Gå til innhold

Drapstrussel - bevisbyrde?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når noen har truet deg på livet, hva skal man da gjøre? Trusselen ble fremsatt muntlig, og inkluderte også familiemedlemmer.....Er det noen vits i å gå til politiet med dette, vil det bare bli ord mot ord??

Anonym poster: 406eb1577a45b6eff2153ea36bf5153d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan anmelde det. Dersom noe skulle skje med deg eller noen i din familie har du idet minste rapporter om tidligere trusler.

Anonym poster: 09e96288d8384a9f61247f25dda3bbb3

Skrevet

Nei, du kan anmelde det. Dersom noe skulle skje med deg eller noen i din familie har du idet minste rapporter om tidligere trusler.

Anonym poster: 09e96288d8384a9f61247f25dda3bbb3

Men vil noe konkret gjøres med det? Kan det f.eks. bli rettssak hvor jeg har krav på bistandsadvokat, eller trenger jeg skriftlige bevis eventuelt lydopptak før det blir tatt virkelig på alvor?

Skrevet

I strafferetten er det anklager som har bevisbyrden, og forholdet må bevises ut over enhver tvil. Dersom det er bare ord mot ord kommer det ikke til å føre til domfellelse, og saken kommer antagelig til å bli henlangt før det kommer til retten. Men du kan likevel anmelde det. Det kan ha i visse tilfeller betydning senere at noen har blitt anmeldt for noe selv om det er blitt henlagt.

Anonym poster: 1dc91b9d0fe47d5a30bbc596bcddbd10

Skrevet

I strafferetten er det anklager som har bevisbyrden, og forholdet må bevises ut over enhver tvil. Dersom det er bare ord mot ord kommer det ikke til å føre til domfellelse, og saken kommer antagelig til å bli henlangt før det kommer til retten. Men du kan likevel anmelde det. Det kan ha i visse tilfeller betydning senere at noen har blitt anmeldt for noe selv om det er blitt henlagt.

Kan tidligere anmeldte men henlagte forhold ha så stor betydning at saken kan havne i retten, selv om jeg ikke har skriftlige bevis?

Skrevet

Kan tidligere anmeldte men henlagte forhold ha så stor betydning at saken kan havne i retten, selv om jeg ikke har skriftlige bevis?

Hvis en sak er henlagt er saken avsluttet, den kan da ikke havne i retten. Det jeg mente med at en henlagt anmeldelse i visse tilfeller kan ha betydning er at en henleggelse vil bli lagret i politiets interne register. Den kan derfor komme med på en uttømmende politiattest (ikke alltid, men noen få ganger). Dette kan f.eks. være hvis man søker på jobb som politi, toller eller lignende.

I utgangspunktet skal ikke henlagte saker har betydning for senere saker. Det kan tenktes at dersom personen får en lignende anmeldelse mot seg senere, og den saken havner i retten, at henleggelsen kan brukes til å si noe om hvordan person tiltalte er. Da vil i så fall henleggelsesgrunnen ha betydning (f.eks. om det henlegges pga bevises stilling eller fordi intet straffbart forhold ble ansett bevist) Om dette er tilfelle vet jeg desverre ikke.

Skrevet

Men vil noe konkret gjøres med det? Kan det f.eks. bli rettssak hvor jeg har krav på bistandsadvokat, eller trenger jeg skriftlige bevis eventuelt lydopptak før det blir tatt virkelig på alvor?

Hvis du er en vanlig borger vil du ikke få noe. Hva tror du, at hvem som helst kan anmelde andre og påstå at de har truet en?`Så enkelt er det ikke og heldigvis ikke. Er du statsmininster eller prinsesse/prins vil du få avlytting hvis du ikke har det fra tidligere.

Hvis du er truet gjentatte ganger anbefaler jeg deg å skrive ned og datere alt og helst komme deg vekk før du blir truet igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...