Gå til innhold

Gruer meg veldig til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal gjøre... Her sitter jeg alene med tre forventningsfulle barn som gleder seg til jul.

Jeg var så ubetenksom at jeg kastet meg på et studium. Det er trangt i hverdagen, det går akkurat rundt. Men nå som det nærmer seg jul.... Det knyter seg i magen, jeg gruer meg sånn!

Jeg har rett og slett ikke penger denne julen, og det er så vondt, vet ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom, våkner om natten, tenker og tenker. Problemet er ikke det at jeg må leve noen dager på havregrøt innimellom, det er barnas forventninger, som jeg ikke kan forstå hvordan jeg skal klare å innfri. Hvordan skal jeg fortelle dem at jeg ikke har råd til gaver i år? Er det noen her som har erfaring med det, og som kan gi meg noen kloke råd om hvordan jeg kan forklare dette for dem, uten å blande dem inn i husets økonomiske problemer? Jeg har heller ikke råd til gaver til vennene dem pleier å bytte gaver med, og jeg vil helst bare legge meg langt nede i sengen med dyna over hode og bli der og bli der.

Vi har ingen nær familie heller, så all mat må jeg selv stå for i hele julen til ungene og meg.

Jeg har vært på sosialkontoret en gang, men det er det verste jeg noen gang har vært med på, jeg har aldri følt meg så liten. Saksbehandler mente jeg måtte selgen bilen for å få krav på hjelp (gammel bil), men jeg vet med meg selv at det er mer enn jeg kan klare, da ungene verken får dratt i bursdager, besøkt venner i hverdagen eller fortsatt på fritidsaktivitetene sine da. Jeg orker ikke å kjempe der, dessuten bor vi på et lite sted, jeg kjenner både lege og dem på helsestasjon, de er foreldre til mine barns venner.

Akkurat nå ser jeg ikke noe lys, jeg gleder meg til å få begynne å jobbe etter endt utdannelse, men denne julen føles som en murvegg jeg ikke kommer over. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre, og håper på svar fra noen som har opplevd noe lignende en annen jul, hvordan kom dere over en jul man helse bare vil forsvinne fra????

Anonym poster: 3506954d72bdb0aca01a5ef02fae8a55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk på hvor heldig du er som kun sitter i det midlertidig. Prøv å ha det slik livet ut.

Anonym poster: 6faf6e7664d21d66070812240ac28f7f

• Liker 2
Skrevet

Først og fremst så vil jeg gi deg en stor, god klem :hug:

Har du ingen penger på sparekonto? Ingen penger du kan sette av til en bitte liten julegave til barna dine?Nå vet jeg ikke hvor gamle de er, men med tanke på gaver du kan gi til barnas venner så finnes det jo mye man kan lage selv som ikke koster all verden. Julepynt, malerier osv :)

Skrevet

frelsesarmeen deler ut mat i jula. du kan gå dit å hente litt mat. ja det er nok et nederlag men da får du hjelp til mat over jula allefall!

Anonym poster: fb26b1ac242e661ac0ddb9399a73260b

• Liker 2
Skrevet

Røde kors pleier å gi ut gaver til de som ikke har. Ring å hør med ditt nærmeste Røde Kors.

Det er trist å høre at du har det sånn, TS. Jeg har ikke jobb for øyeblikket og heller ikke så mye å rutte med akkurat nå, men hadde jeg hatt det, så skulle du fått noe penger av meg i julegave :)

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Tullprat at du må selge bilen for å ha krav på hjelp.

Skrevet

Hvor gamle er barna? Og hva med faren deres?

Skrevet

enig. du må faktisk kjempe for de rettigheten du har allerede!

Skrevet

Jepp, det høres ut som tullprat, men det er dessverre ikke en uvanlig melding å få...

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Ja, jeg vet jeg kan være takknemmelig for det jeg har, tre flotte barn, og at dette bare er midlertidig. Akkurat nå føles alt likevel veldig tøft.

Jeg fikk avslag på min søknad forrige gang, med begrunnelse at jeg måtte selge bilen for å få hjelp på sosialkontoret. Damen virket svært forståelsesfull, men mente at jeg måtte forstå at ikke alle har rett på bil. Noe jeg godt kan forstå, bare at det i min situasjon, og slik vi bor til, vil gå hardt utover barna. Dette forstod ikke saksbehandler. Jeg kunne sikkert kjempet for rettigheter, men det virker så dømt til å misslykkes, og akkurat nå har jeg mer enn nok med å holde hodet over vannet, og orker ikke tanken på å diskutere med slike mennesker.

Takk for rådet om leker på finn. Takk for råd om hjemlaget gaver og frelsesarmeen og røde kors. Jeg må vel komme igjennom dette på en måte. Takk, alle sammen!

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Ja, jeg vet jeg kan være takknemmelig for det jeg har, tre flotte barn, og at dette bare er midlertidig. Akkurat nå føles alt likevel veldig tøft.

Jeg fikk avslag på min søknad forrige gang, med begrunnelse at jeg måtte selge bilen for å få hjelp på sosialkontoret. Damen virket svært forståelsesfull, men mente at jeg måtte forstå at ikke alle har rett på bil. Noe jeg godt kan forstå, bare at det i min situasjon, og slik vi bor til, vil gå hardt utover barna. Dette forstod ikke saksbehandler. Jeg kunne sikkert kjempet for rettigheter, men det virker så dømt til å misslykkes, og akkurat nå har jeg mer enn nok med å holde hodet over vannet, og orker ikke tanken på å diskutere med slike mennesker.

Takk for rådet om leker på finn. Takk for råd om hjemlaget gaver og frelsesarmeen og røde kors. Jeg må vel komme igjennom dette på en måte. Takk, alle sammen!

rødekors og frelsesarmeen er hyggelig mennesker og forstår at ikke alle har det like lett økonomisk.du vil ikke møte annet enn forståelse.

• Liker 8
Skrevet

Hos Frelsesarmeen kan du søke om julehjelp og da får du en kasse med forskjellig julemat, godter ol. samt at ungene får en gave hver. Hvordan det er med røde kors og andre hjelpeorganisasjoner vet jeg ikke men du kan jo ringe rundt å høre evt spørre nav sosial om de har en oversikt. Hvis ikke du liker å ringe så send meg en PM så skal jeg ringe for deg ;)

• Liker 16
Skrevet

Hvor gamle er barna? Jenter eller gutter? :)

Anonym poster: db8218eab5a9fbb9baff7f54ee01e250

Skrevet

Sånn er livet... De fleste studerer, og så setter barn til verden, og så tjener de penger til å brødfø og kjøpe julegaver. .... Dette er slik det bør være: nemlig at dere får støtte til mat ,men that ' s it .. Ville vært helt feil at samfunnet skulle betalt for julegavene til barna..

Heldigvis er dette kun midlertidig :) men hva med faren? Og besteforeldre/tanter og onkler... Kjøper ikke disse gaver til barna ?

Skrevet

Kanskje du kan få noen leker av oss? Om aldersgruppen passer. Hvor gamle er de?

Anonym poster: 2236bf90d41acf58b8870a132f83b3e4

• Liker 9
Skrevet

Hei. Send meg en PM om barnas ønsker da vel, jeg skal handle julegaver imorgen og kjøper gjerne noe ekstra til dine barn :) Jeg bor i Oslo.

• Liker 25
Skrevet
De fleste studerer, og så setter barn til verden, og så tjener de penger til å brødfø og kjøpe julegaver. .

Ja det var jo veldig nyttig informasjon og TS har SIKKERT ALDRI TENKT PÅ DET FØR... seriøst

Hvor gamle er barna dine? Det finnes en del ting man kan lage billig selv om man bruker tid og energi på det. F.eks til vennene til barna kan du samle sammen glass fra syltetøy etc og dekorere disse, lag hjemmelaget godteri å ha oppi dem. (Eller kjøp fra europris eller annen plass) Dersom du kan sy og har symaskin kan du kjøpe veldig billig stoff fra stoff og stil (restesalg) og sy pulsvarmere, hansker eller annet og dekorere med ting de er opptatt av (jeg laget hello kitty pulsvarmere til dattera til broren min, det ble stor suksess) Jeg har mange tips om du kan å sy, strikke, hekle eller annet :)

De fleste butikkjedene kjører store kampanjer på julematen, vet at noe selges med tap for butikken til og med - kanskje du kan kjøpe det viktigste og droppe noe av det som er dyrt? (F.eks så kjøper vi juleblader og masse masse marsipan, dette koster mye, men å kjøpe 1-2 juleblader og lage marsipan selv blir minst like bra!)

Dersom du blir ferdig å studere til sommeren og vet du får jobb kan du kanskje planlegge en liten tur med barna som del av julegaven deres? F.eks telttur eller annen opplevelse de kan se fram til som ikke må bli så dyrt akkurat nå i julen.

• Liker 3
Skrevet

Hei. Send meg en PM om barnas ønsker da vel, jeg skal handle julegaver imorgen og kjøper gjerne noe ekstra til dine barn :) Jeg bor i Oslo.

Det kan jeg også gjøre - bare send PM. Bor også i Oslo. Kan bli mange gaver under treet dette :)

• Liker 9
Skrevet

Hjelp til å hjelpe på Facebook kan også hjelpe her, både med gaver og mat :) Absolutt verdt en titt.

Personlig kunne jeg også tenke meg å hjelpe, men med mindre du har et barn på mindre enn 1år, har jeg desverre ikke noe å gi videre.

Men om du vil sende meg adressen din på privat mail her inne, sender jeg deg gjerne en liten oppmerksomhet i posten. Det fortjener du. ( Og ikke alle tør å be om hjelp, som du gjorde her.. )

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...