Gå til innhold

Bankene robber oss


Gjest Darthoven

Anbefalte innlegg

Gjest Darthoven

Rentemarginen blir stadig større. Bankenes innskuddsrente faller kraftig, i mens utlånsrenten holder seg relativt uendret. Altså, bankenes rente blir lavere og lavere, i mens VÅR rente holder seg der den er slik at marginene blir større. Bankene tjener mer, i mens vi ikke får samme del av kaka. Nå snakker bankene til og med om å høye renten for oss privatpersoner.

Er det riktig at DNB skal gå med et overskudd på 40! milliarder, i mens vi skal finne oss i at renten går opp?

Dette overskuddet går først og fremst i lomma på toppledelsene i form av bonuser og godtgjørelser. Men vi finner vel oss i det som alt annet.

http://www.ssb.no/orbofrent/main.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bankene er pålagt av myndighetene å ha større egenkapital enn de har i dag. For alle bankene er den mest attraktive måten å få det på å tjene mer penger, og siden dette er et nytt krav som alle er pålagt å følge på veldig kort varsel er det ikke et alternativ for noen av bankene å sette ned rentene for å få flere kunder. Tvert imot ville det for mange av bankene vært bedre med færre kunder. Dermed har ingen av kundene noen alternativer de kan true sin bank med for å få lavere rente.

Anonym poster: 04cb014052023b7f01d8e9accf4899c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Bankene er pålagt av myndighetene å ha større egenkapital enn de har i dag. For alle bankene er den mest attraktive måten å få det på å tjene mer penger, og siden dette er et nytt krav som alle er pålagt å følge på veldig kort varsel er det ikke et alternativ for noen av bankene å sette ned rentene for å få flere kunder. Tvert imot ville det for mange av bankene vært bedre med færre kunder. Dermed har ingen av kundene noen alternativer de kan true sin bank med for å få lavere rente.

Anonym poster: 04cb014052023b7f01d8e9accf4899c7

Hehe. De er ikke pålagt og gå med 40 milliarder i overskudd.

Men jeg ser absolutt argumentet om at bankene ikke trenger flere kunder. 170 000 boligsstander har over 5 ganger inntekt i gjeld. Hvordan i all verden får man det til å gå rundt? Digresjon, men jeg har bare 2 ganger inntekt i gjeld, og jeg bruker 1/4 av lønna mi på huslån. Hva om jeg hadde 5 ganger inntekt i gjeld? Brukt nesten 3/4 av lønna mi på hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke pålagt og gå med 40 milliarder i overskudd.

Den store summen er bare en konsekvens av at det er en veldig stor bank. Sammenliknet med økningen i egenkapital de trenger er det ikke så veldig mye. Men jeg skjønner at du egentlig ikke bryr deg om hvordan ting henger sammen og bare vil ha ut litt frustrasjon, så jeg skal ikke plage deg mer.

Anonym poster: 04cb014052023b7f01d8e9accf4899c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Den store summen er bare en konsekvens av at det er en veldig stor bank. Sammenliknet med økningen i egenkapital de trenger er det ikke så veldig mye. Men jeg skjønner at du egentlig ikke bryr deg om hvordan ting henger sammen og bare vil ha ut litt frustrasjon, så jeg skal ikke plage deg mer.

Anonym poster: 04cb014052023b7f01d8e9accf4899c7

Ååååååja. Så smart du er! :) 40 milljjarder ej så dore penger at jeg sjønner ikke jei!!

Poenget er at marginene er absurd store, og større enn de trenger å være selv om bankene har måtte innføre "basel 3".

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8379546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bankene har drevet med altfor lave marginer, og har slitt av denne grunn. Nå må de drive mer forsvarlig, noe de er blitt pålagt av myndighetene i Norge/Europa.

Det lave rentenivået skaper problemer for næringen, men ikke så mye for kundene, som ikke akkurat lider spesielt mye.

Anonym poster: 1fc6b3f10a48a8bc8027b222a92375e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rentemarginen blir stadig større. Bankenes innskuddsrente faller kraftig, i mens utlånsrenten holder seg relativt uendret. Altså, bankenes rente blir lavere og lavere, i mens VÅR rente holder seg der den er slik at marginene blir større. Bankene tjener mer, i mens vi ikke får samme del av kaka. Nå snakker bankene til og med om å høye renten for oss privatpersoner.

Er det riktig at DNB skal gå med et overskudd på 40! milliarder, i mens vi skal finne oss i at renten går opp?

Dette overskuddet går først og fremst i lomma på toppledelsene i form av bonuser og godtgjørelser. Men vi finner vel oss i det som alt annet.

http://www.ssb.no/orbofrent/main.html

Dette er ikke noe nytt. Bankene har alltid robbet oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rentemarginen blir stadig større. Bankenes innskuddsrente faller kraftig, i mens utlånsrenten holder seg relativt uendret. Altså, bankenes rente blir lavere og lavere, i mens VÅR rente holder seg der den er slik at marginene blir større. Bankene tjener mer, i mens vi ikke får samme del av kaka. Nå snakker bankene til og med om å høye renten for oss privatpersoner.

Er det riktig at DNB skal gå med et overskudd på 40! milliarder, i mens vi skal finne oss i at renten går opp?

Dette overskuddet går først og fremst i lomma på toppledelsene i form av bonuser og godtgjørelser. Men vi finner vel oss i det som alt annet.

http://www.ssb.no/orbofrent/main.html

Svindelen ligger ikke i rentenivået, men i selve renten. Uten et rentebasert geldspengesystem så ville ethvert samfunn ha alle de penger de trengte til å få utført samfunnets nødvendigeoppgaver, et nesten ikkekesisterende skattenivå som kun var innrettet for å regulere pengemendgen, og en økonomi der samtlige av samfunnets oppgaver var verdiskapende i et balansert kretsløp.

I dag finnes det ikke et eneste samfunn i verden som ikke er neddynget i ubetalelig gjeld til de globale finansfyrstene, hvilket medfører et desperat behov for økonomisk vekst, brutalisering av naturressursene og en fordeling der 80% av menneskene lever i elendighet slik at 20% skal kunne leve i illusjonen av velstand.

Men nå er det snart slutt. Hele dritten er på randen til total kollaps, og når det gjør så vil det være den største katastrofale enkelthendelesen i menneskenes historie. For afrikaneren eller Amish mannen som aldri har fått eller villet være med på galskapen, så vil de ikke merke noen stor forskjell fra den hverdag de befinner seg i. For det vestlige massemennesket derimot, så vil dette innebære livsendringer de ikke helt hadde sett for seg. De vil snart lære sine tarmtotter å kjenne og ikke minst den fortvilelse de frem til nå gjennom sin livsførsel har påført andre mennesker.

Ve den som ikke er forberedt!!

Anonym poster: d01bb11fea001ff93f2cc11a3a4b40b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Rentemarginen blir stadig større. Bankenes innskuddsrente faller kraftig, i mens utlånsrenten holder seg relativt uendret. Altså, bankenes rente blir lavere og lavere, i mens VÅR rente holder seg der den er slik at marginene blir større. Bankene tjener mer, i mens vi ikke får samme del av kaka. Nå snakker bankene til og med om å høye renten for oss privatpersoner.

Er det riktig at DNB skal gå med et overskudd på 40! milliarder, i mens vi skal finne oss i at renten går opp?

Dette overskuddet går først og fremst i lomma på toppledelsene i form av bonuser og godtgjørelser. Men vi finner vel oss i det som alt annet.

http://www.ssb.no/orbofrent/main.html

Med mindre du har et godt alternativ, så ser jeg ikke helt hvordan vi kan la være å finne oss i det?

Men opplys meg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonalisèr bankene NÅ! Æsjabæsja, den enes død er den andres brød osv.

Kommunisme er veiet og funnet for lett, og dere vil heldigvis aldri få prøve dere igjen.

http://www.hegnar.no/bors/article712640.ece

http://www.hegnar.no/analyser/article712681.ece

Anonym poster: 04cb014052023b7f01d8e9accf4899c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunisme er veiet og funnet for lett, og dere vil heldigvis aldri få prøve dere igjen.

http://www.hegnar.no...ticle712640.ece

http://www.hegnar.no...ticle712681.ece

Anonym poster: 04cb014052023b7f01d8e9accf4899c7

Tror ikke regjeringspartiene i flere Indiske delstater og Nepal er enige med deg. Ei heller kommunistene med 49 % oppslutning i Moldova eller de Tsjekkiske kommunistene som nylig vant lokalvalget der! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rentemarginen blir stadig større. Bankenes innskuddsrente faller kraftig, i mens utlånsrenten holder seg relativt uendret. Altså, bankenes rente blir lavere og lavere, i mens VÅR rente holder seg der den er slik at marginene blir større. Bankene tjener mer, i mens vi ikke får samme del av kaka. Nå snakker bankene til og med om å høye renten for oss privatpersoner.

Spørsmålet er om du vil betale styrkingen av bankenes egenkapital igjennom rentesatsen eller over skatteseddelen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke regjeringspartiene i flere Indiske delstater og Nepal er enige med deg. Ei heller kommunistene med 49 % oppslutning i Moldova eller de Tsjekkiske kommunistene som nylig vant lokalvalget der! ;)

Du får flytte til et av de paradisene og leve ut drømmen din, da.

Anonym poster: 04cb014052023b7f01d8e9accf4899c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får flytte til et av de paradisene og leve ut drømmen din, da.

Anonym poster: 04cb014052023b7f01d8e9accf4899c7

Nok et saklig innlegg som SELVFØLGELIG er skrevet av "Anonymbruker".

Jeg har det fint her jeg. Jeg synes Norge er et fint sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...