Gå til innhold

Var dette for strengt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke slik at han føler seg straffet her. Han leker med legoen og bilene sine han, han sitter ikke i en krok og gråter fordi han ikke er ute ;)

Men np skal faren hente dressen på vei hjem, og så tar jeg ham med ut i ettermiddag.

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om meg selv. Jeg skulle ønske det ble annerledes, men der og da så jeg ikke mange andre muligheter. En klissvåt unge tenkte jeg ville være uforsvarlig, og jeg orket ikke å bære ham til barnehagen. Og det er helt åpenbart at han skjønte ag han burde høre på meg, for det var med trass i blikket han så på meg og veltet seg ned i grøfta. Men samtidig burde helt klart vinterdressen vært hjemme, og det er selvfølgelig min feil.

TS her, forresten.

Anonym poster: 1a5a9512caef5c44f500dc0fe59e86f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Funky Punk

Ikke ta det så hardt :)

Skjønner godt at foreldre blir litt slitne og leie selv om je selv ikke har barn :)

Ting kunne blitt gjort anderledes, og det vil du sikkert tenke mange ganger mens barna er små :fnise:

Kanskje du burde hatt to utedresser så du slipper å alltid huske på å ta med den ene frem og tilbake mellom hjem og barnehage?

Håper dere får kost dere litt ute i snøen senere i dag da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var ikke bare altfor streng, du var rett og slett litt barnslig i reaksjonen din! En ting er å være trøtt, noe annet er å overreagere så til de grader.

Da mitt barn var to-tre-fire år gammlet, vekket jeg hvis årets første snø kom etter at h*n hadde lagt seg, så gikk vil ut og kikket, undret og koste oss.

Ja, det førte til at ungen var trøtt neste morgen og ja, det var verd det.

For et barn på tre år er snø et under, og du kunne ikke unne ungen gleden? Nei, dette hovedinnlegget var trist lesing, det må jeg si.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke døm henne nord og ned da. Vi har alle vært slitne og gjort ting som vi har angret på. Det er lett å være perfekt i etterpåklokskapens lys.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre Forberedelser hadde gjort hele situasjonen lettere. Da hadde ungen din og deg som mamma fått det bedre og sluppet å sitte igjen med vonde følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke døm henne nord og ned da. Vi har alle vært slitne og gjort ting som vi har angret på. Det er lett å være perfekt i etterpåklokskapens lys.

Enig, og det å følge unger til og fra barnehagen er ofte et stressmoment mtp at man skal gjerne rekke jobb eller er sliten etter en lang dag så absolutt en tid på dagen hvor det er lett å trå feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke døm henne nord og ned da. Vi har alle vært slitne og gjort ting som vi har angret på. Det er lett å være perfekt i etterpåklokskapens lys.

Jeg er langt fra perfekt, Løvetanten, men akkurat her reagerte jeg og syns jeg har lov til å si det.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 åringen min i barnevogn på vei til barnehagen jeg.

Anonym poster: 272bec371d82d10886a5e25e7f6c45c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra perfekt, Løvetanten, men akkurat her reagerte jeg og syns jeg har lov til å si det.

:heks:

Ja, det er klart du har lov til det. Jeg synes heller ikke hun gjorde en god vurdering, men jeg har også mine øyeblikk jeg helst har lyst til å glemme.

Det er så innmari lett å dømme når man sitter og ser det utenfra og etterpå.

Der og da er det ikke alltid like lett- vi har alle vært der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart du har lov til det. Jeg synes heller ikke hun gjorde en god vurdering, men jeg har også mine øyeblikk jeg helst har lyst til å glemme.

Det er så innmari lett å dømme når man sitter og ser det utenfra og etterpå.

Der og da er det ikke alltid like lett- vi har alle vært der.

Har vi ikke alle noen av dem?

Jeg så bare for meg en unge som i pur glede ikke kunne styre seg - det er ikke alltid vrang vilje når de ikke hører. ;)

:heks:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det artigste er jo at ts endte opp med ris til egen ræv. Istedet for å få "fri" fra treåringen mens han var i barnehagen og hente et barn som er utslitt pga all lekingen i snøen må hun ha ungen hjemme og som tillegg går i taket av for mye energi.

Flott jobba ts! :5:

Anonym poster: 72434c83a7e3b1e459fd9b798d9b753d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ikke alle noen av dem?

Jeg så bare for meg en unge som i pur glede ikke kunne styre seg - det er ikke alltid vrang vilje når de ikke hører. ;)

:heks:

I know. Det er ofte den tingen man angrer på når de blir eldre; at man ikke klarte å være mer spontan med de og var så opptatt av "varme klær" og "vær forsiktig". Men man får la være å slå seg selv i hodet med alle tabbene sine og heller varme seg på alle de gode stundene. Vi har flest av de selv om vi feiler innimellom :)

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Takk for svar.

Ja, jeg ble sint og irrasjonell og barnslig, det er ingen tvil om det. Jeg er lei meg for at dagen ble slik og er som jeg sa ikke stolt av meg selv.

Men noe jeg savner litt når jeg leser svarene her - med noen hederlige unntak, blant annet fra Løvetanten - er å høre hva dere selv ville gjort. Det er greit at dere synes at jeg var barnslig, 3 år, at dette var trist å lese og at jeg muligens burde søke hjelp på helsestasjonen, men hva hadde dere gjort selv i denne situasjonen?

Og når dere svarer må dere ikke endre på premissene: Vinterdressen var ikke hjemme (så å si "jeg ville tatt på ham vinterdressen og lekt" er altså ikke et godt svar) og dette var ikke et barn fylt av barnlig undring og entusiasme, men en som kastet seg i snøen mens han vrælte og så på meg for å teste reaksjonen.

Jeg er faktisk også en mor som undrer meg sammen med barna over snø og jul og kyllinger og andre ting. Men jeg er langt fra perfekt, og denne dagen er et godt eksempel på det. Men jeg vil gjerne lære, så jeg blir glad for konstruktive innspill :)

Anonym poster: 1a5a9512caef5c44f500dc0fe59e86f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladebolle

Nå vet jeg ikke hvor kaldt det var hos dere, men hva med å få la han oppleve hvordan det føles å bli våt etter å ha kastet seg i snøen? Det kan være lettere for et lite barn å få kjenne konsekvensen av handlingen sin, enn å bare få det forklart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du er noen dårlig mor, ts.

Jeg hadde nok tatt ungen under armen og marsjert til barnehagen fordi jeg visste at det var tørt tøy der. Det var det alltid.

Men vi kjørte bil til barnehagen, det var for langt å gå, så jeg har ikke vært i akkurat den problemstillingen. Derfor var det så lett for meg å si at du var barnslig, fordi jeg håper jeg hadde latt ungen base litt og så marsjert videre. Kanskje hadde jeg ikke det. Unnskyld for at jeg var krass. Jeg hadde ingen rett til å være det.

Dere kan ut og leke og ha det moro i snøen en annen dag, og og du kan trøste deg med at det er du som kommer til å huske dette, ikke poden! Tro meg, jeg snakker av erfaring!

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjokoladebolle: Ja, kanskje du er inne på noe der. Jeg er jo så redd for at han skal fryse og bli syk og alt det der, men kanskje jeg bare skal prøve det.

Brunhilde: Takk for svaret ditt, det varmet faktisk! Dagen har vært helt håpløs, og det er ingen god følelse man har etter en sånn morgen. Vi vil jo det beste, men noen dager føles det som om det bare finnes gale alternativer...

Anonym poster: 1a5a9512caef5c44f500dc0fe59e86f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min og jeg går til bhg. og ja, det hender han er klissvåt innen vi kommer frem dit. Vi har alltid to sett skift liggende, så jeg ville nok bare latt barnet mitt styre på. Så får han kjenne hvordan det er å gå til barnehagen i vått tøy også.

Man kan godt forklare - men milelange samtaler om at mamme er sliten, du må høre på og blablablabla har liten hensikt. Hva vil dere oppnå med det? egentlig? Bortsett fra å føle deg som en "bra" mamma som kan ta feil og innrømme det?

Jeg er en sånn mamma som forklarer. Ikke nødvendigvis i lange utbroderinger om at jeg er sliten, men jeg forteller ham hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Jeg opplever at sønnen min er veldig mye enklere å si nei til og at han ikke "trasser", begge deler er ped.leder i barnehagen enig med meg i. I tillegg har han et bedre språk, spesielt for følelser, enn mange barn på hans alder. Han er under 3 år.

Anonym poster: 153105093399ca0e3a7ba355a36b0e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn mamma som forklarer. Ikke nødvendigvis i lange utbroderinger om at jeg er sliten, men jeg forteller ham hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Jeg opplever at sønnen min er veldig mye enklere å si nei til og at han ikke "trasser", begge deler er ped.leder i barnehagen enig med meg i. I tillegg har han et bedre språk, spesielt for følelser, enn mange barn på hans alder. Han er under 3 år.

Anonym poster: 153105093399ca0e3a7ba355a36b0e8e

Det er forskjell på å fortelle hva om skjer/skal skje og ha lange utgreininger. Det virker jo som dunhar funnet en god balanse. Jeg ser imidlertid at en del tar dette m å forklare altfor langt, så ungen hører ikke egentlig på noenting. Og det helecutarter mer til mas enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...