Gå til innhold

Lavt stoffskifte?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei..

Har i en lengre periode følt at det har vært noe galt. Har tatt blodprøver hos legen (vitaminer og mineraler), men der var alt normalt. Har lest litt om diabetes 2 og lavt stoffskifte. Føler at begge deler kan passe meg, men er litt usikker. Lister like så godt opp eventuelle ting/symptomer.

- VELDIG trøtt. Når klokka er 16-17 så er jeg så trøtt at jeg ikke klarer å stå på bena omtrent. Må ofte legge meg ned å sove noen timer. Ofte sover jeg også fra 18 - 06. Det er ikke mange dager jeg klarer å holde meg våken fram til leggetid (22.30 ca).

- Generelt nedstemt. Ofte føler jeg meg deprimert og lei. Har vært deprimert tidligere, men det er ikke sånn, det er mer "light".

- Tung pust. Jeg har astma, men det er ikke sånn, det er mer at det er noe som presser på brystet.

- Vektøkning - har gått opp 20 kg på et år. Har ikke spist noe mer usunt enn tidligere.

- Kløe i underlivet

- Temperatursvingninger. Enten kjempevarm eller frossen.

- Hodepine (drikker vann, 1-2 liter om dagen).

Er lei av å være sånn!

Setter pris på om noen svarer..

Anonym poster: d697e771138264aa4e3946aab69fce96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen svar?

Anonym poster: ff8829e00a1831e02916b570c7045a55

Gjest samme her
Skrevet

Kan ikke gi deg så utfyllende svar, men kan si at jeg ble utredet akkurat nylig for samme med å ta prøver av kalsium, b-vitaminer, tisseprøve for jod i urinen, veksthormonerprøve og noe mer, husker ikke alt...Og så er det meningen at jeg skal ta blodprøver fastende utover fem timer etter å ha drukket 50 gram sukker utblandet i 1/2 liter vann, men ikke fått tid ennå. Prøvene mine var ok, men veksthormoner og jod var lavt og d vitamin, grenseverdiene for jod er veldig vide så man kan godt være innenfor normalen men allikevel være ganske så lavt. Og sånn har jeg forstått at det er også med mange vanlige vitaminprøver hos fastleger så lønner seg kansje å gå til en spesialist, hvis du finner en. Jeg skulle også lese av morgentempen og skrive ned hvor mange jeg hadde av ca 10-15 symptomer, han jeg var hos holder til i arendal og har jobbet mye med dette. Forresten så hadde jeg mange av de samme ting som deg, vektøkning, deppa, sover mye etc. Jeg vet ikke så mye mere før jeg har tatt den blodsukkerprøven, men jeg har ihvertfall begynt på litt jodtilskudd gjennom tangmel(men ikke så mye skal visst være nok med litt) og mer d vitamin og han sa at jeg skulle trene mer pga veksthormonene, som sikkert kommer av er lavt pga man sover så mye- så ond sirkel.

Han legen heter Øverbye,han er veldig flink, hvis du bor i nærheten/på Sørlandet tilfeldigvis. Håper du finner utav det! 20 kilo er mye på et år, jeg gikk opp 13.....kjedelig!

Skrevet

Takk!

Bor dessverre ikke på sørlandet. Måtte du ha henvisning fra fastlegen?

Ja, 20 kg er mye. Har begynt å trene, men er vanskelig når man ikke har overskudd etter jobb. Vil ikke lenger være sånn. Jeg må til og med legge meg til å sove når jeg er på besøk hos andre, for jeg klarer rett og slett ikke holde meg våken..

Noen som kjenner til noen gode spesialister i Drammen/Asker-området?

Anonym poster: ff8829e00a1831e02916b570c7045a55

Skrevet

Først må du kontakte fastlegen din. H*n vil nok ta noen blodprøver, det vanligste er i første omgang å sjekke jern, B12 og stoffskifte med de symptomene du har.

Ut i fra resultatene går man videre og evnt gir medikamenter.

Anonym poster: 84b0a1cde1396d601ff0fbb5c7d6aacc

Gjest samme her
Skrevet

Jeg måtte ikke ha henvisning fra fastlegen, denne legen var vanlig fastlege før , men startet privat for seg selv. Det kostet kun fem hundre. Synd du bor langt unna , han er kjempeflink, Bjørn Øverbye heter han. Håper du finner noen, men det kommer faktisk folk langveis fra for han, han er såpass flink. lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...