Gå til innhold

Bør sidemål fjernes som obligatorisk fag i skolen?  

1. 1. Bør sidemål fjernes som obligatorisk fag i skolen?

• Ja
      17
    • Nei
      25
    • Bryr meg ikke
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hysj-forslag i Regjeringen

I et hemmelig regjeringsnotat foreslår Kristin Clemet (H) å fjerne obligatorisk eksamen og skriftlig undervisning i sidemål i norsk skole.

Er dere enig i dette? Det er ikke jeg! Jeg skriver selv bokmål til vanlig, men det er kun fordi jeg ikke er flink nok i nynorsk. Jeg mener heller vi skal fjerne bokmål hvis vi absolutt må fjerne noe.

Jeg mener at nynorsken representerer norsk kultur mye bedre siden den er basert på dialektene våre. Bokmål er jo bare "forfining" av dansk jo... Jeg tror blandt annet at det ville vært mye vanskligere for oss å forstå ulike dialekter hvis det ikke hadde vært for nynorsk.

Er det noen som er enig med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei! jeg er sterkt uenig med deg. Det er et lite mindretall som snakker nynorsk. Og det vil du at flertallet skal tvinges lære, og fjerne Bokmålet.

Hvis du ser på skriveferdighetene på forskjellige fora på nettet, vil du finne at norskkunskapene er skremmende dårlige. Stor bokstav etter punktum hører til skjedenhetene. Det er ikke ille her på KG men ta en titt på VGDebatt. Det er hakket før analfabetisme. Norskundervisningen må intensiveres, nynorsken må være for spesielt interesserte, eller for de som ønsker å jobbe i TV.*S*

At et lite land som Norge skal ha to offisielle språk, er tull. Er du klar over at alle offentlife dokumenter trykkes på båe målføre. Til og med pass. Hva tror du det koster?

Kommunenes filmsentral gjorde en undersøkelse på hvilket språk i undertekstene de forskjellige kinoene i "det ganske land" ønsket.

7% ville ha nynorsk.

Den "nye tellemåten" femtiseks mot tidligere seksogfemti, hadde 50 års jubilemum i nov, 2003. Hvor godt har den idéen slått an, synes du?

Tvang fører ikke til sucess!

Det hemmelige regjeringsnotatet er ikke hemmelig lenger når du forteller om det her på KG. *S*

Skrevet

Jeg er ikke for total fjerning av nynorsk. For det er det en alt for stor kulturskatt. Men jeg synes heller ikke det burde være obligatorisk. Vi har begrenset med resurser, og jeg mener vi vil tjene mer (altså, oppnå bedre resultater) ved å bruke disse resursene på en bedre måte.

Sånn som det er i dag har vi dobbelt opp med norskundervisning. Noe som er alt for mye når vi titter på de med lese og skrivevansker. De med lese og skrivevansker har nok problemer med å holde seg oppegående i et skriftmål, som det er.

Men også for oss uten disse problemene kan vi sette spørsmålstegn om vi trenger sidemålet. Jeg mener helt klart 'nei' siden jeg ikke har noen problemer med å lese nynorsk. Og sånn som jeg ser det, så er de fleste som ikke har lese og skrivevansker oppegående når det kommer til det å lese sidemålet. Og det er jeg sikker på at de ville ha vært uten sidemålsundervisningen også.

Nei, jeg synes det er å kaste bort resurser på noe som allerede er implementert i hovedmålslæren. Jeg ser heller at vi gjør om på disse to ukentlige timene ungdomskoleelevene har til ekstra naturfag timer. Eller gym. Eller kanskje at vi setter opp noe nytt som for eksempel historie (og/eller geografi).

Hva vet dere egentlig om europa tidlig på 1100 tallet?

Orienten på 500 tallet? Eller Sør-Amerika 300 år før kristus?

Er det noen her som vet hvor Valletta er, uten å søke de opp?

Jeg vil anta at noen søker det opp, poster, og hevder de ikke gjorde det. Men det har det vel allerede vært debatter om.

Men uansett. Argumentet om at vi har rett til å få juridiske og statlige dokumenter på det skriftmålet vi har hatt vår oppvekst i, synes jeg ikke holder. Dette kan da ikke rettferdiggjøre alle de resursene som går opp i spinningen.

Hvor ligger forresten Laos? Eller litt lettere. Hvor lenge varte egentlig Korea krigen? Dette er enkel lære som har gått de fleste forbi.

Skrevet
Det er et lite mindretall som snakker nynorsk.

Ja, det må vel kallast knøttlite òg det mindretalet - består stort sett av nokre få nyhetsopplesarar i radio og TV...

Kor mange slike debattar skal me ha utan at folk kan skjøne at nynorsk IKKJE er eit talespråk? Eg fattar ikkje at det kan vere så vanskeleg! Ein snakkar ein dialekt - anten det er totning eller oslodialekt, ein skriv anten bokmål eller nynorsk - som er skriftspråk. (Dette burde nokon fortelje Carl I. Hagen òg - som meinar folk bør siterars på det målet dei snakkar - det kan fort bli kaos...)

Når det er sagt, meinar eg nynorsken forsvarar plassen sin i skulen. Eg synst det er langt viktigare å ta tak i mange lærarar (som underviser i nynorsk sidemål) sine uhaldbart dårlege kunnskapar i nynorsk. DET er eit stort problem. Dessutan fører det til at lærarane har eit anstrengt forhold til det, som smittar over på elevane - heilt unødvendig!

Dessutan burde ein bruke nynorske tekstar, til dømes, langt ned på barneskulen - utan å snakke om grammatikk og ordstilling. Det er mykje lettare å lære å skrive noko som er kjent for øyra!

Nynorsk treng me av mange grunnar. Svært mykje god norsk litteratur - ein del av dei store meisterverka, både innan poesien og elles, er på nynorsk. Dette trur eg hadde vorte vel mykje for mange å gi seg i kast med dersom dei aldri hadde prøvd seg på å lese eller skrive nynorsk før.

Dessutan er det ein heil del som har bokmål som sidemål - då skulle vel dei sleppe sidemålsundervisning òg då? Korleis skulle dei då ta seg fram i aviser, på internett etc., viss dei aldri hadde lært bokmål? (Ingen eg har høyrt om som ikkje greier å lære bokmål, men dette er reint prinsipielt. Viss den eine delen av språknoreg (eit merkeleg uttrykk...) lærer den andre delen sitt mål, må ein vel kunne forvente det motsette? Det handlar faktisk litt om respekt, synst eg.

Ein siste ting er at eg trur dei som er fødde og oppvakste midt i ein by på austlandet har godt av å utvide horisonten litt med tanke på norsk språk. Sjølv om nynorsk altså er eit reint skriftspråk, har det i seg trekk frå ein del norske dialekter. Eg har sjølv opplevd å kome inn i ein butikk i Oslo og spørje etter noko, og ikkje bli forstått. Eller telefonselgjarar som ikkje skjønar når eg - på dialekt - seier 'nei, eg er student, og les avisa på skulen'. Det er faktisk ganske provoserande (eg snakkar ikkje spesielt utydeleg eller 'grautete' heller), og eg meinar det må vere eit mål i seg sjølv at ein skjønar anna enn bokmålsnære talemål.

Til sist: Nynorsk er faktisk kjekt - synst mange bokmålselevar som har ein dyktig lærar i det! (Heilt sant!)

Skrevet

Jeg syns det bør være valgfritt om man skal lære nynorsk eller bokmål som skriftspråk i Norge. Jeg mener det er bedre å konsentrere seg om å lære ett skriftspråk riktig. Samtidig er det viktig å lære å forstå begge skriftspråkene. Norsk er et omfattende fag, og det bør være mulig å ta inn tekster på nynorsk (bokmål for nynorsk-elever) slik at man blir komfortabel med å lese det, men ser ikke poenget med at man skal lære gramatikken slik at man kan skrive det korrekt. For spesielt interesserte elever kan man vel ta det inn som valgfag? (På ungdomsskolen der jeg gikk hadde vi matematiske fag som valgfag. Hvorfor ikke sidemål?)

Skrevet

Det er snakk om å fjerne sidemål - det er vel media som har tolket dette til nynorsk?

I min kommune er nynork sidemål, i f.eks. Bømlo er bokmål sidemål.

Jeg mener at norskkunnskapene synker jevnt over, og ut fra det ståstedet mener jeg det beste ville være å konsentrere seg om å lære et av målene godt og grundig. Om det skulle være bokmål eller nynorsk vil vel bero på hvor i landet man bor.

Ideen om å kunne velge sidemålet som valgfag syns jeg er fin.

Jeg tror ikke det vil by på store problemer for hverken den ene eller den andre gruppen om opplæring kun ble gitt i det ene målet, jeg har aldri lært dansk på skolen, men har allikevel ingen problemer med å lese eller forstå det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det hadde vært interesant å vite om de som til vanlig skriver bokmål og synes nynorsk er så fint, også bruker nynorsk som skriftspråk til vanlig?

Vel...Ingenting gleder nok en nynorskbruker mer enn å irettesette en bokmålsbruker som prøver seg på nynorsken...og det frivillig!

Skrevet

Jeg syns det bør være valgfritt om man ønsker å lære bokmål eller nynorsk.

Å tvinge noen som ønsker å lære bokmål til å lære nynorsk tjener bare mot sin hensikt.

Skrevet

Nå er det vel lite som tyder på at man blir dårligere i et språk av å lære et annet. Heller tvert imot.

Ja takk, begge deler!

Gjest Seleena
Skrevet

Eg og syntest norsken blir dårlegare og dårlegare for kvart år. Mykje skrivefeil og ord som blir sagt feil.

For min del er bokmål mitt sidemål, og eg likar best nynorsk sidan eg syntest det er mykje meir spanande.....

Men eg forstår at det er vanskeleg for dei som har nynorsk som sidemål å lære det i motsatt til oss som får mykje bokmål-input i både bøker og media.

Men eg meinar ikkje at man skal fjerne sidemålet fordi om. Vil vi bli eit land som er "delt i to" pga skriftspråket?

Eg skriv under på det pip seier om nynorsk på barneskulen. Ein kan godt sprite opp norsksidemål-timane med å lese bøker for barna i 1. klasse, for å så snakke om dei vanskelege orda etterpå. Kanskje nokon veit om nokon ord dei har høyrt som dei aldri har vist kva betydde, som har ei morosam historie bak seg?

Det er jo aaaalt for seint å begynne med sidemål i 8. klasse på ungdomskulen!

Eg syntest det var lett å skrive stil på bokmål på ungdomskulen, men eg måtte alltid konsentrere meg VELDIG for å få det bra til. For å få bra karakterar.

Men det betyr ikkje at eg vil fjerne sidemålet mitt, fordi eg må konsentrere meg litt?

Kvifor skal skulen vere så lett då? Ein er jo der for å lære. Og alle veit at alt man lærer er ikkje ting vi VIL lære.

Eg meinar og det har mykje å sei kven som er sidemålslærar. At han ikkje berre underviser i grammatikk og stavefeil og slikt, men er sikker i sin jobb og tar det på alvor!

Gjest Seleena
Skrevet

Er dere enig i dette? Det er ikke jeg! Jeg skriver selv bokmål til vanlig, men det er kun fordi jeg ikke er flink nok i nynorsk. Jeg mener heller vi skal fjerne bokmål hvis vi absolutt må fjerne noe.

Jeg mener at nynorsken representerer norsk kultur mye bedre siden den er basert på dialektene våre. Bokmål er jo bare "forfining" av dansk jo... Jeg tror blandt annet at det ville vært mye vanskligere for oss å forstå ulike dialekter hvis det ikke hadde vært for nynorsk.

Er det noen som er enig med meg?

Enig med deg! Men kvifor har du laga ein undersøkelse basert på å fjerne nynorksen, når det er sidemålet det er snakk om?

Eg vil ikkje fjerne sidemål.

Skrevet

Synes også det blir helt feil at man skal fjerne nynorsk og at alle skal lære bokmål. Da synes jeg absolutt man skal fjerne bokmål for dem som har nynorsk som hovedfag også. Vil tro det er en like stor belastning på dem å ha bokmål som det er for dem som lærer bokmål å ha nynorsk.

Sidemål bør fortsatt være en del av norskundervisningen!

Skrevet
Enig med deg! Men kvifor har du laga ein undersøkelse basert på å fjerne nynorksen, når det er sidemålet det er snakk om?

Eg vil ikkje fjerne sidemål.

Jeg vet det, og beklager det. Oppdaget det litt for sent og fikk ikke endret det.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg bryr meg egentlig veldig lite om hvilket språk de fjerner, bare de fjernet et. Det er tåpelig å ha to skriftspråk i et så lite land som Norge.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skulle si det samme. Hvorfor er avstemmingen om "fjerning av nynorsk"?

Det er fjerning av SIDEMÅL det er snakk om!

Det betyr at de som har nynorsk som hovedmål, ikke skal få opplæring i skriftlig sidemål (=bokmål), og selvfølgelig omvendt. Vil det være gunstig med tanke på jobb osv?

Nå vet vi at de som har nynorsk hovedmål sjelden klager over å lære sidemål. Hvorfor? Er de flinkere i norsk?

Og hvis Clemet får det som hun vil (fjerning av sidemål), hva skjer med dem som har nynorsk som hovedmål, og vet at i alle jobber forventes at man kan bokmål? Har man tenkt på disse konsekvensene?

(Noen har sagt at har man nynorsk som hovedmål, så kan man nærmest automatisk bokmål også. Siden man vil avskaffe sidemål fordi bokmålselevene ikke er gode nok i norsk, burde vel logikken si at da burde alle ha nynorsk som hovedmål, for da lærer de bokmål også!! Noe å tenke på?)

Skrevet
Stor bokstav etter punktum hører til skjedenhetene.

Dette tror jeg skyldes retteprogram på PC (som automatisk endrer til stor bokstav) og ikke sidemålet.

Det hemmelige regjeringsnotatet er ikke hemmelig lenger når du forteller om det her på KG. *S*

Var heller ikke hemmelig lenger da det ble lagt ut på VG der jeg fant det.

Gjest Seleena
Skrevet

Det betyr at de som har nynorsk som hovedmål, ikke skal få opplæring i skriftlig sidemål (=bokmål), og selvfølgelig omvendt. Vil det være gunstig med tanke på jobb osv?

Absolutt ikkje !

Nå vet vi at de som har nynorsk hovedmål sjelden klager over å lære sidemål. Hvorfor? Er de flinkere i norsk?

Ikkje nødvendigvis, men vi som har nynorsk som hovudmål får meir bokmål input gjennom bøker og media. Vi har meir bokmål i kvardagen enn kva dåke har nynorsk. (Unntak i NRK då ;) )

Og hvis Clemet får det som hun vil (fjerning av sidemål), hva skjer med dem som har nynorsk som hovedmål, og vet at i alle jobber forventes at man kan bokmål? Har man tenkt på disse konsekvensene?

Eg trur ikkje Clemet vil fjerna sidemålet pga det er veldig lurt, men fordi ho vil ha ei viss popularitetsgrad frå elevane. (Les: bokmålselevar) Ho er jo berre ein politikar.

Ja tenkt kor stort mellomrom det blir mellom bokmål og nynorsk om man fjernar dei frå skulen! Det er greit ungdomane seier at dei forstår dei som snakkar nynorsk/bokmål NO ja. Men tenk på framtida då. Korleis vil det då bli? Korleis vil dei som er 3 år gamle i dag forstå sitt sidemål godt nok om man ikkje lærer det på skulen?

Det er ei alvorleg påstand Clemet kjem med. Det er ingen spøk å fjerne sidemål!! Dette kan ho UMULEG tenkt nøye gjennom.....

Og til slutt; ja det er mindretal i dei som skriv nynorsk kanskje, men det er fleir i Norge som SNAKKAR nynorsk enn bokmål!

Er DET noko å tenkje på? Jau ....

Skrevet
Ja tenkt kor stort mellomrom det blir mellom bokmål og nynorsk om man fjernar dei frå skulen! Det er greit ungdomane seier at dei forstår dei som snakkar nynorsk/bokmål NO ja. Men tenk på framtida då. Korleis vil det då bli? Korleis vil dei som er 3 år gamle i dag forstå sitt sidemål godt nok om man ikkje lærer det på skulen?

Jeg tror ikke det er nødvendig at alle skal lære å skrive sidemål for å forstå det, men om sidemål blir fjernet som obligatorisk skriftspråk, er det meget viktig å fremdeles lese forskjellige tekster i sidemål, slik at man lærer å forstå det. At man skal lære å skrive begge skriftspråkene gramatisk riktig ser jeg ikke nødvendigheten av. Men så lenge man har to skriftspråk i Norge er det viktig at man kan lese begge språkene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...