Gå til innhold

Legetime samme dag


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et lite spørsmål jeg håper noen kan svare meg på :)

Er det mulig å ringe til legekontoret sitt, og få time samme dag, eller er det legevakta man må henvende seg til da?

Det har seg sånn at jeg har hatt litt moderate smerter i testiklene i et par uker, men jeg har ikke gått til legen. Har bare tenkt at det må jo gå over snart.

Men nå er det blitt verre og det gjør ganske vondt, så tenkte jeg må komme meg til en lege fortest mulig. Hvis jeg skal bestille time hos fastlegen min så er det nok over 1 uke ventetid, så det går ikke.

Så, er dette noe jeg kan reise på legevakta med?

Bor i Drammen

Hilsen Gutt 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring med en gang de åpner og si at du trenger time samme dag.

Anonym poster: 72425a136dbe1bacd4812f58ab50203d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Fastlegekontoret har alltid satt opp noen akutttimer hver dag. Når du ringer og sier du trenger time vurderer de om det er "akutt nok". Ville heller ringt fastlege enn legevakt, da legevakta gjerne tar ting som er mer akutte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan absolutt dra til legevakta om du føler at tilstanden er akutt forverret, at du trenger hjelp idag. Hvis ikke så er det slik på de fleste legekontorer at du kan bestille hastetime. Om du ringer på morgenen, burde det være mulig å få time på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de muligheten til å ta deg inn iløpet av dagen gjør de det,ellers ber de deg ta kontakt med legevakten. Uansett får du hjelp en eller annen plassen. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På legekontoret her jeg bor har de alltid en lege som har satt av hele dagen til hastesaker, men ikke de som haster så mye at man ringer legevakta på sykehuset. Man bestiller time samme dag, og kan ringe å bestille helt til alle timene er fulle.

Anonym poster: bbde7d4a78a3bb3e9c7feee51d4e382c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da jeg fant en kul i brystet, ringte jeg litt ute på formiddagen. De sa at de prioriterer sånne ting veldig, men hadde ikke noe ledig den dagen, men fikk time grytidlig dagen etterpå. (var den første pasienten). De har nok satt av noen hastetimer, ja. Så ring imorgen tidlig :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legekontoret jeg går til har satt av en halvtime/time rett etter åpningstid for folk som trenger å komme inn med en gang. Det trenger ikke nødvendigvis være kjempealvorlig heller, litt avhengig av hvor mange som møter opp den dagen. Har benyttet meg av det et par ganger selv og har alltid fått time.

Mulig det også gjelder der du går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legekontoret jeg går til har satt av en halvtime/time rett etter åpningstid for folk som trenger å komme inn med en gang. Det trenger ikke nødvendigvis være kjempealvorlig heller, litt avhengig av hvor mange som møter opp den dagen. Har benyttet meg av det et par ganger selv og har alltid fått time.

Mulig det også gjelder der du går?

Litt off topic..

Det hadde mitt forrige legekontor og, eller man møtte opp når de åpnet og fikk en hastetime hvis det var ledig, så det måtte ikke nødvendigvis være innen en halv time etter de åpnet men som regel ble det fort fult, så de sa innen en halv time for å "garantert" få time. Jeg syns at det var kjempe tungvint fordi jeg opplevde noen ganger at det var så mange der at jeg ikke fikk time den dagen (dette var i Oslo, ikke på bygda), og jeg måtte da møte opp på same måte neste dag og håpe på time, og det er ikke noe særlig når man er syk. I tillegg fikk man ikke klokkeslett for time når man fikk time slik. Man fikk bare en bekreftelse på at man ble f.eks nr 9 og man måtte da sitte der og vente til de andre 8 var ferdig fordi man viste ikke hvor lang tid de bruker. Det var ikke satt av lik tid til alle, bare den tiden det tar. En gang satt jeg der i 3 timer og ventet, skulle egentlig vært på jobb da fordi jeg kunne jobbe selv om legetimen hastet. En annen gang ble jeg sist og fikk lov til å dra hjem men måtte komme tilbake innen kl 14, og jeg fikk komme inn til legen i 16-tiden. Merkelig system, før de innførte dette hadde de det sånn at man kunne ringe og fikk klokkeslett.

Så jeg er veldig glad for at mitt ny legekontor gir hastetimer over tlf og med klokkeslett!

TS ring fastlegekontoret ditt og spør, får du ikke time så kontakt daglegevakten eller kveldslegevakten. Lykke til!

Anonym poster: 8e7e53f8fc771eb4d88d7e070b026721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min har nesten bare time samme dag eller dagen etter. Kjempekjekt! Man sender en sms at man ønsker time også får man nesten alltid time samme dag.

Ellers så skal legen ha akuttimer om man ringer ved åpningstider.

Anonym poster: b1881a693b4abacd976d58660e7bdb44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min har nesten bare time samme dag eller dagen etter. Kjempekjekt! Man sender en sms at man ønsker time også får man nesten alltid time samme dag.

Ellers så skal legen ha akuttimer om man ringer ved åpningstider.

Anonym poster: b1881a693b4abacd976d58660e7bdb44

Legene har plikt til å yte øyeblikkelig hjelp når dette trengs. Du må kunne kreve å få time samme dag, forutsatt at du ringer i legesenterets åpningstid. Ellers på døgnet blir legevakta som regel adressen. Dersom du ringer fastlegen din privat, burde h*n imidlertid stille opp straks, uansett når på døgnet du ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene har plikt til å yte øyeblikkelig hjelp når dette trengs. Du må kunne kreve å få time samme dag, forutsatt at du ringer i legesenterets åpningstid. Ellers på døgnet blir legevakta som regel adressen. Dersom du ringer fastlegen din privat, burde h*n imidlertid stille opp straks, uansett når på døgnet du ringer.

Hoho. Du kan spøke, du.

Anonym poster: 7b45368b0b3f4b9af9820c2090661a91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene har plikt til å yte øyeblikkelig hjelp når dette trengs. Du må kunne kreve å få time samme dag, forutsatt at du ringer i legesenterets åpningstid. Ellers på døgnet blir legevakta som regel adressen. Dersom du ringer fastlegen din privat, burde h*n imidlertid stille opp straks, uansett når på døgnet du ringer.

Og dersom du ringer sjefen på den lokale kiwien klokken 04.00 fordi du har akutt lyst på is burde han åpne sjappa slik at du får is.

Når legesenteret har stengt har legen fri. Da respekterer man det og drar på legevakta. Du har vel ikke lyst til å "alltid være på vakt" du heller?

Anonym poster: 15c78492d874678526deac478bc4cbda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...