AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #1 Skrevet 25. november 2012 Jeg har et barn som jeg ikke tror vil passe helt inn i den norske A4 skolen. Er det noen her som har hatt barn i steiner eller montessorri skoler, gjerne i Bergen? Anonym poster: 944900b7348a16e259ec020777cdf2b9
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2012 #2 Skrevet 25. november 2012 Har erfaring med steiner, to barn. Det fungerte bra for det ene barnet, som ikke er skolesterk, men for det andre barnet som er mer akademisk anlagt, passet det overhodet ikke. Ser på steiner som et godt alternativ for de hvor det faglige ambisjonsnivået ikke er høyt. Spesielt skriving, lesing og realfag er underprioritert i steiner
Gjest Yellow Taxi Skrevet 25. november 2012 #3 Skrevet 25. november 2012 (endret) Har erfaring med steiner, to barn. Det fungerte bra for det ene barnet, som ikke er skolesterk, men for det andre barnet som er mer akademisk anlagt, passet det overhodet ikke. Ser på steiner som et godt alternativ for de hvor det faglige ambisjonsnivået ikke er høyt. Spesielt skriving, lesing og realfag er underprioritert i steiner Dette er nøyaktig min erfaring som en tidligere elev på steinerskolen. Endret 25. november 2012 av Yellow Taxi
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #4 Skrevet 25. november 2012 Helt enig i de over - jeg føler jeg har hull i "pensumslisten" fordi jeg ikke føler at jeg har lært det de på min alder kan. Anonym poster: 0dd573fa6d72c00122d2c69a9f4323e4
HedvigR Skrevet 25. november 2012 #6 Skrevet 25. november 2012 Og helt motsatt av min erfaring, så skolene er nok forskjellige I min Steiner-klasse var det veldig mange sterke elever, og de fikk gjene muligheten til å utvikle seg videre. Selvfølgelig en fordel at vi var en liten klasse, da blir jo tilrettelegging enklere. Og selvfølgelig lese seg opp på pedagogikken, og se hvilke som passer best. Jeg tror du bør gjøre litt research på skolene i ditt område, da mange av disse skolene varierer fra sted til sted. 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 25. november 2012 #7 Skrevet 25. november 2012 Og helt motsatt av min erfaring, så skolene er nok forskjellige I min Steiner-klasse var det veldig mange sterke elever Sterke i realfag og språkfag eller sterke i steiner-fag? Jeg hadde folk i klassen som hadde like høyt snitt som meg, men vil ikke betegne de som sterke elever når de har 6 i sløyd, 6 i håndarbeid, 6 i erutmi, 6 i prosjektfag, 5 i leire, 6 i tegning, 2 i matte, og 3 i norsk. Et eksempel der altså. Men poenget er at steinerskolen har jævlig mange tullefag man får karakter i som kan dra opp snittet til svake elever ganske kraftig. 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #8 Skrevet 25. november 2012 Det kommer helt an på hvorfor du tror han ikke vil passe inn. Faglig eller sosialt? Anonym poster: f47c78b46420bd9d540b66e48382d9e1
HedvigR Skrevet 25. november 2012 #9 Skrevet 25. november 2012 (endret) Sterke i realfag og språkfag eller sterke i steiner-fag? Jeg hadde folk i klassen som hadde like høyt snitt som meg, men vil ikke betegne de som sterke elever når de har 6 i sløyd, 6 i håndarbeid, 6 i erutmi, 6 i prosjektfag, 5 i leire, 6 i tegning, 2 i matte, og 3 i norsk. Et eksempel der altså. Men poenget er at steinerskolen har jævlig mange tullefag man får karakter i som kan dra opp snittet til svake elever ganske kraftig. Steinerskolen har ikke karakterer Så skjønner ikke helt hvordan det skulle gå til. Særlig språk- og samfunnsfag sto vel sterkt på min skole, realfag var vel helt på gjennomsnittet med elever som dro både opp og ned. Står ved det jeg mener at det er store forskjeller fra skole til skole (uheldigvis), og derfor vanskelig å si at Steinerskolen er dårlig på ditten og gode på datten. Endret 25. november 2012 av HedvigR
pinar Skrevet 25. november 2012 #10 Skrevet 25. november 2012 Jeg trivdes veldig godt på Steiner. Jeg følte ikke at vi hang etter det andre lærte på offentlig skole. Samtidig likte jeg godt at de ikke hadde en fastsatt mal som alle skulle passe inn i, slik jeg opplevde det på vanlig skole. Og i min klasse var et et veldig høyt kunnskapsnivå hvor de fleste idag studerer på et høyt nivå.
Helen Skrevet 25. november 2012 #11 Skrevet 25. november 2012 Steinerskolen har ikke karakterer Så skjønner ikke helt hvordan det skulle gå til. Steinerskolen har begynt å gi karakterer
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2012 #12 Skrevet 25. november 2012 syns det er en uting at rike foreldre kjøper seg skolegang på religiøse skoler. dette vil splitte samfunnet vårt! flere regliøse skoler mer forsjell! den norske skolen har idag veldig store krav til undervisning og mål,ta deg en tur på møte med skole ledelsen og du vil se at skolen idag er ikke som den var for 10-15 år siden. vis ditt barn trenger spesial undervisning bør du oppsøke bup/ppt for utreding. der er det litt å utsette på: søk om tiltak før 1 feb og ditt barn får hjelpen det trenger før neste skoleår,er du sen,må barnet vente ett skoleår!! der har spesialundervisningene mye å ta igjen! uansett bør barn gå på sin lokale skole. altså offentlig skole.
HedvigR Skrevet 25. november 2012 #13 Skrevet 25. november 2012 Steinerskolen har begynt å gi karakterer Jøss, har de? Det var nytt ja. Men får man karakterer i eurytmi og slikt da? Det er jeg i så fall enig i at ville vært tullete.
pinar Skrevet 25. november 2012 #14 Skrevet 25. november 2012 syns det er en uting at rike foreldre kjøper seg skolegang på religiøse skoler. dette vil splitte samfunnet vårt! flere regliøse skoler mer forsjell! den norske skolen har idag veldig store krav til undervisning og mål,ta deg en tur på møte med skole ledelsen og du vil se at skolen idag er ikke som den var for 10-15 år siden. vis ditt barn trenger spesial undervisning bør du oppsøke bup/ppt for utreding. der er det litt å utsette på: søk om tiltak før 1 feb og ditt barn får hjelpen det trenger før neste skoleår,er du sen,må barnet vente ett skoleår!! der har spesialundervisningene mye å ta igjen! uansett bør barn gå på sin lokale skole. altså offentlig skole. Steiner skolen er ikke en religiøs skole, og man trenger ikke være rik. 3
HedvigR Skrevet 25. november 2012 #15 Skrevet 25. november 2012 Hehe, familien min er alle ateister og ikke særlig høytlønnede. Likevel sendte de meg på Steinern gitt.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 25. november 2012 #16 Skrevet 25. november 2012 Steinerskolen har ikke karakterer Så skjønner ikke helt hvordan det skulle gå til. Særlig språk- og samfunnsfag sto vel sterkt på min skole, realfag var vel helt på gjennomsnittet med elever som dro både opp og ned. Står ved det jeg mener at det er store forskjeller fra skole til skole (uheldigvis), og derfor vanskelig å si at Steinerskolen er dårlig på ditten og gode på datten. Vel jeg har nå gått på steinerskolen selv og vi hadde karakterer i tiende klasse slik at vi skulle få et grunnlag for å søke på de forskjellige videregående-linjene.
HedvigR Skrevet 25. november 2012 #17 Skrevet 25. november 2012 Så merkelig, det fikk aldri vi. Tullete at det skal være så stor forskjell skolene i mellom.
Kara W Skrevet 25. november 2012 #18 Skrevet 25. november 2012 Det spørs litt hvorfor du mener at barnet ditt ikke passer inn på den offentlige skolen. Veldig grovt kan jeg si at Montessori er for de teoretsik/akademisk flinke, mens Steiner er mest for de kunstneriske. Har barnet ditt vanskelig med å sitte i ro og konsentrere seg, så er nok ikke Montessori det beste, mens liker barnet å lese og fordype seg i emner, særlig realfag, så blir nok Steiner feil. Dersom barnet ditt har en faktisk diagnose, så er det absolutt ikke alle skoler som er i stand til å ta vare på det, og der kan det faktisk være at den offentlige skolen er best. Er h*n derimot bare "ikke helst som de andre barna", så kan alternativ pedagogikk være et godt valg.
pinar Skrevet 25. november 2012 #19 Skrevet 25. november 2012 Dersom barnet ditt har en faktisk diagnose, så er det absolutt ikke alle skoler som er i stand til å ta vare på det, og der kan det faktisk være at den offentlige skolen er best. Er h*n derimot bare "ikke helst som de andre barna", så kan alternativ pedagogikk være et godt valg. Jeg fikk aldri hjelp når jeg gikk på offentlig skole. Det var først på Steiner at lærerne skjønte at jeg hadde store vansker med konsentrasjon, dysleksi osv. Men det varierer nok fra skole til skole, og muligens fra lærer til lærer.
Kara W Skrevet 25. november 2012 #20 Skrevet 25. november 2012 syns det er en uting at rike foreldre kjøper seg skolegang på religiøse skoler. dette vil splitte samfunnet vårt! flere regliøse skoler mer forsjell! den norske skolen har idag veldig store krav til undervisning og mål,ta deg en tur på møte med skole ledelsen og du vil se at skolen idag er ikke som den var for 10-15 år siden. vis ditt barn trenger spesial undervisning bør du oppsøke bup/ppt for utreding. der er det litt å utsette på: søk om tiltak før 1 feb og ditt barn får hjelpen det trenger før neste skoleår,er du sen,må barnet vente ett skoleår!! der har spesialundervisningene mye å ta igjen! uansett bør barn gå på sin lokale skole. altså offentlig skole. Aner du i det hele att hva du prater om? Hverken Montessori eller Steiner er religiøse skoler. Dessuten er de ikke spesielt dyre, mindre enn det en barnehageplass koster (ihvertfall her jeg bor). Jeg synes selvfølgelig de burde være gratis, da jeg mener alle burde ha muligheten til å velge den pedagogikken som passer ens egne barn best, men det er ihvertfall ikke snakk om skoler kun for de rike. Og man trenger aldeles ikke å ha en diagnose bare fordi man ikke er helt lik som alle de andre. Å påstå noe slikt synes jeg er ganske frekt. Eller mener du seriøst at det er noe galt med en som foretrekker å spille sjakk fremfor fotball? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå