Gå til innhold

Kudos

Gjest Stjerner og planeter

Anbefalte innlegg

Eg har registrert at ganske mange her på KG brukar ordet "Kudos". Eg har aldri høyrt eller lese dette ordet før no. Er det sånn at dette ordet er allmenn kjent? Eller er det noko interngreie? Er det frå desse berømte tv-seriane? Eg les jo ordet feil mange gonger og assosierar det med eit heilt anna ord...:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker det til stadighet, vet ikke hvor jeg har det fra, sikkert en eller annen bok :fnise:

Fra Wikipedia-artikkelen:

Selv om begrepet ikke er like godt kjent i alle miljøer er det introdusert på norsk. Det brukes da som «klapp på skulderen» og stilpoeng.[2] Det brukes også internasjonalt som synonymt for «poeng» mange steder på Internett hvor brukerne skal evaluere hverandres bidrag innenfor mange områder.

Uttrykket er et låneord lånt fra engelsk og er ikke listet i ordboken.[3]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker det som om noen har gjort noe bra/kult/tøft/beundringsverdig som det står respekt av. Da får man kudos av andre (altså man får økt respekt hos andre). Mulig dette er heeeelt på jprdrt...?

Anonym poster: a74643188f4379c9e601ca8a6968b262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiki beskriver det vel ganske bra;

Kudos (fra gresk κύδος kydos, bokstavelig «det som er hørt om») betyr berømmelse eller anerkjennelse ved å være kjent grunnet en handling eller noe man har oppnådd.

Ordet gikk inn i engelsk språk som britisk studentslang tidlig på 1800-tallet, en gang mellom 1825 og 1835. Fra akademiske sirkler fikk ordet større utbredelse i løpet av 1920-tallet ijournalistikken. Eksempel: «He received kudos from everyone on his performance» (= «Han fikk kudos fra alle for sin utførelse»).[1] Til tross for at ordet opprinnelig er entall på gresk, ser det på engelsk ut til å være flertallsform, noe som har gitt grunnlaget for nybegrepet kudo (entall) på engelsk, tilsvarende kudos (flertall).

Selv om begrepet ikke er like godt kjent i alle miljøer er det introdusert på norsk. Det brukes da som «klapp på skulderen» og stilpoeng.[2] Det brukes også internasjonalt som synonymt for «poeng» mange steder på Internett hvor brukerne skal evaluere hverandres bidrag innenfor mange områder.

Uttrykket er et låneord lånt fra engelsk og er ikke listet i ordboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sjå der ja, Orgus! Då vart det oppklarande. TAKK! Har faktisk ikkje tenkt tanken å googla det....Ja, eg er gamal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er alltid den raskeste måten å få svar på sånt på. Selv om svarene ofte drukner når folk poster kjapt etter hverandre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...