Gå til innhold

Angst mot hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en nær slektning som over det siste året har utviklet en sterk angst mot hunder. Det kommer fra ingensteds og blir bare verre. Hvis hun møter en hund på gaten, må hun snu og gå en annen vei. Tidligere elsket hun hunder over alt på jord.

Hun har også fått angst for telefonsamtaler til fremmede, leger, tannleger, medisiner mm. Jeg har hjulpet henne med å bestille legetimer, men så klarer hun ikke å møte opp. Hun er ikke særlig villig til å snakke om denne angsten i det hele tatt. "Legen kan uansett ikke kurere angsten", sier hun. Vel, hun har jo ikke en gang snakket med legen om den?

Jeg har så lyst til å hjelpe henne. Denne angsten ødelegger livskvaliteten hennes, og hun er så ung. Er det noen som vet om det finnes medisiner som hjelper mot slik angst? Eller må hun i terapi? Jeg vil ikke presse henne til å dra til legen hvis det ikke er noe han kan gjøre likevel. :(

Anonym poster: b42789df554d3f2805a87b2d32cccbe3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en del medisiner som kan hjelpe, men en kombinasjon av medisin og terapi vil nok være legens anbefaling (eller bare terapi før man tester ut medisiner).

Dersom hun må i terapi må hun uansett innom legen først, så det er slettes ingen dum idé å få en time hos fastlegen og snakke om problemene.

Anonym poster: 06900f6e0a823699e9a6be2e77b6bc92

Skrevet

Vil hun ha hjelp, må hun nesten dra til lege. Det er flere medisiner som kan hjelpe hvis hun trenger det, men jeg antar hun først får en henvisning til psykolog for terapi. Medisinene kurerer nemlig ikke, de bare demper symptomene.

Eksponeringsterapi er en godt brukt behandlingsmetode mot fobisk angst, der målet er at hun skal mestre fobiene. Man starter med små utfordringer, som gradvis blir vanskeligere. Et eksempel på hundeangst kan være å se en film av hund som bjeffer, og når man takler det, prøver man å se på lekende/bråkete hunder mens man selv er i bil, så kan man prøve å gå forbi en rolig hund på andre siden av gata, du skjønner sikkert tegninga:)

Små delmål hele veien, til hun en dag forhåpentligvis tør å klappe/håndtere en hund.

Du kan lese mer om fobisk angst og behandling her: http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/fobisk-angst-3079.html?page=1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...