Iselilja Skrevet 6. mars 2004 #1 Skrevet 6. mars 2004 I serien "Institusjonen" på nrk, viser de mandag viser de scener av en kvinne bare timer etter hennes død. Lederen i norsk pasientforening reagerer sterkt på dette, mens datteren til den døde kvinnen mener at døden er naturlig og hadde ingen problemer med å gi tillatelse til filmingen. Hva mener dere? Blir det for sterkt og vise døden på tv? Link
Rapitap Skrevet 6. mars 2004 #2 Skrevet 6. mars 2004 Nei, det er det ikke i mitt syn. Det er like naturlig som å bli født.
Gjest agurk Skrevet 6. mars 2004 #3 Skrevet 6. mars 2004 Vi ser da stadig døde lemlestede mennesker på nyhetene så hvorfor ikke ett gammelt menneske som er dødt? Kan ikke forstå hvorfor det skulle være verre!
Gjest care Skrevet 6. mars 2004 #4 Skrevet 6. mars 2004 Dette reagerer ikke jeg på. Jeg mener at når det er naturlig så er det sunt.
Quinden Skrevet 6. mars 2004 #5 Skrevet 6. mars 2004 Reagerer ikke jeg for min del. Døden er en naturlig del av livet og om familien har samtykket så skulle det være greit. Døden skal ikke ties ihjel, det er like naturlig som å bli født. Så lenge rammen rundt er respektabel, så ser jeg ikke problemet.
Anki1971 Skrevet 6. mars 2004 #6 Skrevet 6. mars 2004 Jeg ser ikke noe galt i det i det hele tatt. Nå har ikke jeg sett det opptaket, men ettersom jeg forstod ble dama filmet i forkant også, og syns det var helt greit. Og så lenge de nærmeste pårørende også godkjenner det så må det da være greit. Av det bildet jeg så på den linken så så det da verdig ut også.
Saga Skrevet 6. mars 2004 #7 Skrevet 6. mars 2004 Reagerer ikke jeg heller. Blir bare som det å bli født, men bare baklengs.
Naken Skrevet 6. mars 2004 #8 Skrevet 6. mars 2004 Nei, jeg synes ikke det er for sterkt å vise døden, slik den virkelig er, på tv. (Så lenge familien synes det er greit, selvfølgelig). Moderne mennesker har et unaturlig forhold til døden. Mange har aldri sett et dødt menneske, utenom i Hollywoodfilmer og på nyhetene. Der er døden oftest et resultat av krig, mord o.l, og den fremstilles som brutal, skremmende og stygg. Derfor skyver vi den unna, og vil ikke forholde oss til den. Dette tror jeg gjør at vi ser på døden som enda mer fremmed og skremmende, enn den, (som oftest), er. Tror det er veldig sunt å få se flere sider av hva døden virkelig er,- at den kan være opprivende og vond, men også fredelig, verdig og befriende.
Gjest Virvel Skrevet 6. mars 2004 #9 Skrevet 6. mars 2004 Veldig godt sagt, Naken, jeg er helt enig med deg.
Iselilja Skrevet 7. mars 2004 Forfatter #12 Skrevet 7. mars 2004 Veldig godt sagt' date=' Naken, jeg er helt enig med deg.[/quote'] :enig_animasjon:
AlleyCat Skrevet 7. mars 2004 #13 Skrevet 7. mars 2004 Jeg har ingen problemer med at det vises døde mennesker på TV. Døden er en naturlig del av livet enten vi liker det eller ikke.
monja Skrevet 7. mars 2004 #14 Skrevet 7. mars 2004 Reagerte ikke noe særlig på at det skal vises bilder av en død dame på TV. Så lenge hennes pårørende synes det er OK forstår jeg ikke helt hva problemet er. Da burde man heller ta tak i bildene vi ser på nyhetene så og si hver dag - der det er døde og lemlestede mennesker fra terrorhandlinger etc. Synes det er mye verre. Men vi er blitt så "vant" til disse bildene at jeg tviler på at noe går inn på oss snart....
Gjest joppe Skrevet 7. mars 2004 #15 Skrevet 7. mars 2004 "Institusjonen" hadde ikke vært en realistisk "reality" uten dødsfall. Det er jo naturlig at gamle mennesker dør.
Charmina Skrevet 7. mars 2004 #16 Skrevet 7. mars 2004 Helt naturlig synes jeg! Jobber selv i helsevesnet og ser jo ofte døde mennesker! Men kanskje skulle man hatt tilatelse fra avdøde også og ikke bare pårørende? Vet ikke helt om jeg ville at noen skulle ha filmet meg når jeg var død? Men naturlig - JA!!! -Charmina
vivi Skrevet 7. mars 2004 #17 Skrevet 7. mars 2004 Helt enig med alle sammen. Å vise et naturlig dødt meneske er vel ikke stygt? Hun er jo så pen der hun ligger, også. Fredfull. Pyntet med blomst,og stelt med respekt.
Iset Skrevet 7. mars 2004 #18 Skrevet 7. mars 2004 helt enig med dere alle ja. jeg syns det er tåpelig å reagere på noe slikt, og ble veldig overrasket over at det tilogmed var pasientombudet som reagerte på dette. selv har jeg et vanskelig forhold til døden, etter å ha sett pappa i kisten (makabert syn, han hadde ligget en uke og bar preg av det!), og klarer ikke se døde mennesker, jeg får mareritt og er helt ødelagt etter det med pappa. men jeg tror ikke at å aldri se et dødt menneske vil gjøre dette bedre, snarere tvert imot! jeg syns det er vanvittig skremmende, ikke selve døden, men den døde KROPPEN. der livet plutselig er borte, og skallet ligger igjen. jeg får helt frysninger.... derfor trenger jeg kanskje å se det, for å få et mer naturlig forhold til det. det tror jeg mange trenger. før i tiden var det vanlig å stelle sine døde selv, og ha liket hjemme en stund for å ta farvel osv. ingen reagerte negativt på dette, døden var for dem like naturlig som en fødsel. idag skal alt dysses ned og gjemmes. og jeg tror ingen har godt av dette, snarere tvert imot. vi må få et mer åpent og naturlig forhold til døden!
marigull Skrevet 7. mars 2004 #19 Skrevet 7. mars 2004 Jeg så ikke dette på Tv men jeg tviler på at det hadde gått inn på meg. Jeg synes det er bra om døden kan vises på en naturlig og respektfull måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå