Gå til innhold

Var dette for strengt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Treåringen slo seg fullstendig vrang på vei til barnehagen. Han var glad for snøen, selvfølgelig, og skulle hoppe oppi alt som var av snø. Vi går ikke i utedress til barnehagen, så basing i snøen er ikke aktuelt. Han baset og hylte om hverandre, og jeg sa at jeg ville bær ham hjem og holde han inne hvis han ikke gikk skikkelig. Som sagt så gjort. Vel inne forklarte jeg ham at han må være inne i dag og at det ikke blir noe lek ute.

Nå er han lei seg, selvfølgelig. Maser om å gå ut. Jeg er dritalei.

Jeg gjør ikke om nå, men var dette helt på jordet?

Anonym poster: 1a5a9512caef5c44f500dc0fe59e86f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kids will be kids, jeg hadde tatt på han utedressen når vi gikk til barnehagen dersom det var snø.

Anonym poster: d740d1ea8b14491d0c29eb7473eea48b

• Liker 8
Skrevet

Ja, for strengt. Du kunne heller ha spilt på lag med han og tatt på utedressen. Han er for liten å skjønne en hel dags straff.

Jeg ville ha sagt til han nå at "Jeg skjønner at du ville base i snøen, men jeg måtte si nei fordi du ikke hadde på utedress og kan bli kald og syk. Neste gang vil jeg at du skal vente med å base til vi har tatt på utedressen".

Og så tar du gutten med ut for å kose seg i snøen!

• Liker 20
Skrevet

Enig med Løvetanten.

Anonym poster: 4e826274097fb6b6b7a0a1f9ba6dc07c

Skrevet

Ungen er tre år - noe jeg forøvrig lurer på om du er også...

Skrevet

Utedressen er i barnehagen. Vi hadde derfor valget om klissvåt unge eller å bære ham hylende i barnehagen (mye lenger enn å bære ham hjem).

Ja, jeg er ikke stolt av reaksjonen min og skulle ønske dette ble en fin dag ute. Det er ingen unnskyldning, men jeg er ekstremt sliten om dagen av mange grunner. Det ender med tap-tap, jeg er egentlig for sliten til å ha ham hjemme, og ikke minst, han får en kjedelig dag.

Huff.

Skrevet

Jeg hadde gitt han en ny mulighet til å gå til barnehagen (uten å base i snøen). Hvis han ikke hadde klart det da hadde jeg holdt han inne hjemme.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skjønner at du er sliten, det er lov til å være det. Men det er også lov til å innrømme at man tok feil og be om unnskyldning. Det er en viktig lekse for barnet ditt; at mamma og pappa også kan ta feil og innrømme det.

At det ble som det ble i dag er ikke gutten sin skyld. Det er dere voksne som planlegger dagene hans, og det er dere som legger igjen tøyet i barnehagen. Han har null snøring på kulde, vått, klesskift, regler for leking i snøen. Han er her og nå han, og han tenker ikke på hva som skjer om en time eller to.

Jeg håper du ikke er så trassig at du holder ungen hjemme en hel dag som straff. Både du og han har det bedre av at han får leke med andre barn i dag.

Endret av Løvetanten
  • Liker 9
Gjest Purple Haze
Skrevet

Må si jeg ble noe sjokkert her nå. En hel dags straff for en 3-åring? Uff a meg.

Trenger du hjelp, avlastning, veiledning? Henvend deg til barnehagen eller helsestajonen.

• Liker 1
Skrevet

Ja, for strengt. Du kunne heller ha spilt på lag med han og tatt på utedressen. Han er for liten å skjønne en hel dags straff.

Jeg ville ha sagt til han nå at "Jeg skjønner at du ville base i snøen, men jeg måtte si nei fordi du ikke hadde på utedress og kan bli kald og syk. Neste gang vil jeg at du skal vente med å base til vi har tatt på utedressen".

Og så tar du gutten med ut for å kose seg i snøen!

Synes dette var godt oppsummert, jeg. :)

• Liker 1
Skrevet

Utedressen er i barnehagen. Vi hadde derfor valget om klissvåt unge eller å bære ham hylende i barnehagen (mye lenger enn å bære ham hjem).

Ja, jeg er ikke stolt av reaksjonen min og skulle ønske dette ble en fin dag ute. Det er ingen unnskyldning, men jeg er ekstremt sliten om dagen av mange grunner. Det ender med tap-tap, jeg er egentlig for sliten til å ha ham hjemme, og ikke minst, han får en kjedelig dag.

Huff.

Det er lov å handl litt feil noen ganger, heldigvis :) Prøv å gjøre det beste ut av det for det om! Du hadde ikke muligheten til å ha på han utedressen, så du tok et valg. Neste gang blir kanskje valget annerledes ;)

Anonym poster: d740d1ea8b14491d0c29eb7473eea48b

• Liker 1
Skrevet

Drit i disse skinnhellige folka, alle gjør feil i barneoppdragelsen. Ingen kan forvente at du skal reagere riktig til enhver tid.

Si til gutten at du skjønner at han ville leke i snøen, og at han ble lei seg. Si videre at han er nødt til å høre på deg når du forteller han noe. Hvis han lover å være flink gutt og høre på deg, så kan han få gå i barnehagen. Så tar du på han ei regnbukse (hvis dressen lå i barnehagen) og går.

Problem solved.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Løvetanten har formulert akkurat det jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt, og ja, jeg har full forståelse for at du er sliten. Man gjør og sier gjerne merkelige ting når man er sliten (jeg har vært der, jeg òg).

Det er vanskelig å gå tilbake på det en har sagt, man tenker gjerne: "h*n kommer ikke til å ha mere respekt for meg hvis jeg ikke holder på mitt"... Det er gjerne der man tar feil (been there too ^^'). Forklar gjerne hvordan du føler deg, at du er sliten, at du var redd han skulle bli klissvåt av snøen, at du likevel har forståelse for at han ville leke ute. Ta deg gjerne tid til å forklare ham at du gjorde en feil, at det hender alle men at det viktigste er å rette opp i det.

Forklar ham at for å kunne leke i snøen så må han ha på seg dressen, og at den må dere til barnehagen for å ta på.

Gir deg en klem jeg! Er ikke alltid lett å gjøre alt etter boken hele tiden. Du er et menneske du også :)

Edit: taste-feil

Endret av metempsychosis
  • Liker 5
Gjest Purple Haze
Skrevet

Drit i disse skinnhellige folka, alle gjør feil i barneoppdragelsen. Ingen kan forvente at du skal reagere riktig til enhver tid.

Si til gutten at du skjønner at han ville leke i snøen, og at han ble lei seg. Si videre at han er nødt til å høre på deg når du forteller han noe. Hvis han lover å være flink gutt og høre på deg, så kan han få gå i barnehagen. Så tar du på han ei regnbukse (hvis dressen lå i barnehagen) og går.

Problem solved.

Så man er skinnhellig hvis man mener at dette var for hard straff for en 3-åring? Jaja, deg om det.

Forøvrig synes jeg ikke man skal bruke barnehage verken som belønning eller straff.

• Liker 5
Skrevet

Nyt resten av dagen innendørs, og pris deg lykkelig for at du nå slipper å gå ut igjen for å hente han i bhg også!

Jeg holdt på å snu å gå hjem med min 2,5 åring i dag rett og slett fordi hun bare skulle base i den jævla snøen, og ikke ville gå normalt så lillebror og jeg kunne komme oss fortest mulig inn igjen...

Det var ett ufyselig vær i morges, og sliten ute i det været med en 3 åring uten dress? Jeg hadde glatt gjort det samme som deg, så lenge jeg ikke skulle på jobb!

Også får vi håpe han nå har lært at han skal høre på hva mamma sier...

Anonym poster: b0d03fd8cd226a4ef0762d3f54024184

• Liker 1
Skrevet

Enig med siste anonym :)

Anonym poster: f38f5d8df2879044b8214a88817a8ee4

Skrevet

Fryktelig mye forklaring enkelte vil man skal gi en TRE-åring.....

Man kan godt forklare - men milelange samtaler om at mamme er sliten, du må høre på og blablablabla har liten hensikt. Hva vil dere oppnå med det? egentlig? Bortsett fra å føle deg som en "bra" mamma som kan ta feil og innrømme det?

jeg skjønner at du reagerte - og tenker vel at du ikke nødvendigvis var for streng heller. Du sa A og så gjorde du det. Heller ikke små barn dør av at deres handlinger og mangel på å høre etter får konsekvenser. Selv om vi åpenbart tror det her i landet.

Gjort er gjort - så tenker du heller ut andre reaksjoner for senere anledninger.

Skrevet

Er det vanlig å forvente at en 3-åring ikke skal være et barn, men oppføre seg skikkelig for å ta hensyn til foreldrene?

Jeg har ikke barn enda altså, men jeg synes det høres litt rart ut å faktisk mene at en treåring skal gå pent for å ta hensyn til mamma... han er bare ett barn, han fungerer ikke og tenker ikke som en voksen, det er vel jobben til den voksne.

:vetikke:

• Liker 3
Gjest Funky Punk
Skrevet

Skjønner at du er sliten, at utedressen ikke var tilgjengelig når dere gikk, men straff en hel dag er alt for voldsomt.

En time-out er greit, på noen minutter.

Kom dere ut i snøen og kos dere, kanskje du også kommer på bedre humør :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...