Gå til innhold

Linser eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 16 år som ofte sliter med at jeg får vondt i hodet, moren min tror det kan ha noe med synet mitt å gjøre, så idag var jeg på synstest. De kom frem til at jeg var litt nærsynt. De sa jeg hadde tre alternativ ; ikke gjøre noe, bruke briller, eller bruke linser. Briller er for meg helt uaktuelt, men han prøvde på meg noen linser. Han slet veldig med å fe de på fordi jeg synes det var så utolig ubehagelig, så han fikk bare på den ene. Han skrev opp en time til meg om fem dager, hvor jeg skal selv lære å sette de på. Men jeg vil ikke ha de. Synet mitt var ikke så dårlig, jeg måtte hatt en styrke på 0,5 og 0,75. Søsteren min har på 1,25 og, 1,5 og hun bruker de ikke lenger. Jeg står i tillegg opp klokken 5 hver dag, og om jeg skal ha på linsene må jeg stå opp enda tidligere. Jeg føler ikke at jeg trenger det når jeg har såpass bra syn.

Men moren min har betalt for den timen jeg skal på om fem dager. Hun heller mener ikke jeg trenger det men hun synes det er dumt siden hun allerede har betalt. Å da skal jeg få prøve i 2 uker. Jeg vet ikke om det blir enda mer for de linsene enn det vi allerede har betalt, men etter det skal jeg tilbake og snakke om hvordan det har vært og om jeg vil forsette. Jeg vet allerede nå at jeg ikke vil, jeg kommer til å bruke lang tid å vende meg til det og jeg vil ikke bruke mer tid å penger på noe jeg ikke trenger.

Hva skal jeg gjøre? Noen som vet hvordan dette fungerer?

Anonym poster: 6953788f98f798523330cccb275a06a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få tilbake pengene for den timen. Du trenger ikke briller så lenge synet ditt er så lite i minus. Hvor mye søvn får du, når du er oppe så tidlig?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også droppet timen. Men en ting du kan gjøre er å heller vente en stund og sjekke om synet ditt har forandret seg til det dårligere; Er man nærsynt og ung, er det fare for at du kan få dårligere syn etterhvert som du blir eldre..

Skrevet

Jeg legger meg ofte i 9 hall 10 tiden, og våkner ti over 5 hver ukedag.

Få tilbake pengene for den timen. Du trenger ikke briller så lenge synet ditt er så lite i minus. Hvor mye søvn får du, når du er oppe så tidlig?

Skrevet

Når burde jeg skjekke igjen da?

Jeg ville også droppet timen. Men en ting du kan gjøre er å heller vente en stund og sjekke om synet ditt har forandret seg til det dårligere; Er man nærsynt og ung, er det fare for at du kan få dårligere syn etterhvert som du blir eldre..

Skrevet

Jeg har -0,75 på begge øynene og synes det er slitsomt å gå en hel dag uten briller. To jenter jeg kjenner har henholdsvis -0,5 og -0,25 og de sier at hvis de ikke bruker brillene, så får de vondt i hodet. Det kan faktisk være synet selv om det er små synsavvik... (Det kommer sikkert veldig an på hva man ser på, altså om man feks. må følge med på forelesning/skoletime, sitter mye på PC, leser mye i bøker, eller er mye ute og ser på lengre avstand osv)

Hvorfor er det ikke aktuelt med briller? Briller er jo "kult" nå? Da jeg gikk på videregående var det flere som hadde briller med blanke glass uten styrke i... Det er riktignok et par år siden nå, men likevel. Dessuten trenger du jo ikke å bruke dem hele tiden heller, jeg bruker mine når jeg sitter på forelesning (under selve forelesningen, i likhet med flere i klassen tar jeg dem av i pausene), når jeg kjører bil og en del når jeg er hjemme alene.

Men om du har mye vondt i hodet, så bør du vel kanskje ta en tur til legen?

Anonym poster: a951407e45320d1e33c087f94ae4bcf6

Skrevet

Når burde jeg skjekke igjen da?

Det kommer litt an på hvordan synet ditt plager deg i hverdagen. Siden du har vondt i hodet ville jeg hvertfall prøvd linser eller briller en stund bare for å se om det hjelper, eller så kan det være mange andre ting som gjør at du får vondt i hodet, undersøk i alle fall det.

Men så lenge synet ditt ikke plager deg og du ikke trenger å nyse eller angstrenge deg i hverdagen, så kanskje du kunne prøvd å komme til kontroll igjen om et år? Det er litt vanskelig svare på siden jeg ikke er fagutdannet, men du kan i hvertfall ta det opp med en øyelege?

Jeg begynte å bli nærsynt selv i slutten av barneskolen, og da hadde jeg bare litt i minus, og kunne se forholdsvis bra. Nå er jeg i tyveårene og har kommet opp i -6 faktisk, så jeg er kontroll hvert år for å holde øye med utviklingen.

Etterhvert som du blir eldre kan synet ditt forandre seg og utvikle seg dårligere frem til du er i ca tyveårene, derfor kan det kanskje være greit å dra inn til en optiker en gang i året for å sjekke om det har blitt noe forandringer.

Skrevet

Hei.

Du venner deg nok til å tå av og på linser etter hvert. I starten bør du sette av litt mer tid på morgenen, men etter et par uker, klarer du det på 20 sek. :)

Og hvis synes ditt plager deg, og du i tillegg får vondt i hodet, hadde jeg vurdert om jeg ikke ønsket briller/linser. Brillene kan du jo f.eks bare bruke hjemme?

Jeg er nærsynt, og da jeg startet, var jeg - 0.50 på begge øynene, men det har desv bare blitt verre med årene. (Jeg er - 1.50 nå). Uansett, grunnen til at jeg startet med linser, var jo fordi jeg merket at synet ble mer uklart på lang avstand, og jeg synes det var ubehagelig.

Skrevet

Eneste som plager meg er at det er litt vansklig for meg å lese ting som er på lang avstand. Jeg merket ikke forskjell på den ene linsen jeg hadde på heller.

Skrevet (endret)

Jeg ville gått på timen, gitt det en sjanse til. Jeg slet også veldig i starten, men etter hvert gikk det! Tar ikke lange tiden å få dem på heller :) Selv om du ikke har mye i minus vil det hjelpe veldig på hodeverken din å slippe anstrengelsen det er for øynene dine. Siden du sier at briller ikke er et alternativ... Ikke en gang på skolen og når du ser tv/er på pcen? :)

Hvis du klarer å få linsene av selv i løpet av timen, vil du nok få noen linser med deg hjem. Da kan du øve deg hjemme. Det viktigste er at du får dem av, så får du øve på å ta dem på. Linser er noe unaturlig for øyet, så det er ikke rart at du synes det er ubehagelig. Prøv de tynneste/letteste/minste linsene.

Endret av sullå
Skrevet

Linser er jo virkelig ikke så mye stress som du skal ha det til.. Det tar ikke lang tid å venne seg til å ta de av og på, det sitter etter bare noen få ganger med øvelse - og når du kan det går det superfort. Jeg har -0,75, og selv om det ikke er mye kan det være ganske irriterende. Kjenner ikke igjen folk på langt hold, vanskelig å lese tekst på prosjektorer og sånt, og ikke minst ekkelt å kjøre bil uten. Akkurat nå har jeg ikke fler linser igjen, får snart, men nå bruker jeg briller hver gang jeg kjører bil. Jeg visste ikke at jeg så "så dårlig" før etter jeg begynte med briller/linser.. Nå er jeg superfornøyd med det, så jeg anbefaler deg å gi det et forsøk i hvertfall. Spesielt hvis du også er plaget med vondt i hodet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...