Gå til innhold

Gjærmengde

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hørt man ikke skal doble gjær mengden dersom man dobler en oppskrift. Men hvis dette stemmer, hvorfor er det da forskjellig antall gram i de forskjellige oppskrifter da?!! Hva er riktig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg bruker 50 gram gjær til 1 kg hvetemel, og dobler gjærmengden om jeg bruker 2 kg mel.

Skrevet

Når vi først vekker gjæren til live formerer en seg med eksponensiel vekst, og dermed er det ikke nødvendig med dobbel gjærmengde selv om du dobler resten av produktene, for de vil formere seg så raskt at du ikke merker det på hevetida. Først om du mangedobler de andre ingrediensene vil du merke en forskjell. Men man må ha en viss menge gjær i forhold til menge mel/væske, derfor er det forskjell på små oppskrifter og større.

Jeg bruker en halv pakke gjær til pizzadeig som det er ca 3 dl væske i. Brødeigen min er det over en liter væske i, men like vel har jeg bare dobbel gjærmengde selv om det er nesten fire ganger så mye mel og væske.

Gjest Zalomine
Skrevet

Man trenger ikke doble gjærmengden nei.

Jeg bruker også en halv pakke til pizza og en hel til boller eller brød. Ka fint lage dobbel bolleoppskrift med en pakke gjær også. Fakse forklarer dette flott.

Skrevet

Hadde en diskusjon med en kompis om dette for noen uker siden... Fungerer dette på akkurat samme måte med ferks gjær og tørrgjær, eller oppfører de seg forskjellig?

Skrevet
Hadde en diskusjon med en kompis om dette for noen uker siden... Fungerer dette på akkurat samme måte med ferks gjær og tørrgjær, eller oppfører de seg forskjellig?

Fungerer på samme måten når gjæren først er "i gang". Men tørrgjær må "vekkes" først, og hever derfor ofte litt saktere enn fersk gjær (dersom den er skikkelig fersk da).

Skrevet

Okei...

Fror mamman min bruker alltid litt mindre gjær når den er helt nykjøpt og fersk, og hun nekter å tro at man ikke trenger dobble mengden når man bruker tørrgjær. Nå hører det vel også til historien at hun aldri har prøvd tørrgjær fordi "det er ikke ordentlig gjær..."

Skrevet

Man kan faktisk bake brød på bare 5 gram gjær. Har en oppskrift på dette et sted. Trikset da er at deigen skal heve riktig lenge, slik at gjærsoppene får formere seg tilstrekkelig. Visst nok skal det være sunt at brødet hever så lenge, men jeg gidder ikke bruke så mye tid på det ;)

Gjest Zalomine
Skrevet

Lag deigen om morgenen, sett den lunt (under dyna fra senga som enda er varm der du sto opp?) og al den stå der hele dagen mesn du er på jobb? Kan heve mye da, på maaaaaaange timer?

Gjest Myumi
Skrevet

Når du skal dele en pakke fersk gjær i to bør du dele den fra hjørne til hjørne og ikke midt på, da er du sikker på at du får nøyaktig mengde. Dette lærte jeg av min mor som er en dyktig baker.

Gjest Zalomine
Skrevet

Det lærte jeg av min mor, og det lærte jeg på skolen, og det trudde jeg egentlig alle visste. MEN, når man skal del en pakke tørrgjær... da er det ikke like lett. Vel, jeg bruker bare halve gjørpakker av tørrgjær til pizza, og da er det egentlig ikke så farlig med, det er mer en nok likevel.

Gidder ikke ta det på vekta, for å si det sånn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...