeg være våken hele natten, for om jeg sovner f. eks kl 5, da våkner jeg ikke når jeg skal opp kl 6.

Jeg prøver å unngå disse power napene på dagtid for ikke å ødelegge døgnrytmen, men det er jo egentlig ikke døgnrytmen som er problemet. Jeg tar av og til en power nap om jeg får det til, dersom jeg skal lese masse eller skal på jobb. men som regel klarer jeg ikke dette heller. Jeg sover fra 0-2 timer hver dag, en gang i uken kan jeg være så heldig å sove i 3-4 timer. Men ofte går jeg over 48 timer uten noe form for søvn, dupper ikke av en gang. Dette går ikke lengre. Er redd for at hele studie skal gå i vasken.

Men hva gjør en når sovetabeletter ikke fungerer? Jeg prøver gjerne psykolog, men føler at jeg er litt små deprimert og sliter med motivasjon og overskudd pga søvnmangel ikke ovendt!:S Men takk så masse for svar, må nok bare bestille time til legen igjen, men jeg føler ikke han tar meg helt seriøst:S

Jeg har hørt at de har en søvnklinikk i bergen, noen som vet om det stemmer og er det noen soom har erfaringer derfra?

Skrevet

Les litt om polyfasisk søvn og se om det kanskje kan fungere for deg.

Jeg har en helt merkelig søvnrytme, og har hatt det siden jeg var barn. Det som er tilfellet for min del er at jeg har klart å tilpasse meg dette. Jeg jobber natt, jeg har et "oppstykket" sosialt liv, og jeg lever stort sett etter min egen pipe.

Det koster, mye. Jeg kommer aldri til å komme meg i full jobb (men med nattillegg trenger jeg det heller ikke ;) ), og de som ikke kjenner meg ser på meg som lat pga at jeg "sover når jeg vil". Men jeg fungerer! Jeg slipper føle meg sliten døgnet rundt, og føle at jeg aldri strekker til.

Skrevet

Men får du sove om dagen? Jeg tenker at kanskje du har godt av å sove på dagen for da er ikke kroppen så anspent på kvelden. Jeg har som sagt hatt god hjelp av disse rutinene med soveappene - så det er jo ikke verre enn å prøve! :) Håper du finner ut av det - det er et mareritt uten søvn, det er sikkert og visst!

Skrevet

Be om henvisning til Bergen søvnsenter! De skal visst være av de beste på søvn i Norge.

Jeg har selv hatt problemer med søvn hele livet, sliter med innsovning og døgnrytme. Det er utrolig slitsomt, og ingenting har fungert for meg (heller ikke rådene fra BS..).

Anonym poster: 8d1fc707d5f8fa3135779a450f78bcf7

Skrevet

Tror ikke du skal være så redd for å sove litt på dagen, du trenger den søvnen du kan få. Og tenk på hvordan det er med barn, en sier jo at 'søvn avler søvn'. Dess mere overtrøtt en unge er dess vanskeligere er h*n å legge.

Anonym poster: 063587ea7e904d02fe0e992521d9d6d6

Skrevet

For meg så tar jeg Melatonin hver kveld. Ellers ligger jeg fint våken i fire timer før jeg sovner.

Anonym poster: 737a22565f17847f2b62100620092759

Skrevet

Det kan også være en idé å dokumentere søvnen din. Prøv å google "søvndagbok" eller lignende. Det fikk i alle fall jeg beskjed om av min fasstlege. Da får man litt mer innblikk i sin egen søvn og ting man ikke har tenkt over før kan "komme til syne". Blir kanskje også lettere for fastlegen din å ta deg seriøst om han faktisk forstår at du sover 1-2 timer i døgnet... Dette høres forresten latterlig lite ut, og jeg antar at dette gjelder de dårlige periodene dine.

Og absolutt, få deg henvisning til søvnsenter!

Anonym poster: 68813f93e0b2c4dbd66bb864d2ee56cf

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen. Skal Begynne å dokumentere søvnen min, det hørtes veldig lurt ut:) Tror jeg må prøve å få en henvisning til søvnsenteret også. Jeg er alt for ung til å gå på sovetabeletter resten av livet, og de virker jo ikke på meg allikevell. Synes det er snodig.. Setter virkelig pris på hjelpen og omtanken jeg har fått:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...