Gå til innhold

Våpenplutonium

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er våpenplutonium og hva blir det brukt til?

Anonym poster: 4c9961f6308f33fa940109294675f947

Videoannonse
Annonse
Gjest Gunfreak
Skrevet

Våpen plutonium er en plutonium isotop som er mer høyenergisk(alstå avgir mer energi på kortere tid)

Dette gjør at de kan brukes til kjernefysiske våpen,

Skrevet

Hva er våpenplutonium og hva blir det brukt til?

Wiki er din venn.

Isotopen du er på jakt etter heter "Plutonium-239"

Skrevet

Jeg leste

Skrevet

Kjernefysiske våpen = Atomvåpen?

Forstår ikke helt hva det er jeg. Hørte om filmen om Tsjernobyl, og begynte å lure på hva de egentlig laget i den der reaktoren.. Våpenplutonium ble jeg ikke mye klokere av.

Begriper ikke at det er lovlig med sånne reaktorer. Kan plutoniumen brukes til noe fornuftig også eller?

Gjest Gunfreak
Skrevet (endret)

Forstår ikke helt hva det er jeg. Hørte om filmen om Tsjernobyl, og begynte å lure på hva de egentlig laget i den der reaktoren.. Våpenplutonium ble jeg ikke mye klokere av.

Begriper ikke at det er lovlig med sånne reaktorer. Kan plutoniumen brukes til noe fornuftig også eller?

Ja plutonium brukes til å drive atom reaktorere, som lager strømm, fordelen med dem er ingen utslipp, ikke noe co2 eller andre forurensende saker, det store problemet er at når uranet/plutoniumen er "brukt opp" må man finne et sted å lagre det fremdeles radioaktive stavene. Vanligvis lagres de i bunkere eller graves ned, men ingen av de løsingene er idielle.

Et mindre problem, er at ting kan gå til helvete og masse stråling kan slippe ut, dette har skjedd 3 ganger vi vet om, I noe som heter "three mile island" hendelsen, ikke en veldig farlig sak, men den var skremmende nok til at usa ikke har bygget flere atomreaktorer siden da, så har du jo Tsjernobyl som er den værste, mange døde, og store deler av området rundt den gammle reaktoren kan ikke være bebodd lengre, Og sist er det den fukujima reakotren i japan etter jordskjelvet og tsumanien.

Kjenrefysiske våpen = atomvåpen ja!

Endret av Gunfreak
Skrevet

Skulle tro det var bedre med forurensning når strøm skal lages, enn plutonium.

Takk for info, jeg er jo helt grønn på området!

Gjest Gunfreak
Skrevet

Skulle tro det var bedre med forurensning når strøm skal lages, enn plutonium.

Takk for info, jeg er jo helt grønn på området!

Ikke når CO2 skader så mye det gjør nå, skjer det noe med en atomreaktor, er det et lokalt problem, CO2 og globaloppvaring er noe som påvirker hele familien.

Jeg tror 90% av stømmen i Frankrike kommer fra atomreaktorer og de har aldri hatt noe problem. Pu239 bruker ca. 40 000 år før det er helt ufarlig, men virker bare i en reaktor en viss tid, så de må da graves ned eller gjemmes bort i ca. 40 000år.

Skrevet

Kjenner du til noen lettleste bøker om dette?

Vært fint å lese seg opp litt..

Skrevet (endret)

Plutionium er ikke bare plutonium!

Det fins forskjellige "grader" av det. Plutonium-239 er det man ønsker å fremstille til våpenbruk. Man kan også bruke en uran isotop (235..?). Problemet med å fremstille plutonium-239, er at man får mengder av plutonium-240 på kjøpet. Denne isotopen er uønsket, paradoksalt nok fordi den er mer radioaktiv enn 239 typen (gir fra seg mer nøytron og gammastråling), og man risikerer at bomben går av sånn halvveis, dvs at det blir en mindre eksplosjon rett før bombebrenselet rekker å fisjonere ordentlig (det man kaller "fizzle"). Når man snakker om "weapons-grade" plutonium ,snakker man om hvor lite plutonium-240 det er i plutonium-239ern! :) (Skakkeværralett)

Plutonium-239 har også den fordelen at det har lav kritisk masse, dvs at man trenger lite av det, for å lage en bombe (det er nok med 10kg, bygger man den skikkelig, er det nok med halvparten).

Reaktorbrensel er det ikke så nøe med, her kan man godt godta litt forurensninger av forskjellige isotoper. Man kan selvsagt bruke weapons-grade plutonium til å fyre en reaktor, men det det hadde vært som å fyre med sirlig utsmykkede stavkirker, istedet for vanlig ved.

Sist men ikke minst, sett deg ned og les om dette her. Jeg har bare tatt dette fra den wikipedia-artikkelen. Verre er det ikke.

Endret av Lutetium 71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...