Gå til innhold

stressnakke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med stressnakke, dvs smerter, ømhet og stivhet i nakken, svimmelhet, kvalme og hodepine. Jeg har vært hos legen og blitt ordentlig utredet. Jeg ble anbefalt manuell terapeut av legen og prøvde en som ikke hadde peiling på hva han drev på med. Jeg har begynt med styrkeøvelser (liten belastning men mange repetisjoner) og avslappningsøvelser hjemme, men har nesten nettopp begynt så vet ikke om det vil hjelpe.

Hva anbefaler dere meg å prøve? Manuell terapeut? Kiropraktor? Naprapat? Annet? Jeg vet om ei som er manuell terapeut som også gjør akupunktur, så jeg vurderer henne.

Hva er deres erfaringer?

Anonym poster: ce29ee8bd27b04dc023e22d25a7cde7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar :)

Noen som har forslag til øvelser jeg kan gjøre for nakken? Med f.eks manualer siden jeg har det hjemme, er ikke medlem på noe treningssenter pga elendig økonomi for tiden, derfor drøyer jeg også manuell terapeut ol litt...

Anonym poster: ce29ee8bd27b04dc023e22d25a7cde7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med det samme selv. Har brukt både naprapat og manuellterapeut. Har hatt god effekt med begge deler.

Begge har fokusert på at det er jeg som må gjøre arbeidet. Mye av grunnen jeg hadde vondt i nakken var feil bruk av musklene.

En god øvelse jeg gjør hver dag er å ligge på magen med fjeset ned, slik at nakken er i nøytral posisjon.

Hendene legges rett ved siden av hverandre rett over hodet. Da skal det dannes en trekant fra albuer til hendene. Selve øvelsen utføres ved at man trekker med skuldrene med ryggmusklene, gir et svakt press med albuene ned i bakken og fyller magen med luft. En skal så løfte hodet over bakken så høyt man kommer uten å bøye nakken.

Man vil typisk kjenne at man bruker musklene langs ryggraden fra omtrent midten og ned.

Denne øvelsen hjelper en med å bruke riktige muskler til å sette hodet i korrekt posisjon.

Gjør gjerne 8-12 repetisjoner 2-3 serier hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt gjøre øvelser selv bare de fungerer!! Takk for svaret :)

Anonym poster: ce29ee8bd27b04dc023e22d25a7cde7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...