Gå til innhold

Noen som har blitt operert for livmornedfall her?

Fremhevede innlegg

Gjest Gummihøna
Skrevet

Har fått det jeg trodde var en "gammeldame" tilstand, nemlig livmornedfall.

I moderat grad, dog, men det er plagsomt.

Er nå helt avhengig av å gjøre disiplinerte bekkenbunnsøvelser flere ganger i uken for å ikke bli helt inkontinent. Likevel kan det være et problem hvis jeg hoster mye, eller ikke er obs på at jeg hoster/nyser.

Det mest plagsomme er følelsen av å gå rundt med en tampong som holder på å ramle ut... Det er irriterende..

Har tenkt litt på operasjon, men er jo skepstisk til å operere hvis det ikke er heelt nødvendig. Og jeg klarer jo å leve med det sånn som det er nå.. Men hadde vært deilig å slippe å bruke så mye tid på bekkenbunnsøvelser også, og bare knipe litt nå og da når man husker på det, som jeg gjorde før:-)

Noen som har hatt denne operasjonen, og kan fortelle litt om resultatet ble som forventet?

Er så redd for å ødelegge noe, gjøre problemet verre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke selv men jeg kjenner en dame som har gjort det og hun er strålende fornøyd med resultatet.

Gjest Gummihøna
Skrevet

Du vet ikke tilfeldigvis hvilket sykehus hun ble operert på? Vil føle meg sikker på at jeg velger rett hvis jeg gjør det...

Vet du om hun fikk det dekket av det offentlige?

Skrevet

Hun fikk det via det offentlige, på sørlandet sykehus ;)

Skrevet

Det er bare å komme seg til legen å få å bli satt på venteliste for å sette livmoren på plass igjen. Det blir ikke bedre, med årene vil den fortsette å dette nedover og kan presse på både urinblære/urinrør og endetarm.

Jeg har bare hørt om de som er strålende fornøyde etterpå. De kan ha et sexliv, ikke minst. Og de slipper å ha alle plagene som følger med.

Selvfølgelig blir dette dekket av det offentlige. Det er jo ikke plastisk opersjon, men medisinsk nødvendig.

Anonym poster: cd2a0c785f4387e4120105d8a8448013

Gjest Gummihøna
Skrevet

Takk for svar!

Skal kvinne meg opp og spørre legen om mulighetene for operasjon.

En del av meg har lyst til å få gjort dette på et privat sykehus, innbiller meg at at kirurger som er spesialisert på ett felt er litt bedre enn deres offentlige kolleger, men det er mulig det er bare innbilning.. Men da regner jeg med man m

å dekke det selv?

Noen som vet om livmoren blir "bundet opp" via kikkhullsoperasjon, eller om det som skjer er bare at skjeden strammes opp, og da bare via skjeden?

Skrevet

Takk for svar!

Skal kvinne meg opp og spørre legen om mulighetene for operasjon.

En del av meg har lyst til å få gjort dette på et privat sykehus, innbiller meg at at kirurger som er spesialisert på ett felt er litt bedre enn deres offentlige kolleger, men det er mulig det er bare innbilning.. Men da regner jeg med man m

å dekke det selv?

Noen som vet om livmoren blir "bundet opp" via kikkhullsoperasjon, eller om det som skjer er bare at skjeden strammes opp, og da bare via skjeden?

Gynekologer på offentlige sykehus er også spesialister og dette er en type operasjon som gjøres ofte. Vet ikke hvor dyrt det er å gjøre det på et privatsykehus, men det koster nok en god del.

Først så prøver man ofte en østrogenkrem i skjeden som skal stramme opp vevet, men det spørs også på grunnen. Ofte gjør man det etter overgangsalder.

Jeg vet at man kan sette et spesielt pessar i skjeden som forhindrer at livmoren detter ned. Dette gjelder ved milde prolaps.

Ellers så kan legene stramme opp båndene rundt livmoren, skjeden og urinrøret. men jeg er ikke sikker på om dette gjøres ved lapraskopi eller vaginalt.

Anonym poster: cd2a0c785f4387e4120105d8a8448013

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...