Gå til innhold

Hvilken kjøkkenmaskin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trenger en ny kjøkkenmaskin, men hvilken type skal jeg velge? Egentlig har jeg mest lyst på en Kitchen Aid, pga. utseendet, men det er uaktuelt da den er altfor liten. Skjønner at her bør man være fornuftig og da trenger jeg en som er større siden jeg ofte lager store deiger. Før jeg tar meg en tur for å se på det ønsker jeg å vite hva dere anbefaler og hvorfor og hva dere har dårlige erfaringer med?

Anonym poster: bb24da5e7a5358a0e101da7ea1e6db70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er som deg, ønsker meg en kitchen aid, men den er ikke praktisk nok. Dumt. Men Kenwood sier jo folk skal være bra.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Hva menes med alt for liten? Har lyst på KitchenAid selv, men om den er veldig liten så blir jo det uaktuelt :(

Kan man f.eks bake bröddeig nok til minst 2-3 bröd i den, eller er den så liten at man knapt kan bake 1 bröddeig

Har sett litt på Kenwood også. De gamle modellene har iallefall en ekstrem holdbarhet. Kjenner mange som har de og har hatt dem i utallige år, gjerne arvet fra foreldre som har hatt de i mange år også. Er de nyere modellene like bra?

Gjest Funky Punk
Skrevet

Hvilken Kenwood anbefales forresten?

Blir litt forvirret av alle modellene. Trenger en som kan ta litt store bröddeiger, bolledeiger og som jeg kan sette en kjöttkvern på

Skrevet

Jeg fikk nettopp en kenwood major classic 900w til bursdagen og jeg liker den skikkelig godt! Har bakt stor brødeig i den og svæær cupcakerøre til nå uten problemer. I tillegg fulgte det med blender og kjøttkvern i pakken.

Det er flere ting som gjør at kitchenaid regnes som for "liten" til en del ting. For det første er bollen en del mindre enn på større maskiner noe som i seg selv begrenser hvor mye man kan lage i den. For det andre er effekten på bare 300 w. Noe som gjør at den ofte ikke er "sterk" nok til blant annet å elte større deiger. Så en test en eller annen plass der de sa at maks kapasitet ble regnet til omtrent 1 kg hvetemel eller 850 g grovt mel. Noe som er lite om man skal bake f.eks. brød eller boller.

Så kitchenaid passer nok bedre om man bare har behov for ei maskin til småbakst eller lettere rører.

• Liker 1
Skrevet

Ønsk deg en Major. Kitchen Aiden er ikke kraftig nok om du liker å bake og lager store deiger. Den klarer ikke to grovbrød om gangen... Så her i heimen blir Majoren dratt frem hver gang det er baking på gang.

• Liker 1
Skrevet

One word for you, my dear: Kenwood Major! It changed my life. :)

Anonym poster: b498df5e5ebfda9ea6867bad7ff0e7a4

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

6.7 liter bolle höres så voldsomt ut

Finnes det en bittelitt mindre utgave? Beklager om jeg spör dumt kanskje, men på nettsidene blir jeg helt forvirret av alle merker og modeller og störrelser

Skrevet

Nettsidene til Kenwood er grusomme. Kenwood Chef er mindre en Major. Tror bollen ligger på 4.6 liter. De forskjellige nummerene er ofte "megapack" og/eller utførelse på maskinen og motoreffekt.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Uff, godt det er flere som syns de er grusomme. Trodde jeg var skukkelig dum når jeg prövde å kikke rundt på forskjellige modeller :fnise:

Chef höres kanskje litt bedre ut ja.

Vi er bare to personer så det er begrenset hvor mange bröd og rundstykker jeg baker :)

Hender jeg lager en liten porsjon muffins, men baker gjerne större deiger med boller og slikt som eg fryser ned eller gir bort.

Vil gjerne kunne kverne kylling og annet kjött istedenfor å gjöre det for hånd.

Gjest Funky Punk
Skrevet

900w holder godt forresten?

Ser det er stor forskjell på prisen på 900w og 1500w

Skrevet

900w holder godt forresten?

Ser det er stor forskjell på prisen på 900w og 1500w

Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg valgt den med høyest motoreffekt. Men 900W er nok mer en nok til de fleste oppgaver :-)

http://www.tretti.no/husholdningsapparater/matberedere-og-kjokkenmaskiner/kjokkenmaskiner/kenwood-km020?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=item&utm_term=km020

Her er ett sett med blender og en god del utstyr. I titanium utførelse.

Skrevet

900 watt er mer enn nok for meg. Og da har jeg bakt store brøddeiger og muffinsrører uten problem ;) Vil forresten anbefale om du kjøper kenwood å kjøpe med bolle i metall og ikke plast. Plastboller er håpløst å få 100% rene og dermed vanskelig å lage god eggedosis eller marengs i da det ikke vil piskes stivt.

Men om du bare lager små rører og deiger kan fort bollen til major blir litt stor. Merket selv at den fikk litt problemer med å få rørt alt ordentlig sammen når det ble lite i bollen. Alt bare festet seg til kanten. Men dette løser seg om du enten kjøper en der "flexibeater" er med, eller kjøper denne utenom da denne skraper kantene mens du pisker ;)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Okey, da går jeg nok for 900W om det ender med at vi kjöper en.

Også önsker jeg meg en 1500W så lenge og håper at jeg får en til jul/bursdag :fnise:

Skrevet

Har tolket det som at alt annet i deigen teller utenom ja ;) Så slett ikke dumt ut den. Og som du sier er alt bedre enn å elte for hånd :P

Gjest Funky Punk
Skrevet

Ja, tenker det er bedre å kjöre flere deiger i en mindre bolle enn å lage småting i en enorm bolle hvor alt bare forsvinner

Skrevet

Jeg elsker min kenwood major. Vi er 2 voksne og et lite barn. Jeg liker at det er stor bolle. Da begrenser jeg meg ikke. I dag skulle jeg lage sjokoladekake til 27 barn for å ha med i barnehagen i morgen. Da savnet jeg kenwooden min! Brukte blandt annet 21dl mel! Så var en gedigen røre. Hadde vært mye lettere med maskinen min, men siden vi er hos svigers måtte jeg ta til takke med elektrisk håndvisp og den største kjelen vi fant :P

Har også bakt så stor bolledeig at når den skulle heve så rant det over bollen en gang. Jeg virkelig elsker kenwooden min! Vil ikke være uten den. Også så mye tilbør man kan kjøpe til. Har blandt annet saftsentrifuge og den lager deilig, sunn jus til barnet og oss! Har til og med laget blandevann med den :P

Blenderen er også god, men litt liten syns jeg. Har også en ismaskin jeg ikke har fått brukt enda. Vil absolutt anbefale Kenwood major!

Skrevet

Ja, tenker det er bedre å kjöre flere deiger i en mindre bolle enn å lage småting i en enorm bolle hvor alt bare forsvinner

Den ser bra ut den du linket til, men kanskje ikke så billig? Legger du til en "flexibeater" som Kristine anbefaler er du oppe i samme prisen på den andre, hvor den fulgte med.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Den ser bra ut den du linket til, men kanskje ikke så billig? Legger du til en "flexibeater" som Kristine anbefaler er du oppe i samme prisen på den andre, hvor den fulgte med.

Joo, men bollen på den store blir igjen veldig stor.

Etter å ha sett prisen på KitchenAid så er jo alt billig i forhold :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...