AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #1 Skrevet 25. november 2012 Inspirert av denne tråden, så har jeg samme spørsmål.Jeg har en jente på 1,5 år som er aktiv i barnehagen, men når hun kommer hjem er det 1,5-2 timer til leggetid, så den tiden bruker vi på middag/kvelds samt rolige aktiviteter som å lese bøker, bygge klosser eller husarbeid."Holder" det i hverdagen?I helgene har vi et fantasiproblem om hva vi kan finne på når vi ikke reiser på besøk til besteforeldre. Vi bor alene uten venner med barn eller familie rundt oss. Vi er unge, men føler oss "gått ut på dato" siden vi er så lite kreativ rundt den lille jenta.Noen tips til hvordan komme litt i gang med aktivisering av både store og små? Noe konkret dere gjorde med deres barn i den alderen?Både inne og uteaktiviteter vi kanskje ikke har tenkt på selv? Anonym poster: 4f8cbc3740731f42ee44c266658460ff
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #2 Skrevet 25. november 2012 Glemte å linke: Denne tråden! Anonym poster: 4f8cbc3740731f42ee44c266658460ff
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #3 Skrevet 26. november 2012 Me ei jente på 1,5 kan dere jo hive henne i bæremeis dersom dere vil gå lengre turer lekeplasser i nærheten er jo også kjempegøy for henne Det er noe man tenker er vanlig og kjedelig, men de fleste foreldre er faktisk ikke så mye på lekeplassen og leker med barna! Mange av tingene som står i den tråden kan jo dere også gjøre med deres lille, som feks å bade i svømmehallen eller besøke en gård. Så små barn syns nok det er gøy bare å få se kyr og sauer på nært hold Dersom dere vil ut å finne på noe men været ikke er helt topp kan man ta seg en tur til biblioteket og lese noen bøker, kanskje låne med noen nye hjem. Nå tenker jeg at dette også er aktivisering av store og små, siden du ikke skrev fysisk aktivitet? Anonym poster: 3a494a84671590a5a1dd1c790b3781d9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #4 Skrevet 26. november 2012 Me ei jente på 1,5 kan dere jo hive henne i bæremeis dersom dere vil gå lengre turer lekeplasser i nærheten er jo også kjempegøy for henne Det er noe man tenker er vanlig og kjedelig, men de fleste foreldre er faktisk ikke så mye på lekeplassen og leker med barna! Mange av tingene som står i den tråden kan jo dere også gjøre med deres lille, som feks å bade i svømmehallen eller besøke en gård. Så små barn syns nok det er gøy bare å få se kyr og sauer på nært hold Dersom dere vil ut å finne på noe men været ikke er helt topp kan man ta seg en tur til biblioteket og lese noen bøker, kanskje låne med noen nye hjem. Nå tenker jeg at dette også er aktivisering av store og små, siden du ikke skrev fysisk aktivitet? Anonym poster: 3a494a84671590a5a1dd1c790b3781d9 Ja det var veldig gode og konkrete tips Vi har både svømmehall, lekeplass, bibliotek og lysløype her vi bor, bl.a.. Tenk at jeg ikke har tenkt tanken selv! Kan så små barn male? Jeg føler meg grønn som spør, men er ikke vant med barn og ønsker så gjerne å gi mitt eget barn en god oppvekst som ikke tilbringes kun foran skjerm. (Litt tidlig og tenke slik kanskje, men synes så mange barn ser på TV eller PC hele dagen, ift hvordan jeg vokste opp.. ) TS Anonym poster: 4f8cbc3740731f42ee44c266658460ff
Gjest chiki Skrevet 26. november 2012 #5 Skrevet 26. november 2012 Nå er jenta vår litt over 2 år men svarer allikevell. dette syns hun er supert: -hjelpe til å lage mat eller baking, hun elsker å få hjelpe til - besøke biblioteket -lekeplassen rett ved siden av huset -svømmehallen -gå en tur bort i veien for å se på hestene og av og til sauene som står ute, dette elsker hun:) -gå tur, alt er spennende (finne pinner, stein, kanskej vi til og med møter en traktor, buss eller lastebil) -handle, ja er vist spennende på butikken:) Hun elsker å trille en sann liten vogn -lese bøker -reise på besøk -reise på lekeland, dette er heller sjeldent vi gjør -besøke akvariet, har heller ikke vært der mange ganger, men tenkte å ta turen igjen snart:) Skulle ønske vi var flinkere til å være ute, vi var kjempe flinke i vår, sommer og høst. Men på vinteren skal jeg innrømme det er lettere å være inne etter middag når det er så surt og mørkt ute. Men er flinke i helgene da:)
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #6 Skrevet 26. november 2012 Vi er nok en typisk byfamilie, ikke så flink til å komme oss ut i skog og mark, men er alltid i byen en tur i helgene. Spasere i gågatene er snuppas favorittaktivitet. En tur på kafé hører med, bibliotekbesøk er også fast programpost, og så ser vi avisene og finner alltid noe der. En utstilling egnet for barn, et loppemarked, museum etc. Eller så tar vi med en termos med kaffe og går på en av byens mange lekeplasser. Anonym poster: 4be34ffe80f3a457815afc95e44f1556
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 bibliotek.drar på tur i skogen.drar til gård får se se på dyrene (har en venninne med gård. men det finnes plasser som tar i mot barn)det er noe som vi alle fall har i min by er man betaler en sum for å sanke inn grønnsaker. det synes hun er kjempe gøy,så drar vi hjem å lager mat av det. lekelandhar kjøpt en kjempe rull med ark der tegner vi. feks hun legger seg ned så lager jeg omriss så tegner hun seg selv. drar til parken og spiser lunch ute. Anonym poster: 13b87a6b444f3f0b5e8f11090ffc9946
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #8 Skrevet 26. november 2012 Så kjempefint med så mange svar! Veldig mange logiske gjøremål, men som setter litt fart i fantasien til hva som kan gjøres. Med andre ord, man kan kanskje si at man kan gjøre alt sammen med barna, utenom diverse selvfølgeligheter som alkohol/krangler/fest/røyk/etc etc..`? Husarbeid og baking/lage annen mat/kos er hun veldig glad i så det er populært TS Anonym poster: 4f8cbc3740731f42ee44c266658460ff
Gjest Magdalene Skrevet 26. november 2012 #9 Skrevet 26. november 2012 Men husk også at etter en lang og travel uke i bhg er det nok godt for en liten en å ikke bli dratt rundt på så mye. De små har veldig godt av rolige planer hjemme også
ViljaH Skrevet 26. november 2012 #10 Skrevet 26. november 2012 Små barn elsker å pusle rundt med mamma og papoa. Lage middag, bake, støvsuge, legge puslespill, lese, hoppe i senga, bygge hytte av stuebord + puter eller teppe osv. Og så kan man finne på noe ute, gå tur i skogen eller til lekeplass som nevnt. Vi prøver å legge inn litt ting som er forskjellig fra hverdagen, godt for store og små. På vinteren bygge snømann og snølykt, ake, gå på ski. Vi vurderer å prøve skøyter denne vinteren. På sommer, vår og høst går vi ofte tur med sekk og matpakke/kakao/pølser. Drar på gårdsbesøk. Til neste sommer har vi lyst til å prøve oss på fisketur og telttur. Synes selv det er utrolig koselig på tur i skogen, tenne et bål, grille pølser, leke med det vi finner rundt oss. Vi liker også å dra i fjæra og se hva vi finner når vi løfter på steinene. Har med barnets bøtte og spade og fanger krabber. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå