Gå til innhold

Inkubasjonstid på under 24 timer ved forkjølelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var kort innom min søster i går med noen dagligvarer fordi hun ligger til sengs med høy feber og sår hals. Mindre enn 24 timer senere merker jeg at jeg har feber. Jeg hadde trodd jeg skulle slippe unna siden jeg ikke var hos henne lenge og vasket hender konstant. Men, men. Det jeg lurer på er om det bare er forkjølelse siden de gikk så fort? Trodde forkjølelse hadde en inkubasjonstid på 2-3 døgn. Hvis det er fare for å være et virus burde jeg vel holde meg hjemme, men om det bare er forkjølelse går jeg på jobb.

Anonym poster: dcba73e981c6506e32abb56c729a9fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ann på viruset, sånn som jeg har forstått det. Tror 1-2 døgn er vanligere enn 2-3 for min egen del. Så kan hende det er personlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nhi.no står det at inkubasjonstiden er 2-3 dager.

Anonym poster: dcba73e981c6506e32abb56c729a9fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjølelse et virus eller bakterier, men oftest virus ;) For kroppen må få i seg et virus eller bakterier for å bli syk på den måten, det er jo det som er selve smitten. Sår hals/forkjølelse er som regel et virus, men siden din søster var sengeliggende så er det kanskje en bakterieinfeksjon, da bakterier gjør oss mer syk enn virus (når det gjelder forkjølelser og influensa). MEN det er jo ikke sikkert at det er henne som har smittet deg, kanskje du har fått smitten (da bakterier) i deg fra et dørhåndtak på jobb og du klødde deg i øyet etterpå eller puttet et drops i munnen som du tok på. Kanskje fra bussen, eller en annen plass. Man må ikke ha omgått noen som er syk for å bli syk selv hvis det er en bakterie, men hvis det er virus så har du sikkert fått det av søsteren din (hvis hun har et virus). Men du kan også ha fått viruset fra noen som ble syke dagen etter de møtte deg. Et virus kan ikke leve uten en vert, så virus smitter fra person til person, ikke fra f.eks et dørhåndtak. Men du må bare se an formen din, mange drar på jobb med en forkjølelse, så du bør se an hvor snørrete og slapp du er og om du har feber.

Inkubasjonstiden er 2-5 dager på en forkjølelse og 1-4 for influensa, dette fant jeg på flere sider når jeg googlet. Men man kan smitte noen andre fra dagen før man blir dårlig og i 1-3 dager. http://www.nettdokto...orkjoelelse.php

Så er du i ganske dårlig form så hadde jeg holdt meg hjemme er par dager med tanke på smittefaren. God bedring!

Anonym poster: 1d442eb0881bf4e75a9f66142f3954ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...